Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Hur ofta har man mindre än 9cm marginal till taket? För mig händer det i stort sett aldrig. Har man möjlighet att åka gas så är ju det lockande.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Precis, tittar på man på 99% av alla V70, XC70, XC60 osv osv osv som rullar ute på vägarna så är det ganska sällan man ser bilar som ens är lastade ovanför insynsskyddet. :wink:

Sen förstår ju även jag att folk åker på semester, har hundbur, barnvagnar osv. Men jag tror att det är som med pengar, det man får in gör man av med oavsett hur mycket det är, så har man 9 cm mindre bagage så överlever man det med! :wink:
av Soulman
Etanol är väl ingen idé eftersom skattesubventionen på förmånsvärdet försvinner vid årsskiftet. V60 bedömde jag som för liten med två barn. V70 är ju så tråkig så visarna ramlar av men ett vettigt val. XC60 hade jag nog valt om jag haft möjlighet.
Användarvisningsbild
av SvenB
Soulman skrev:Etanol är väl ingen idé eftersom skattesubventionen på förmånsvärdet försvinner vid årsskiftet.
Jo, men om det inte händer något drastiskt med etanolpriset så är det ju c:a 4:- billigare per mil.
av Mwi
Om förmånsvärdet avgör. Utan tvekan V70 AFV med det förmånsvärdet har du snabbt pengar till en takbox om du behöver lastutrymme. D3 är ganska trött, T4 har jag ingen uppfattning om
av Soulman
KKR skrev:
Soulman skrev:Etanol är väl ingen idé eftersom skattesubventionen på förmånsvärdet försvinner vid årsskiftet.
Jo, men om det inte händer något drastiskt med etanolpriset så är det ju c:a 4:- billigare per mil.

Jo. Men förmånsvärdet per månad med AFV lär ju vara åtskilligt lägre några år framåt och det kan man köpa mycket gas för. Den "kreativa" tjänstebilsföraren betalar väl inte särskilt många privata mil heller.

Själv kör jag T4 och måste säga att det kan vara ett alternativ också. Förhållandevis lågt inköpspris jämfört med dieslarna och håller förbrukningsspecen väldigt bra. Och det motiverar verkligen inte att lägga upp ett antal 10-tusenlappar till för att köpa en Volvodiesel.
av Arese
Vi har tidigare haft fyra V70II (2,0F, 2x 2,5FT samt 2,4d) och nu har min fru en XC60 D5. Uppsummerat tycker jag att bensin/etanolfemman är den helt klart trevligaste motorn av dessa - dock känns ju AFV-konverteringen över måttan amatörmässig. Osäker på hur en barnvagn funkar i det utrymmet?

XC60 tillför som jag ser det inget över en V70. Den är slöare, törstigare, har sämre fjärdingskomfort och utrymme. För oss som har barnvagn är skillnaden stor i bagageutrymmet. Har dock förstått att den anses lite "finare" och mer "inne" bland klientelet kring 7-8 basbelopp. Om det är en för- eller nackdel är väl upp till var och en att avgöra....

Om vi snackar 350 k netto (ca 390 brutto?) och av de bilar du listat Guligan skulle jag valt en manuell V70 T5 Summum och lagt på lämplig utrustning för ca 50k. Ger klart mest fart och ska även ha en trevlig kraftutveckling. D5 är såklart snålare men vi har den i XC60:n och även om kraften är helt ok så är den fortfarande ganska långt efter konkurrenterna avseende ljud- och gångkultur.

Lycka till med ditt val!

Mvh
Arese
av MattiasD
Soulman skrev:Etanol är väl ingen idé eftersom skattesubventionen på förmånsvärdet försvinner vid årsskiftet. V60 bedömde jag som för liten med två barn. V70 är ju så tråkig så visarna ramlar av men ett vettigt val. XC60 hade jag nog valt om jag haft möjlighet.
Har XC60 reducerat förmånsvärde? :roll:
av Soulman
MattiasD skrev:
Soulman skrev:Etanol är väl ingen idé eftersom skattesubventionen på förmånsvärdet försvinner vid årsskiftet. V60 bedömde jag som för liten med två barn. V70 är ju så tråkig så visarna ramlar av men ett vettigt val. XC60 hade jag nog valt om jag haft möjlighet.
Har XC60 reducerat förmånsvärde? :roll:
Ingen aning. Finns den i AFV/FT utförande har den antagligen det. Mitt inlägg om förmånsvärdet gällde V70 som jag förstått finns i AFV/FT utförande.
av Lövet
Inget annat än normalt förmånsvärde på XC60 i någon version.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]