Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Grattis till den nya bilen. :D
Dela gärna med dig av dina erfarenheter efter en tids körning.
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Camel skrev:Grattis till den nya bilen. :D
Tack, vad vill ni veta?
Det jag gissar att jag kommer skriva efter att ha haft 3 tidigare gasbilar och 3 andra Volvo är:
Billiga mil, ca 9kr/mil i bränslekostnad (Så mycket drog demoexet jag lånade i tre dagar och 30 mil)
Liten gastank, kort räckvidd jämfört med Passat Ecofuel
Litet baggage jämfört med Passat Ecofuel

I övrigt kommer jag vara helnöjd tror jag...
Så fort den äckelgoda nybilsdoften försvunnit.
Wonderbaum kanske???
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Variosboy skrev:Har "peppar peppar" kört i tre år och nära på 5000 mil utan att ha fått en enda repa (förutom tvättrepor då)..

Kan bero på att jag alltid parkerar en mil bort från ingången till MAXI, COOP osv osv.. :wink:
Bra taktik, den håll jag mig till igår.
För se hur länge man orkar det...
Användarvisningsbild
av Camel
hhedstrom2369 skrev:
Tack, vad vill ni veta?
Det vore intressant att få rapporter om driftsäkerhet, tillgänglighet på gas samt driftkostnaden från de som kör AFV. 9 kr/mil i bränslekostnad, gäller det blandad körning?
Användarvisningsbild
av Camel
hhedstrom2369 skrev: I övrigt kommer jag vara helnöjd tror jag...
Så fort den äckelgoda nybilsdoften försvunnit.
Wonderbaum kanske???
Ja, det här med dofter är inte så enkelt. Wonderbaum finns ju även med nybilsdoft... :wink:
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Camel skrev:
hhedstrom2369 skrev:
Tack, vad vill ni veta?
Det vore intressant att få rapporter om driftsäkerhet, tillgänglighet på gas samt driftkostnaden från de som kör AFV. 9 kr/mil i bränslekostnad, gäller det blandad körning?
Vi är inne på vår 4:e gasbil sedan 2005
V70 N -03 Såld
Opel Astra -00 Såld
Opel Zafira -03 Finns kvar
V70 II -11 Nyinköpt

Vi har kört kanske drygt 20000 mil så vi har "viss" erfarenhet av gasbilar... :wink:
Driftsäkerhet - Inga problem, bytt bromsar, torkare och servat bilarna. Det är allt
Driftskostnad - Allt blandad körning 25% stad & 75% motorväg kanske
V70 N ca 8kr/mil
Opel Astra ca 6kr/mil
Opel Zafira ca 7kr/mil
V70 II ca 9kr/mil
Tillgänglighet på gas - 99,9%?
Två gånger (utan Stockholm då) har jag varit med om att en pump inte funkar eller tom
Däremot så unviker jag en pump i Lund som är väldigt långsam och har dessutom dåligt tryck

Jag räknar inte med att vår nya bil skall funka sämre än de tidigare...
Användarvisningsbild
av rdesign11
Grattis. Snygg färg :)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Grattis till en kanononfin bil :-)-) Jag var väldigt nära på att beställa en v70 afv men det blev en xc60 :???: :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
hhedstrom2369 skrev:Vi är inne på vår 4:e gasbil sedan 2005
V70 N -03 Såld
Opel Astra -00 Såld
Opel Zafira -03 Finns kvar
V70 II -11 Nyinköpt

Vi har kört kanske drygt 20000 mil så vi har "viss" erfarenhet av gasbilar... :wink:
Driftsäkerhet - Inga problem, bytt bromsar, torkare och servat bilarna. Det är allt
Driftskostnad - Allt blandad körning 25% stad & 75% motorväg kanske
V70 N ca 8kr/mil
Opel Astra ca 6kr/mil
Opel Zafira ca 7kr/mil
V70 II ca 9kr/mil
Tillgänglighet på gas - 99,9%?
Två gånger (utan Stockholm då) har jag varit med om att en pump inte funkar eller tom
Däremot så unviker jag en pump i Lund som är väldigt långsam och har dessutom dåligt tryck

Jag räknar inte med att vår nya bil skall funka sämre än de tidigare...
Jag hade V70N BiFuel i tre år och körde ca 10.000 mil med den. Funkade perfekt. Inga driftproblem alls vad gällde gasen. Det bästa av allt var att man verkligen körde för miljöns skull och dessutom billigare än med andra drivmedel. Att tanka ofta vänjer man sig vid. Man kan tro att man blir bekväm av sig och struntar i att köra på gas men det var tvärtom. Jag fick panik när man inte hittade ett gastankställe - både för miljöns skull och för pengarnas. När jag beställde min nuvarande 2,5FT så fanns inte gasbilen framme annars hade jaglätt beställt en till :) Dock blir det nog en gasbil nu igen då det är dags att beställa ny bil innan semestern.
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]