Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jockas
CarMan skrev:du får inte lyfta på hjälpramen! så du kan inte lyfta fram o inte bak för at med ett lyft få hela axeln i lluften.

du får lyfta en sida fram o under med pallbock, sen ta nästa sida. (eller köpa en billyft)
Varför skulle man inte kunna lyfta i framkant på subframen? Vad skulle kunna gå sönder förutsatt att man tittar så stötfångare/hasplast inte går emot domkraften?
av oldtimersmc
Omek skrev:Har du missat reklamen!?!?!

Köp Super epoxy lim och lyft bilen i taket!

1. Fö. blir det nog stadigt som tusan med 2 lyftpunkter... 69 år och man vill ändå försöka.. :shock:

2. Konsultera förarmanualen. Det står i den. 225/50 R17 funkar likt många andra.
Visa lite recpekt omek! du blir 69 du med om du pallar...
av Ogya
Svar på fråga 2: Från och med MY10 har 2,5T och 2,5FT andra utväxlingar som sänkte förbrukningen från 9,2 till 8,8. Dvs förbrukningen för din bil tillåts öka med 4,5 % genom t.ex. tillval som ökar förbrukningen såsom däck (9,2 är nämligen miljöbilsgränsen för etanolbilar, certade på bensin). Stora hjul på en bil höjer bara förbrukningen med några procent. Det är anledningen till att stora hjul är okej på en MY10 och inte på en MY09.

P.S. Mina siffor gäller V70... så även en MY09 S80 borde kunna ha stora hjul eftersom vagnen är lättare och har lägre luftmotstånd än V70. Stora hjul gör inte att du kommer över 9,2 liter/100km på en MY09, men det gör du på en V70 MY09.
av Eduard
Tack för input. Plankan på tvären är ju en betydligt billigare metod än Biltemas variant . Bärramen till motorn skall undersökas närmare, jag skall hämta ut bilen idag! Har ochså en ramp som skulle möjligöra att åtminstone komma under bilen, men moderna bilar har ju så mycket överhäng såväl fram som bak som kolliderar med rampens sluttande plan. Bara att pröva.
Användarvisningsbild
av P1800
Eduard skrev: Har ochså en ramp som skulle möjligöra att åtminstone komma under bilen, men moderna bilar har ju så mycket överhäng såväl fram som bak som kolliderar med rampens sluttande plan. Bara att pröva.
Om du med ramp menar de som Biltema m fl säljer så vill jag verkligen varna för att använda skiten! Jag köpte ett par av dessa i min okunnighet och kunde enkelt ha fördärvat min hobbybil med dessa då jag försökte backa upp på dom. Det som hände var att höger bakhjul greppade sin ramp och drog in den under hjulet medan den andra stod kvar fortare än ögat klättrade hjulet över bocken och skiten kilade in sig under tröskellådan. Konstigt nog blev skadorna marginella. Jag har även försökt köra upp framhjulen på bockarna, Då hasade de framför hjulen både på betonggolvet och på packat grus. De hör hemma i containern för metallskrot, jag har bara varit för snål för att få detta att hända. Fixar det till helgen!
av Eduard
P1800: Känner mycket väl igen det du skriver. Hasningen kan du ju förhindra med reglar på golvet som är lagom tillpassade och bär av mot garagets kortsida rest rampens nederkant. Funkar bra. I brist på kortvägg så gäller det att trycka rampen mot däcket för kung och fosterland och sedan försöka köra upp med känsla.För det mesta går det bra!
av Eduard
Omek: Klarsyn? Snarare dimsyn! Med tanke på tidpunkten för dina båda inlägg och kvaliteten är de eg inte värda genmäle, du citerar dig sjäv där du tycker 2 lyftställen samtidigt inte blir stadigt. Du har rätt men jag har aldrig pratat om att lyfta samtidigt på 2 ställen!
Vad däcken anbelangar är det inte frågan om vad som funkar eller ej, utan vad som är lagligt. I manualen poängteras att bilen år E-typgodkänd och däckstorleken en. reg,-bevis gäller.
Användarvisningsbild
av eccy243
Så tycker jag att vi försöker hålla en vettig mognadsnivå på diskussionen. Att lyfta bilen i taket är inte att rekommendera. Även fast vissa tycker att det är en självklarhet att låta bli betyder det inte att alla förstår det.

Nu äger inte jag en sådan bil, så jag har inte järnkoll på vad som står i i-boken om lyftpunkter. Men jag lyfter dessa bilar dagligen ändå.
Bak:
Den gemensamma infästningen för de bakre bärarmarna är ett bra ställe. Har aldrig tänkt på det, men den funkar ju bra. Om bilen har dragkrok är ju den ett alternativ. Se för guds skull till att ha växel i, eller P-läge på automatlåda.

Fram:
Det finns inget bra ställe att lyfta hela framvagnen. Hjälpramens främre balk är alldeles för svag för att ta upp radiella belastningar, och skulle lätt kunna böjas till formen av en banan. Där återstår bara att lyfta en sida åt gången, samt sätta pallbockar.

Pallbockar ska alltid användas av ren självbevarelsedrift.
av oldtimersmc
Av ungdomligt oförstånd så använde jag mig av orginaldomgraften på min 164E-73 då jag skulle byta till "fränare" stötdämpare fram.Domkraften såg oanvänd ut så jag litade fullkomligt på den de var ju för tusan en Volvo = kvalite´ Så jag låg där på gatan och skruvade med främre bromsskivan skavandes mot halsen, då jag senare var klar och skulle "veva ner" bilen kom jag 1/2 varv sen rök gänorna på domkraften...
Det här hände för 30 år sedan men jag tänker på det var gång jag ser en domkraft.

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]