Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bjørn
#669313
Skal montere 35w xenonkit i dimljus. Ballast drar 8 amp ved oppstart. Totalt 16A.
Vil du anbefale å koble det via separat rele?
2012 V70
Användarvisningsbild
av Camel
#669319
Bjørn skrev:/.../Vil du anbefale å koble det via separat rele?/.../
Det som skrivits tidigare i denna tråd om dimljusen gäller före MY10. På senare MY är dimljusen matade direkt från CEM via elektroniska utgångssteg, inget relä finns. Men oavsett om inbyggt relä finns eller inte, ska man undvika att utsätta CEM och/eller kretsar i ledningar parallella med andra ledningar anslutna till CEM för ballastströmmen. Detta gör att jag rekommenderar separat relä med ett transientskydd över reläspolen.

Om transientskydd har jag skrivit tidigare: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 10#p641912

Men om du får problem med lampövervakning eller inte pga de elektroniska utgångsstegen kan jag inte säga. De elektroniska utgångsstegen för dimljusen kan mycket väl vara lampövervakade, vet ej detta.
Användarvisningsbild
av Bjørn
#669326
Ok. Takk for svar. Ingen feilmelding ved bruk av led pærer så tror ikke de er overvåket av lysmodul.
Användarvisningsbild
av Bjørn
#669602
Testet og det er ingen feilmeldinger. Den gule ledning til tåkelys er + og kan brukes som styrestrøm når man kobler opp med xenonlys på separat rele. Jord tas fra punkt bak høyre hovedlykt.
Användarvisningsbild
av Bjørn
#670792
Har problem med at xenon dimljusene blinker periodisk. Klarer å provosere det frem ved å nesten kvele motor så lurer på om trafoene får for lav spenning..? Strøm er hentet fra sikringsboks venstre side foran. Ledning er strekt rundt foran til rele som er plassert bak høyre baklykt. Jording er tatt fra jordingspunkt bak høyre hovedlykt. Xenon omformerene trekker ca 8-10A ved oppstart.
Hvor stort tverrsnitt bør det være på kablene?
Användarvisningsbild
av Camel
#672701
Bjørn skrev:Har problem med at xenon dimljusene blinker periodisk./.../
En del ballaster kan blinka om spänningen är för låg. Ballaster brukar klara spänningar från ca 9-10 volt så de klarar ändå relativt stora spänningsfall. En ledning med 1,5 mm2 på 10 m längd ger ett spänningsfall på drygt 1 volt vid 10 ampere. Om man har 2,5 mm2 blir det ännu lägre. Så för tunna ledningar behöver inte vara orsaken utan det beror sannolikt på dålig kontakt om spänningsfallet är för stort.

Men har du kollat om även reläet slår till och från? Om man använder CEM-utgånegn för att driva en reläspole kanske strömövervakningen tror att kresten är öppen pga att lasten från reläspolen är för liten? Utgångarna från CEM brukar vara skyddade mot överström men i vissa fall kollas också att strömmen överstiger ett visst värde för att avgöra att inte ledningsavbrott finns. Detta gör utgången upprepade gånger genom att gå till och från periodiskt. Testa att koppla en lampa parallellt med reläspolen så lasten ökar för att se om det hjälper.
Användarvisningsbild
av Bjørn
#672874
Monterte en sånn motstand i kontakt til den opprinnelige pæren på venstre siden. På høyre siden har jeg hentet 86 til rele fra sokkel. Kan hende at hvis jeg hadde hentet 85 også fra den kontakten så kunne det vært unngått? Uansett så ser det ut til å virke. De kan blinke ved oppstart men stabiliserer seg etter noen sekunder. Hvis ikke så bytter jeg til nye større kabler og lodder nye kontakter.
Användarvisningsbild
av Camel
#672876
Att hämta bara styrströmmens plus från lampsockeln och ansluta minus för reläspolen till chassie är ok. Lampsockelns minus är ändå ansluten till jord i chassiet. Om blinkningarna upphör en tid efter uppstart kan det bero på ballasterna eller spänningsfall. Men om relät klickar när lamporna blinkar så är det detta som orsakar blinkningarna och då har det med CEM-utgångens övervakning att göra. Om då hjälper ett motstånd. Och om relät klickar vid uppstart trots att du monterat motstånd kan det hända att motståndet ligger på gränsen och behöver minskas något. Det är separata anslutningar till höger och vänster dimljus från CEM så koppla in motståndet på den sida som reläspolen är ansluten.

Min slutsats än så länge, hittade […]

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]