Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Volvos kunder verkar ju hellre vilja ha plastbitar än en större motor och fyrhjulsdrift, så jag misstänker att marknadsfolket vet vad de gör.

Jag undrar hur många som eg skulle köpa en D3 AWD med tanke på att en D5 AWD är billigare (med den kampanj som funnits i snart 2 år nu).

Visst, en bensinmotor kanske skulle kunna vara intressant, men å andra sidan är andelen sålda bensinmotorer i V70 bara några procent, i alla fall senast jag tittade i statistiken,

Kort sagt, jag tror de vet vad de gör.
av Enzo
sorsj skrev:Nuvarande generation av Passat har också tvärställd motor.
Det hade väl den förra också, för de flesta motorer och därmed haldexkoppling, de med längsgående motor hade ju torsendiff.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:Volvos kunder verkar ju hellre vilja ha plastbitar än en större motor och fyrhjulsdrift, så jag misstänker att marknadsfolket vet vad de gör.

Jag undrar hur många som eg skulle köpa en D3 AWD med tanke på att en D5 AWD är billigare (med den kampanj som funnits i snart 2 år nu).

Visst, en bensinmotor kanske skulle kunna vara intressant, men å andra sidan är andelen sålda bensinmotorer i V70 bara några procent, i alla fall senast jag tittade i statistiken,

Jag håller med dig, Volvoköpare vill ha plaststyling istället för riktiga prestanda och kapacitet.

Varför drar tex Ford Mondeo 2000 kg med "D3 2.0" tex när V70 D3 2.0 bara drar 1600 kg trots att båda bilarna har samma bottenplatta. Här är ju båda bilarna bara FWD också.

Det måste ju vara så att Ford har valt skyhögt högre kvalite och kraftigare delar till hjulupphängningen istället för volvo som satsar sina pengar på plaststyling.
av Amli
Enzo skrev:
sorsj skrev:Nuvarande generation av Passat har också tvärställd motor.
Det hade väl den förra också, för de flesta motorer och därmed haldexkoppling, de med längsgående motor hade ju torsendiff.
Nuvarande har som sagt tvärställd motorn men förra generationen hade längds monterad vill jag minnas. Den hade inte heller Haldex lösningen. Av samma anledning har även Audis A3 och TT Haldex, dvs tvärställd motor.
av Amli
Enzo skrev:Volvos kunder verkar ju hellre vilja ha plastbitar än en större motor och fyrhjulsdrift, så jag misstänker att marknadsfolket vet vad de gör.

Du har nog rätt till en viss del. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra för annars hade ju ingen valt V70 D5 AWD med resonemanget (tänker främst på din antydan till att kunderna hellre väljer XC70). Hade man haft en D3 AWD hade man inte behövt köra en sådan hård kampanj på D5 AWD.

Varför inte ge sina kunder valmöjligheten? Jag vågar påstå att det är väldigt många som väljer Passat 4motion och även A4 Quattro just för att de inte vill/kan kliva upp på en D5. Det borde vara tämligen enkelt att lansera och erbjuda en V70 D3 AWD.

Jag kan inte se en enda fördel med att inte erbjuda alternativet.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Racetwin2 skrev:Ja, jag kan bara hålla med. Jag drar husvagn och hade gärna haft de 2000 kg dragvikt som AWD:erna har men vill inte ha XC-karossen. Nu är det löjligt lite med min 2,5FT. jag får bara dra 1240 kg med B-kort och nu har jag en 1600-kilosvagn vilket är max vad jag får dra enligt reg-beviset med BE-kort.

Nackdelarna med AWD:n är å andra sidan att det adderar så mycket vikt som man får släpa omkring på 98% av tiden utan att ha någon nytta av. Egentligen är jag inte ute efter AWD.n utan mer dragviken 2.000 kg men jag hade därför gärna sett det på D3 eller bensinarna.
Du kunde köpt V70 D5 aut UTAN awd, då hade du fått 2000 kg drag vikt, men det gäller bara automat inte manuell
av Enzo
Amli skrev:

Du har nog rätt till en viss del. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra för annars hade ju ingen valt V70 D5 AWD med resonemanget (tänker främst på din antydan till att kunderna hellre väljer XC70). Hade man haft en D3 AWD hade man inte behövt köra en sådan hård kampanj på D5 AWD.

Varför inte ge sina kunder valmöjligheten? Jag vågar påstå att det är väldigt många som väljer Passat 4motion och även A4 Quattro just för att de inte vill/kan kliva upp på en D5. Det borde vara tämligen enkelt att lansera och erbjuda en V70 D3 AWD.

Jag kan inte se en enda fördel med att inte erbjuda alternativet.

Jag menar mer att folk gärna lägger pengar på smäck som R-design, t.ex. köpa en V70 D3 med R-design än att köpa en D5 AWD, t.ex, helt obegripligt enligt mig.

Jag själv skulle aldrig pruta 20 papp och få en sån skitmotor som jag tycker 2-liters D3 är. Ska man upp med runt 400 papp, vilket en D3AWD med vettig utrustning skulle hamna på (dvs 20 under en D5) så kan man lika gärna lägga på 5% till och få en betydligt fetare motor som ju samtidigt inte drar mer.

Jag tror helt enkelt att marknaden är för liten för en D3 AWD. Nu har jag inga försäljningssiffror på XC-modellerna, men av vad jag ser på gatan, så ser jag betydligt fler D5 än D3 av MY11.
av Enzo
VolvoB20 skrev:

Jag håller med dig, Volvoköpare vill ha plaststyling istället för riktiga prestanda och kapacitet.

Varför drar tex Ford Mondeo 2000 kg med "D3 2.0" tex när V70 D3 2.0 bara drar 1600 kg trots att båda bilarna har samma bottenplatta. Här är ju båda bilarna bara FWD också.

Det måste ju vara så att Ford har valt skyhögt högre kvalite och kraftigare delar till hjulupphängningen istället för volvo som satsar sina pengar på plaststyling.
Mondeo kombi med 163 hk diesel får dra 1800 och en V70 2,0 D3 får dra 1600, båda med manuell låda.

Det handlar väl inte om vilken bottenplatta eller hjulupphängning de har eller hur?
Användarvisningsbild
av Bosa
Orsaken, enligt min åf som ställde frågan om just D3 och AWD på en kurs där Volvo höll i tyglarna, är att det är inga som helst problem rent tekniskt men däremot har det inte funnits tekniker att avvara för att ta fram modellerna. Volvo ska tydligen anställa personal, har för mig det snackades om 1200 pers, så förhoppningsvis får vi se lite fler varianter framöver. Volvo förlorar ju kunder på den nuvarande uppställningen till andra tillverkare så jag har svårt att tro att de gör så med vilje.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]