Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan det vara så att den lägre förbrukningen över tiden beror på att hjulen slits? Jag vill hävda att min V70N 140hk började dra mera när hgab bytte till nya däck, Båda uppsättningarna från Continental så skillnaden bör kunna tillskrivas rullningsomkretsen som ger en skillnad mellan mätt och verklig körsträcka,

På min 2,4d har jag inte märkt att förbrukningen skulle ha minskat efter drygt 2000 mil.
Alla har väl sitt eget facit och jag har mitt :)
Jag märker hur som helst en mycket stor skillnad. Jungfruturen och första tanken gav ett snitt på 8,2 mätt vid pumpen. Identiska körförhållanden och andra tanken 7,7. Nu inför tredje tankningen och 160 mil på mätaren ligger jag på 7,3. Det finns ju massor av faktorer som påverkar förbrukningen men detta är under snarlika förhållanden (t.ex utetemp vid kallstart) på samma sträcka.
Efter 9000 mil så tycker jag att förbrukningen legat ganska konstant, ingen större skillnad faktiskt. Körde nyligen GBG-STO-GBG, något jag också gjorde samma helg jag hämta ut bilen för 3 år sedan, i princip samma förbrukning, jag kör dock alltid för fort och har inget ägg under foten, vet inte om det gör någon skillnad. Har dessutom Polestar vilket på inget sätt förändrat förbrukningen vid samma form av körning.
Det borde göra skillnad. Min 2,5FT minskade med ca 5cl/mil efter ca 1.300 mils körning. Om man tittar på ett inkört glidlager eller kamaxel jämfört med nya dito så inser man snabbt att det förmodligen borde minska friktionen efter en tids körning.

Sedan finns det som någon påpekade massa annat som påverkar, AC på eller ej, sommardäck/vinterdäck, bara vägar eller snötäckta, nytt/gammalt luftfilter, däckstryck, "skräp" i bilen, takräcke på bilen eller ej etc etc.
Det finns ju många uppfattningar om hur lång tid det tar att köra in en motor.

-Några säger att det sker under första sekunderna och minuterna därför måste man i pricip köra med en fyhjulsburnout direkt ut ut bilhallen när man hämtar sin sprillans nya bil för den ska bli rätt inkörd.

-Motortillverkarna själva säger 50-100 mil och man därför ska man köra varierat och INTE belasta hårt då saker kan gå lite trögt och inte ha satt sig ännu och belastar man hård direkt då kommer motorn aldrig att nå full effekt/livstid.

-Motortidningar och andra hävdar 2000-5000 mil och flera års körning innan det släpper.

Personligen går jag på nr:2 d.v.s samma som motortillverkarna själva svarar.

Jag har aldrig märkt någonskillnad i förbrukning efter 100 mil körning. (Och att jämföra de första 100 milen är ju i princip omöjligt för då kör man ju extra lungt.)
Det händer att biltidningar kör tester på bilar som är helt råa. Då kan det kommenteras i tidningstexten att förbrukningen nog påverkats av detta för just den bilen, om det nu testats mellan 5 och 80 mil på mätaren eller så.

Men jag har aldrig sett några påståenden om att det skulle ta tusentals mil.
Jag tror att när tidningar skriver att förbrukningen går ner, så gäller det dieslar?
Min xc70 diesel(-03) blev märkbart snålare efter ca 700 mil. Nib XC90, d5(-04) märktes även den efter ca 500 mil. Min nuvarande xc70, D5 (-08) drar lika mycket som ny trots 12000 mil. Och inte mycket snålare än xc90:an!!
Så jag tror det är "gammal" erfarenhet journalisterna pratar om? Tilläggas kan, att den första (-03:an) var en hyrbil som jag hade i 2500 mil och gasade fullt från första timmen. Och den gick nog snålast!

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]