Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Slutsatsen är då inte oväntad:
om man kör jättehårt från början så går bilen bättre, men håller sämre.

Minns 240:s instruktioner: inte över 40 på tvåan och 60 på trean de första trehundra milen...

Det beror också på vilken utväxling bilen har. Med mina två senaste bilar har jag haft bråttom och kört länge (ca 10-20 mil) i 180-200 när bilen gått mindre än 100 mil. Men det innebär ju numera ca 4000 varv (T4 varvar något mindre än 2,5T MY08). Men på en 520i som jag av outgrundlig anledning köpte var motorvarvet redan i 180 5700... så den stackars motorn blev ju söndervarvad när den var ny/PH
perhall skrev:Slutsatsen är då inte oväntad:
Kan någon ge en vettig förklaring varför den skulle gå bättre ????
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Slutsatsen är då inte oväntad:
Kan någon ge en vettig förklaring varför den skulle gå bättre ????
Det är många som påstår det. Värst exempel är nog en BMW-mekaniker: "Han kör som ett svin, så hans 518i går bättre än en 320i" (det var några år sen). Sen provkörde jag denna 518 och den gick ju inte alls som en 320 och då ändrade han sig: "För att vara en 518 går den ovanligt mycket som en 320".

Det finns väl eg. två förklaringar. Den ena är adaption, dvs. allt i bilen anpassas efter en hård körstil, den andra är motsatsen till att en motor blir igensotad: om den ofta går hårt och på höga varv så går den bättre. INte länge sen det stod i instruktionsboken till en ny BMW att den bör köras en länge period över 4 000 r/m, fr a om man har kört lugnt och i stan ett tag.
PH
Mja, det är väl ändå sisådär en 20 år sedan det stod så? Moderna motorer och bränslen sotar inte bara för att man kör med lägre gaspådrag.
Jo, det är ett tag sen, nån gång på 90-talet var väl instruktionsboken från men det var ändå i modern tid med helsyntetisk olja, katalysator etc.

Men både detta argument och adaptionsargumentet har anförts nyligen av kvalificerade mekaniker. /PH
Har förresten kollat ett gäng tyska auto motor & sport. De gör långtester, 10 000 mil. Alla bilar går lite snabbare 0-100 och 0-200 efter 10 000 mil (testas både när de är nya och efter 10 000 mil). Det innebär väl att bilen går bättre efter ett tag? Och de kör ju uppenbarligen lite snabbare i Tyskland än i Sverige (åtminstone ams testbilar). Om samma effekt uppkommer efter 10 000 lugna mil i en svensk småort, vet jag inte. /PH
perhall skrev:Har hört från flera källor i bilbranschen - duktiga mekaniker, nån konstruktör etc. - att en bil går bättre "i all framtid" om den körs in hårt. Att igensotade bilar går sämre känner vi till, men jag är lite skeptisk till detta. När man har så svag motor som 180 hk måste man ju ta varje tillfälle att maximera effekten!
PH
Ungefär som att påstå att en tomat blir rundare efter en behandling med hammare.Tror inte det.Sedan är inte en vardagsbil med 180 hk en svag bil.
Det var en konstig jämförelse med tomaten. Data från tyska AMS stödjer ju tesen och det finns ju en historik med igensotade 244:or... Jo, jag tycker att 180 hk e lite i en V70 o bilen är rätt slö över 140 precis som 2,5t, E4 etc
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]