- tis 19 apr 2011, 21:10
Jag jobbar med vanliga byggnadsglas och inte bilglas, men Om nu volvos originaltonade glas bara är genomfärgade, dvs endast har en liten tillsats av metalloxid som ger dem en mörkare färg, så skulle teorin kunna vara sann.
Detta skulle innebära att de är som de gamla solskyddsglasen från 60-talet, vilka mest fungerade som en mörk reflekterande yta, och med viss absorption av solenergin (vilken i sig transmitteras till in- och utsida av glas i lika mängd). Verkan var alltså genom reflexion och absorption.
De senare högreflektiva "dallasglasen" från 70talet hade egentligen bara en högre relektion, tack vare olika hårdgjorda metalloxidbeläggningar på glasets utsida, men samma absorption, vilket gjorde dem bättre än de endast genomfärgade glasen (70talsvarianten av solskyddsglas var också genomfärgade, om än något mindre mörka).
Moderna solskyddsglas är generelt sett gjorda av klart floatglas och jobbar genom en selektiv reflektion av de lägre frekvenserna ("rödare", varmare) av solenergin, och är därför mer eller mindre neutrala i färgåtergivning och betydligt ljusare/transparentare än sina föregångare. Effekten fås av nanotunna beläggningar av metalloxider på glasets yta.
OM, jag säger om, moderna solfilmer för eftermarknaden arbetar på samma sätt som moderna solskyddsglas, så kan de vara bättre än volvos originaltonade glas - under förutsättning att volvos glas bara är genomfärgad float, utan kompletterande beläggningar.
Detta styrks kanske till viss del av att tonade rutor ligger under design och inte komfort i volvos specar.
Jag bör kanske tillägga att jag bara ponerar och gissar i detta ämne, då mitt egentligen expertisområde är byggnadsglas.
XC60 T6 Recharge -21
Tidigare:
XC40 D4 AWD Auto, Intro Edition -18
XC70 II D4 Auto, Summum -15
V70 II 2,5FT Auto, R-Design -11
S60 2,4/140 Man, Classic -08