Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thebobboy
Har en kollega som körde på en älg med en hyffsat ny XC70 på motorvägen. Älgen mosade fronten, vindrutan och taket var helt intryckt. Var 100% säker på att bilen skulle till skroten när jag såg den men icke, de bytte tak, front etc och bilen är tillbaka.

Men som någon nämnde så tror jag att en rejäl sidokollision kan förskjuta vitala delar i karossen så att det blir svårt/omöjligt/ekonomiskt icke försvarbart att reparera den.
Användarvisningsbild
av CarMan
En bil med vagnskade garanti lagar man till 50% av bilens värde
En bil utan vagnskade garanti lagar men till ca 80% av bilans värde

Om nån kört in i ditt framhjul i 50-60 så är bilen skrot !!! bromsa han ingen ting? (hur många varv snurra bilen?)

Jag tror han bromsade o körde in i dig i 20-30 km/h
av Fjolnir
Jag blev själv påkörd i sidan av en mötande bil i 90 km/h i vår V70 -08. Eller rättare sagt, den mötande bilen höll ungefär 90. Vi hade väl bromsat till 70 eller något sånt innan vi girade ner i diket för att komma undan och den mötande bilen träffade bakhjulet så vi slog runt. Den bilen ville de först laga. Tror det skulle kosta 160 000 eller något sånt. Men jag sa att jag inte ville ha bilen lagad eftersom jag inte trodde på att de kunde få den rak igen, och det lyssnade de på. Det verkar som att om det inte är väldigt stor skillnad på inlösen och reparation så lyssnar försäkringsbolaget till viss del på vad man själv vill.
av nilvert
CarMan skrev:En bil med vagnskade garanti lagar man till 50% av bilens värde

Om nån kört in i ditt framhjul i 50-60 så är bilen skrot !!! bromsa han ingen ting? (hur många varv snurra bilen?)

Jo man kan nog lätt missuppfatta hastigheten. Han bromsa inte. Det lät som han gasade fullt. Han kom inte helt rakt in i sidan utan tryckte in däcket och for vidare in i sidan på en andra bil.
Sen hade han en liten corolla med :wink:

Fick besked från verkstaden idag. Dom kommer börja byta ut mekaniska delar nästa vecka. I slutet av maj beräknar dom vara klara med plåten.
av mojja
nilvert skrev:

Jo man kan nog lätt missuppfatta hastigheten. Han bromsa inte. Det lät som han gasade fullt. Han kom inte helt rakt in i sidan utan tryckte in däcket och for vidare in i sidan på en andra bil.

Fick besked från verkstaden idag. Dom kommer börja byta ut mekaniska delar nästa vecka. I slutet av maj beräknar dom vara klara med plåten.

Ush tråkigt att hör:( Vet inte hur stor vän med bilen du är men jag skulle någ offrat en tusenlapp efter att bilen blir färdig på plåtverkstade och låtit en annan oberoende verkstad gå igenom jobbet och fått den uppmätt.

Antar att du kommer få leva med din my 11 ett par år till om det är en tjänstebil.
av nilvert
Ush tråkigt att hör:( Vet inte hur stor vän med bilen du är men jag skulle någ offrat en tusenlapp efter att bilen blir färdig på plåtverkstade och låtit en annan oberoende verkstad gå igenom jobbet och fått den uppmätt.

Antar att du kommer få leva med din my 11 ett par år till om det är en tjänstebil.

Jo de blir 2,5 år till med denna. Det enda jag är lite fundersam på är hur det funkar när vi skall lösa in denna och förnya leasingen. Kommer vi få avdrag på värdet av bilen pga att den är krockskadad? Antar att detta inte kompenseras av försäkringsbolag?
av mojja
nilvert skrev:

Jo de blir 2,5 år till med denna. Det enda jag är lite fundersam på är hur det funkar när vi skall lösa in denna och förnya leasingen. Kommer vi få avdrag på värdet av bilen pga att den är krockskadad? Antar att detta inte kompenseras av försäkringsbolag?

Nej ni kommer inte få ett avdrag på värdet då. Värre om man säljer bilen till en petig privatperson.
Användarvisningsbild
av Brainy
Pappa hade en Opel som en bil tittade in i sidan på, den bilen låg aldrig så bra efter vägen och gnegade aldrig så lite som efter att de lagat upp den. Så nog kan det bli bra alltid.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
nilvert skrev:

Du kan kolla på lite krock tester på youtube, många tester görs i dom där hastigheterna 50-60 o det blir ganska knligt i den farten!

den absolut vanilgaste hastigheten att krocka i är 20-30. Om nån kör in i framhjulet i 30, så vänder nog bilen minst 90 grader, troligen mer!
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]