Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maccie
Om man nu inte ska ironisera för mycket med sina medmänniskor...

Jag provkörde en bil med keyless nyligen, och uppskattade att kunna öppna dörren etc utan att leta fram nyckeln och "blippa" upp centrallåset. Men eftersom nyckelhålet är kvar antog jag att just för att starta motorn på en Volvo måste nyckeln i. Andra bilmärken som har keyless har inget nyckelhål.

Därav min fråga - varför tusan har man ett nyckelhål kvar som inte behövs?
Användarvisningsbild
av JagulareN
Maccie skrev:Men...kan man med keyless starta bilen genom att trycka på Start- knappen utan att ha nyckeln i hålet!?

Varför är ens hålet kvar i instrumentbrädan då?
Av samma enkla anledning som man har kvar nyckelhålet i dörrarna på alla nya bilar med fjärrstyrt centralås.
En dag tar batteriet i nyckeln, nycklarna slut (eller annat fel) & då kan det vara bra att kunna öppna & starta bilen manuellt.

Vilket jag själv varit med om på en bil med separat keless go dosa 30 mil hemifrån, utan att ha med mig själva start & huvudnyckeln :oops:
av lobbysleeper
Har hänt mig 1 gång hittills att bilen sagt "nyckel ej hittad", då var det bra att kunna peta in nyckeln och köra.

Fast dörrlåsen saknar helt nyckelhål på keyless bilar, så där är det kört om elektroniken strular.
Användarvisningsbild
av FWH
Det är väl ett plast lock man pillar bort på ytterdörrhantaget väl?
av Twendor
Der man anvender "mininøkkelen" i PCC. For å låse opp, etter at dekselet er fjernet.

Mininøkkelen er den samme som man anvender til å låse håndfacket.

Twendor
av lobbysleeper
Aha, se där, det har jag missat i instruktionen, kanske förklarar nyckelsymbolen på den delen av handtaget (den plastkåpa som ska tas bort).
av Twendor
Det er bare å dra av dekselet med nøkkelsymbolet. Og låse opp med mini nøkkelen.
Mvh Twendor
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]