Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Biltoken skrev:
bal skrev:Jag provade att slå på värmaren en tio minuter i morse. Eftersom bilen är inköpt nyligen, var det första gången. Min fråga är, hur vet man att värmaren fungerar?
Värmaren är påslagen även om du startar motorn och kör iväg med bilen. Den är alltså igång även under färd om du startat den och inte avbryter.
Nu stängde jag av den innan jag körde iväg, men imorgon kanske jag provar att låta den vara på. Borde den dock inte slå av sig själv rätt snabbt i och med att motorn blir varm? Hela manövern går ju ut på att köra värmaren en gång enligt tipset, och nu vill jag taga reda på om den överhuvudtaget fungerar. I morse var det sju grader, så det är inte så att jag måste köra den för värmens skull.
Praktiserar också den metoden efter tips av min mekaniker.. Han rekommenderade minst en gång i månaden för att "smörja" systemet. Hans uppfattning var att i dom flesta fall där man haft problem med värmare så har ägaren använt dieselvärmaren för lite.. Många är tydligen rädda för att slita ut den och stänger därför av automatiken på vintern (är möjligt att göra på åtminstonde V70 och S80). Resultatet blir att motorerna körs kalla och dieselvärmaren slutar fungera.
Att köra värmaren på sommaren är inte några problem, kör igång den på kvällen när det är lite svalare ute och låt den gå en timme. Man bör även låta den gå en längre stund lite då och då på vintern för att bränna ur systemet...
Nej, det gör det inte. Jag kan iaf inte hitta något i boken till min V70II MY11 D3.
dst02 skrev:men var exakt sitter nu tempmätaren?
Jag tar mig friheten att klipp & klistra från TS första inlägg. Fetmarkerar och förstorar texten som beskriver läget..
"OBS motorn måste vara kall, gör detta när bilen stått över natten och svalnat.
Alltså ta tryckluft eller kylspray eller något annat kallt och kyl ner givaren som sitter på undersidan på vänster backspegel."
matzen10 skrev:
dst02 skrev:men var exakt sitter nu tempmätaren?
Jag tar mig friheten att klipp & klistra från TS första inlägg. Fetmarkerar och förstorar texten som beskriver läget..
"OBS motorn måste vara kall, gör detta när bilen stått över natten och svalnat.
Alltså ta tryckluft eller kylspray eller något annat kallt och kyl ner givaren som sitter på undersidan på vänster backspegel."
Javisst de har Jag fattat men känns onödigt å behöva kyla ner hela undersidan av backspegeln för att kunna
underhållköra värmaren på sommaren, sett att de sticker ut en plupp under backspegeln men det gör de å andra sidan på andra backspegeln också, är de möjligen en sensor/givare/mätare på varje backspegel?

..Kolen är lite olika i längd. Den kor[…]

Jag har i alla fall sett åtskilliga laddpla[…]

Vilken ratt är detta??

Jag köpte för ca 6 månader sen e[…]

Volvo har 8 års garanti på batterierna[…]