Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Min erfarenhet är också att 3,2:an går billigare än 2,5T.
av matsén
Helt otroligt. Helt fantastiska siffror på PH's långtur!
I de farter som PH pratar om på motorväg har jag stora problem att komma ens i närheten av 0,9 l/mil.
Och ja :wink: , jag vet att det finns en växel till jämfört med gamla V70:n.

Bor i Gästrikland och har endel småstäder/tätorter, samt mycket ren motorväg/3-fältsväg runtomkring där jag bor. Dock sällan större trafikproppar och köer. Därav tycker jag att även jag borde vara ner en deciliter eller så.

Alla hastigheter runt 120 och över verkar påverka bränsleförbrukningen dramatiskt på min T4.
Gör jag något fel eller har jag haft "otur" med min bil?
Vad tror ni?

/PM
av perhall
Kanske är det något fel men det visar sig oftast att det inte är det när man kommer till verkstan...
Ska sägas att jag körde ganska lugnt under nämnda tur, inga tvära inbromsningar vid 70-skyltar etc. utan mer "rulla in"... sen beror det ju lite på hur man kör, gasar, hanterar backar etc. Kan säkert göra en dl/mil skillnad med samma medelhastighet om man kör ECO eller lite "slarvigt".
Och kör man riktigt snabbt/hårt är inte T4 snål. Jag gissar att förbrukningen i jämn fart (ensam i bilen) är ungefär:
80 0,55
90 0,61
110 0,69
130 0,84
150 1
170 1,25

Likt många andra moderna bilar så drar det iväg ordentligt över 110-120... en kompis har en Audi 2,0TDI A4 som är jättesnål i 110 (knappt 0,5) men drar ca 0,7 i 140... så att öka farten drar, särskilt med dessa "snålmotorer", medan en BMW 535i el Merca E500 inte påverkas lika mycket...
PH
av matsén
Tack för infon PH!
Då gissar jag att vi är i närheten av varandra rent förbrukningsmässigt.
I jämn farthållarfart 115km/h ligger nog jag strax över 0,7. Eller åtminstonde mellan 0,7 och 0,8.

En annan reflektion jag gjort är att motorbromsen är i stort sett obefintlig = kommer att slita mera skivor och belägg än tidigare V70. Gissar att det har med motorns mycket låga inre friktion osv att göra.

/PM
Användarvisningsbild
av VolvoB20
matsén skrev:Noterbart är att gamla bilen (V70n T5) tog med mitt körsätt runt 1,03-1.07 (ca 0,1 över EU-cykeln). Med samma körsätt tar nya bilen ca litern./mil.
Betänk dock att V70N är en liten, lätt bil med tämligen hal aerodynamik och V70II är motsatsen i det mesta av detta.

Större, högre, tyngre och kantigare med högre luftmostånd, så man fär väl säga att motorteknikerna gjort ett riktigt bra jobb där och kompenserat för detta med bra mycket snålare motor.
av Soulman
matsén skrev:Tack för infon PH!
Då gissar jag att vi är i närheten av varandra rent förbrukningsmässigt.
I jämn farthållarfart 115km/h ligger nog jag strax över 0,7. Eller åtminstonde mellan 0,7 och 0,8.

En annan reflektion jag gjort är att motorbromsen är i stort sett obefintlig = kommer att slita mera skivor och belägg än tidigare V70. Gissar att det har med motorns mycket låga inre friktion osv att göra.

/PM
Det sistnämnda har jag också tänkt på. Men det ger ju en löjligt enkel hjälp att ecoköra utan att tänka så mycket på det. T4an rullar långt på motorbroms!
av Soulman
JAg förvånas fortfarande och är överraskad över förbrukningen med denna motor. Mätt vid pumpen har jag aldrig varit över 7,5 och som lägst 7,0. Då är det mycket blandad kompott med småsträckor, kallstarter, kökörning i rusningstrafik och en del motorväg.
av matsén
Va kul att höra att någon är i rätt härad och socken gällande bränsleförbrukningen. :) Kan bara säga att jag är grymt, grymt avis.

Har själv snittat 0,9l/mil över ca 300 mil, vilket jag tycker är ca 1dl/mil för mycket. Viss del i decilitern kan nog härledas till att föregående bil var en V70n T5 och att en del av körsättet med den har förts över till T4:an. :wink: Det känns också som om den "lossnat" lite nu på sista 100 milen (vilket jag egentligen själv inte tror att moderna bilmotorer gör).

Skulle vara oerhört nöjd med att snitta kring 0,8 eftersom jag bara har tätort och motorväg i den dagliga körningen.
av Soulman
Skjuter in lite nya siffror här. Hittills har jag aldrig förbrukat mer än 7,8 mätt vid pumpen. Men visst, jag kör inte särskilt "inspirerat" eftersom V70 inte på något sätt inbjuder till det. Idag satte jag lägstarekord dock. Sollentuna - Södertälje ToR med full tank och ett par trallande jäntor i bilen. Kanske var det optimala förhållanden idag (vad det nu är) men jag har kört skyltad hastighet och följt trafikrytmen. Efter 8 mil på tanken visar färddatorn 1470km kvar till tom tank och snitt 5,2! :-O)
Användarvisningsbild
av Gurra82
riktigt bra ju :D du försöka hålla det snittet nu då
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]