Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Krollspell skrev:
Men du menar att S80II liknar mer "gamla" S80 än vad nya V70II liknar den gamla V70

Kan du utveckla det för nu hänger åtminstone inte jag med.

Ja jag tycker att S80N liknar mer "gamla" S80 än vad V70II liknar V70/850. För när S80 kom -98 såg V70 ut ungefär som en 850. Sedan kom V70N -00 och en facelift -05. Sedan V70II -08. S80 har sett ut i stort sett lika som -98 förutom en facelift -07 och en -09. Jag vet att faceliften -07 också var ett byte av bottenplatta så att den kallades S80N, men det ändrar inte att den "i stort sett ser lika ut som 1998" med ett antal (2) faceliftar.
Användarvisningsbild
av Krollspell
KKR skrev:
Krollspell skrev:
Men du menar att S80II liknar mer "gamla" S80 än vad nya V70II liknar den gamla V70

Kan du utveckla det för nu hänger åtminstone inte jag med.

Ja jag tycker att S80N liknar mer "gamla" S80 än vad V70II liknar V70/850. För när S80 kom -98 såg V70 ut ungefär som en 850. Sedan kom V70N -00 och en facelift -05. Sedan V70II -08. S80 har sett ut i stort sett lika som -98 förutom en facelift -07 och en -09. Jag vet att faceliften -07 också var ett byte av bottenplatta så att den kallades S80N, men det ändrar inte att den "i stort sett ser lika ut som 1998" med ett antal (2) faceliftar.
Facelift 2007?? S80 2007- var verkligen ingen facelift utan en helt ny bil, på en helt ny plattform (EuCD) än den gamla.

Jag ser heller inga likheter mellan den gamla V70 (Som just var en faceliftad 850) och den V70 som kom 2000. Nya V70II 2008 har i sin tur inget med den gamla V70:n att göra. Ett tips är att ställa den gamla S80 intill den nya, jämför sen in och utsidan. Ser du inte olikheterna då råder jag dig för din egen skull att kontakta http://www.synsam.se för en kontroll.

Alltså, för mig är det fortfarande helt obegripligt hur du ens kan se likheter mellan dessa olika modeller ?:-/
Användarvisningsbild
av SvenB
Var lung, jag ser skillnaderna Jag ser skillnaderna på en faceliftad V50 och en före faceliften också. :lol:

För att du inte skall tro något annat, jag tycker S80 är en bra bil. Jag har tillbringat många mil i sådana, inte så mycket i den "korta" men mer i limousinvarianten, den lååånga.
Användarvisningsbild
av Krollspell
KKR skrev:Var lung, jag ser skillnaderna Jag ser skillnaderna på en faceliftad V50 och en före faceliften också. :lol:

För att du inte skall tro något annat, jag tycker S80 är en bra bil. Jag har tillbringat många mil i sådana, inte så mycket i den "korta" men mer i limousinvarianten, den lååånga.
Det är lugnt, jag har aldrig sagt att du behöver tycka om S80. Jag själv har haft 3 st modell S80 99-06 och 2 st av den nya S80. Jag själv ser inga likheter mellan dessa modeller, varken på in eller utsidan.
av perhall
Jag gillar verkligen S80 och hade en 3,2a när jag bodde i USA. Klart premium. Inte efter 525 e60 jag åker omkring i nu en del förutom att Volvon är lite mindre plastig och törstigare, och har roligare motorljud. Så premium - ja. Snygg bak./PH
Användarvisningsbild
av JagulareN
KKR skrev:Lite förvånande att den "överlever" det mesta. V70 har ju bytt skepnad två ggr plus ett antal facelift:ar. S40/V50 har kommit och går nu troligen in på sista modellåret, men S80 fortsätter att tillverkas med i stort sett samma skepnad.
Det som är mer konstigt är väl att S40:in överlevt S80. Det kom redan sent 1996 och har istort sett sätt likadan ut sen dess. Förutom att den fått ett par mindre faclifter & en lite större runt 2004. (ser själv knappt skillnaden på en 1996:a & en 2011:a) Men vet att det är omgjorda fram & baklampor. Ny bottenplatta, nyare motorer m.m. Annars är det istort sett samma bil & ser lika dan ut som när den kom för 16 år sedan. Däremot la dom ner V40 2004 & ersatte den med den då helt nya V50:in. Vilket var en helt ny modell, både bättre, säkrare, snyggare & moderna på alla punkter än gamla V40:in. Kollar man & gämför en V50 från 2004 & en S40 från 2011 så känns V50 mycket snyggare & modernare på alla plan. Trots att det är en 7 år äldre bil. Konstigt att volvo aldrig kom med en sedan modell baserad på V50 ( S50 ) när dom ändå utvecklat en helt ny model.

Men hålla med angående S80:in som också känns väldigt gammal. Det bästa hade varit om dom kommit med en helt ny modell 2007, 2008 (baserad på nya v70:in) istället för att bara göra ett mindre facelift. Vilket inte hade blivit särskillt dyrt då man kunde baserat den på den då helt nya V70:in. Vilka pengar dom snabbt fått tillbaks, via fler sålda bilar :???:
av HerrDödén
Tala om att det råder delade uppfattningar om en del saker här i världen. Bilar från Volvo är ett bra exempel, jag delar minsann inte ovanstående skribents uppfattning i någon vidare utsträckning.

Får dock be att få tacka för kvällslektyren ty det var underhållning på hög nivå :lol:
Användarvisningsbild
av Krollspell
JagulareN skrev:
KKR skrev:Lite förvånande att den "överlever" det mesta. V70 har ju bytt skepnad två ggr plus ett antal facelift:ar. S40/V50 har kommit och går nu troligen in på sista modellåret, men S80 fortsätter att tillverkas med i stort sett samma skepnad.
Det som är mer konstigt är väl att S40:in överlevt S80. Det kom redan sent 1996 och har istort sett sätt likadan ut sen dess. Förutom att den fått ett par mindre faclifter & en lite större runt 2004. (ser själv knappt skillnaden på en 1996:a & en 2011:a) Men vet att det är omgjorda fram & baklampor. Ny bottenplatta, nyare motorer m.m. Annars är det istort sett samma bil & ser lika dan ut som när den kom för 16 år sedan. Däremot la dom ner V40 2004 & ersatte den med den då helt nya V50:in. Vilket var en helt ny modell, både bättre, säkrare, snyggare & moderna på alla punkter än gamla V40:in. Kollar man & gämför en V50 från 2004 & en S40 från 2011 så känns V50 mycket snyggare & modernare på alla plan. Trots att det är en 7 år äldre bil. Konstigt att volvo aldrig kom med en sedan modell baserad på V50 ( S50 ) när dom ändå utvecklat en helt ny model.

Men hålla med angående S80:in som också känns väldigt gammal. Det bästa hade varit om dom kommit med en helt ny modell 2007, 2008 (baserad på nya v70:in) istället för att bara göra ett mindre facelift. Vilket inte hade blivit särskillt dyrt då man kunde baserat den på den då helt nya V70:in. Vilka pengar dom snabbt fått tillbaks, via fler sålda bilar :???:
Vad menar du med en mindre facelift 2007? Det var en helt ny modell på en helt ny bottenplatta, EuCD. S80II och V70II delar samma platta och som inte har något gemensamt med dom tidigare S80 och V70 modellerna. Inredning är för övrigt helt identiskt.

Jag fattar inte vad du menar ?:-/
av perhall
Även om S80N som kom 2007 var en helt ny bil så var ju S40N som kom 2004 om möjligt ännu mera nya jämfört med den första S40:n... i Volvos fall är det antingen ny modell eller facelift oftast. VW är lite luriga och Peugeot också: Golf VI och nya Passat är ju inte helt nya bilar men lite mer än en facelift. P 308 är inte en helt ny bil utan en utvecklad P 307. Hur är det med nya SLK? Den ser ut att ha kvar dörrar, proportioner m m från förra SLK.../PH
Användarvisningsbild
av JagulareN
Du få ta mitt inlägg med en nypa salt. Ironi kallas det .... läs hela tråden igen så förstår du :wink:

PS. Ja jag kan se skillnad på både nya & gamla S40 & S80....
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]