Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
Se där!
Då sparade jag alltså 600 kr - det är ju typ 30 påsar chips, eller 30 öl på Gröne Jägaren (om man nu vill gå dit och dricka öl?).
av Tarsiger
Camel skrev:Finns en tråd om lastgaller här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=60159
Funderar själv på ett lastgaller istället för nätet, verkar stabilt och bra. Dessutom krockprovat (vad det nu innebär) enligt Volvo.
Krockprovet innebär nog att lastgallret som sådant sitter kvar i sin infästning vid en typkrock om inga lösa saker trycker på bakifrån. Enligt Volvos broschyrer håller det lösa föremål kvar i lastrummet vid kraftig inbromsning. Vid kraftig krock kanske det håller för ett par kuddar eller sovsäckar men inte mycket mer. Tyvärr, för det är väl ofta med tanke på krocksäkerhet man tycker att stålgallret vore bra. Peresonbilar som används yrkesmässigt med mycket last där bak brukar ha en stålkonstruktion till skydd för de åkande som är bra mycket kraftigare än Volvos lastgaller.
av ok3084
Hej,

Själv fick jag en prisuppgift från volvo på ca 2200kr för lastgaller, jag köpte sedan ett från bildelsbasen, gav 800kr... installation under 5min.
Kan verkligen rekommendera bildelsbasen, beställde på en söndag och hade galler på tisdagen.

Mvh
av Mwi
Tarsiger skrev: Krockprovet innebär nog att lastgallret som sådant sitter kvar i sin infästning vid en typkrock om inga lösa saker trycker på bakifrån. Enligt Volvos broschyrer håller det lösa föremål kvar i lastrummet vid kraftig inbromsning. Vid kraftig krock kanske det håller för ett par kuddar eller sovsäckar men inte mycket mer. Tyvärr, för det är väl ofta med tanke på krocksäkerhet man tycker att stålgallret vore bra. Peresonbilar som används yrkesmässigt med mycket last där bak brukar ha en stålkonstruktion till skydd för de åkande som är bra mycket kraftigare än Volvos lastgaller.
Testat enligt ECE R17 så det håller för mer än kuddar & sovsäckar, för den som vill läsa mer så finns detta dokument vad det innebär http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 017r4e.pdf finns även lite Svensk info om man söker. Men helt klart är att gallret är mycket smidigare och tar mindre plats än nätkassetten.
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]