Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Lossar den heller aldrig manuelt..

Att trycka på knappen för att ansätta bromsen känns okey, men när man tar tag i den för att släppa bromsen känns det som en väldigt råskuren plastbit som inte är färdig!
Fel form, fel storlek, vass för fingrarna och allmänt blää!
av Columbus
Momentum skrev:Lossar den aldrig manuellt - bara "dutta" till på gasen (har automat) så släpper den
Samma på manuell :) Står i instruktionsboken på sidan 108 (kan vara någon annan sida om det annan version på boken)
av storfiskarnizze
Den elektriska handbromsen med en löjlig flärp är enligt min mening en fullständigt onödig lösning men har antagligen tillkommit för att avhålla bilägarna från eget mekande och ge guld till Volvos verkstäder. Själv kommer jag aldrig att vänja mej vid det här tramset.
av acr32
storfiskarnizze skrev:Den elektriska handbromsen med en löjlig flärp är enligt min mening en fullständigt onödig lösning men har antagligen tillkommit för att avhålla bilägarna från eget mekande och ge guld till Volvos verkstäder. Själv kommer jag aldrig att vänja mej vid det här tramset.
Tycker själv att den elektriska handbromsen faktiskt är riktig bra. :)
Jag lossar heller aldrig bromsen manuellt, det sköts bra och automatiskt när man kör iväg.
Är väl så att de flesta biltillverkare numera gått över till elektrisk handbroms.. :-)-)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vi får väl se om fem, tio år om det är en bra konstruktion eller inte.

Det enda jag kan konstatera så här långt är att jag aldrig hört eller läst om någon som haft problem med den.
av CalleV70
storfiskarnizze skrev:Den elektriska handbromsen med en löjlig flärp är enligt min mening en fullständigt onödig lösning men har antagligen tillkommit för att avhålla bilägarna från eget mekande och ge guld till Volvos verkstäder. Själv kommer jag aldrig att vänja mej vid det här tramset.
Det är första bilen jag inte behövt byta skivor bak på (kör bara landsväg). Sedan om det beror på att el-bromsen trycker till beläggen bättre eller att kanske jag haft tur eller att konstruktionen är bättre, det vet jag ej.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Handbromsen sliter inte skivor, så det har nog med dåliga belägg eller körningen att göra. Upplever att dagens asbestfria belägg är tuffare för skivorna.
Hur långt hade bilen gått när du fick byta och vad var felet på skivorna? För tunna eller rost?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Cox skrev:Säkerhetstänk frn Volvo så att man inte skall lossa den med tex knät när man kliver ur bilen. Visst bakvänt håller med höll på att bli galen på den där knappen. Men nu har jag vant mig till sist :D
Vad händer om man ligger på motorvägen och råkar dutta till knappen med knät ?:-/ ?:-/ ?:-/

E
Användarvisningsbild
av Momentum
Den "vanliga" handbromslösning på V70N är då inte alls något att hänga i julgranen
Lossande band från beläggen - river och sliter sönder allt ink handbromsvajern - 5000 kalla för att laga
av Soulman
mikebike skrev:Är det bara jag som tycker knappen fungerar baklänges?
Trycka för att dra åt och dra för att släppa på bromsen.....
Håller med fullständigt. I Tiguanen jag hade nyligen drar man knappen åt sig för att lägga i bromsen och lika är det för alla VAG-bilar jag kört.
Det kan ju vara så att det ger ett minska underhåll i framtiden med elektrisk broms eftersom det utgår ett antal vajrar och fjädrar så nåt gott kanske det för med sig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]