Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Xytras
Håller helt med Pickadoll i detta, flyttar Volvo tillverkningen till Kina så har jag köpt min sista Volvo. Spelar ingen roll om dom gör kvalitet eller inte i Kina, en av anledningarna till att jag köpt Volvo i alla år har varit "patriotiska". Så länge det tillverkas en bil i Sverige av bra kvalitet och som är helt i klass med konkurrenterna så har jag valt den, men finns inte jobben i landet längre kan jag lika bra köpa Tyskt eller Japanskt...
av sandberg
Det är enorm skillnad på vart en bil är tillverkad mot vart den är utvecklad. Tillverkningen är i praktiken en montering av olika komponenter och delar. Dessa komponenter och delar tillverkas säkert i låglöneländer idag och vart själva monteringen då görs spelar nog mindre roll.

Sen tror inte jag att man kan flytta all produktion till Kina. Kolla dagens bränslepris som bara blir högre och högre, vad tror ni händer med fraktkostnaderna? Vet inte hur stor del av en Volvos kostnad idag som är ren produktionskostnad (alltså "man-tid"). Man sparar säkert 10-30 000:- på att montera den i Kina. Men vad kostar den att frakta? Och hur lång tid tar inte det?

Men att säga att man inte ska köpa en bil för att den är tillverkad någons annanstans är en ganska förlegad åsikt. Tänk om alla andra länder skulle tänka likadant, vad dåligt det skulle gå för Sverige som är enormt beroende av export.
Användarvisningsbild
av SvenB
Pickadoll skrev:
JagulareN skrev: Om V70 kommer att leva kvar i Europa eller i Sverige en tid kan vara ett alternativ efter 2011. Men de större modellerna som S80 och XC 90 kommer att presenteras i nya versioner längre fram, men då kanske de kommer att tillverkas i Kina.
Undra hur många utanför Kina som är beredda på att köpa en Kina tillverkad bil? Jag skulle då aldrig köpa en.
Jag tror inte att det kommer att tillverkas några Volvo i Kina för Europa eller USA marknaderna. Japanska biltillverkare har ju fabriker i Europa, varför skulle Volvo, som har fabriker i Europa, tillverka bilar för våra marknader i Kina?
Användarvisningsbild
av FWH
KKR skrev: Jag tror inte att det kommer att tillverkas några Volvo i Kina för Europa eller USA marknaderna. Japanska biltillverkare har ju fabriker i Europa, varför skulle Volvo, som har fabriker i Europa, tillverka bilar för våra marknader i Kina?
För högvolyms bilar är detta sant.
Tex Honda bygger Civic och CR-V i UK, men Accord och Legend tas fortfarande in från Japan.
Jazzen tror jag man bygger i Kina för Europa marknaden, men kan ha fel.

Tex en S80 skulle sälja i långt större volymer i Kina än i Europa, så en sådan bil skulle man kanske kunna bygga enbart i Kina.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag menar att jag tror att bilar för Europa och USA-marknaden fortsättningsvis kommer att byggas i Europa, även om samma modeller också kanske byggs i Kina för Asiatiska maknaden. Så görs väl redan nu, man bygger ju redan nu både S40 och S 80 i Kina också.
Användarvisningsbild
av FWH
Ja, med ökande fraktkostnader så kommer nog trenden med lokal produktion av större varor att hålla i sig, så länge man har en kritisk massa av försäljningsvolym på den lokal marknaden.
av marcbe
Xytras skrev:Håller helt med Pickadoll i detta, flyttar Volvo tillverkningen till Kina så har jag köpt min sista Volvo. Spelar ingen roll om dom gör kvalitet eller inte i Kina, en av anledningarna till att jag köpt Volvo i alla år har varit "patriotiska". Så länge det tillverkas en bil i Sverige av bra kvalitet och som är helt i klass med konkurrenterna så har jag valt den, men finns inte jobben i landet längre kan jag lika bra köpa Tyskt eller Japanskt...
Räknar du enbart de ca 4-5000 bilbyggare i Torslanda som svenskar? Vi som sitter och jobbar med utvecklingen i Gbg är fler än dem.

Köper man en Volvo så stöder man svenska jobb, oavsett var bilen är sammansatt.
Sen är det ju självklart ännu bättre om den är ihopskruvad i Torslanda. Men det är inte svart och vitt.

Åter till topic, den artikeln blandade lite som den själv ville. Men bara det kända faktum att V70 kommer med ett större interiört facelift modellår 2012 borde väl indikera på vad som är troligt...
av perhall
Vi köper alla rätt mycket Kina-grejer redan... och intressant nog så ses Jaguar som en brittisk bil fast hela företaget köptes av Tata India för fyra år sen.../PH

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]