Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nikk
FWH skrev:
För att göra det ännu svårare, har du provat V60, eller är den för liten för dina behov?
Har en BMW 320D Touring idag som känns på tok för liten (och låg), förmodligen är V60 bättre som familjebil men det känns som att Den tiden är förbi.. :roll:
Användarvisningsbild
av kave
XC60 är riktigt liten i bagegeutrymmet i jämförelse med V70. Vi får lätt in en dubbelvagn och en enkelvagn plus en hel del annat i V70, men i XC60 går knappt dubbelvagnen in.
I svart syns inte plasten så mycket på XC70 tycker jag som iofs ser det praktiska med plast runt hjulhusen. Med XC70 får du ju både bättre utrymme och framkomlighet.

Enligt Volvos spec drar nu XC60 mindre bränsle än XC70. Hur det är i verkligheten kan man ju fråga sig.
Användarvisningsbild
av FWH
Nikk skrev:
FWH skrev:
För att göra det ännu svårare, har du provat V60, eller är den för liten för dina behov?
Har en BMW 320D Touring idag som känns på tok för liten (och låg), förmodligen är V60 bättre som familjebil men det känns som att Den tiden är förbi.. :roll:
Jag skulle påstå att V60n känns större än en 3-serie (som jag tycker känns så trång att den alltid går bort för mig).
av perhall
FWH skrev:
Nikk skrev:
FWH skrev:
Jag skulle påstå att V60n känns större än en 3-serie (som jag tycker känns så trång att den alltid går bort för mig).
Håller med om känslan. V60:n är ju mycket bredare och säkert därför rymligare inuti. Innerlängdmått och bagage tror jag är ungefär lika..
PH
av Biltoken
Jag har redan gjort valet som du står inför och jag behöver inte leta efter min bil på den stora parkeringen vid köpcentret (ännu).

Dessutom har jag inte uppnåt pensionsåldern (ännu).
av mojja
Detta borde ju vara det absolut enklaste valet någonsin.

Hade valt xc60n alla dagar i veckan d3 awd + prestandaoptimering = 245hk/520nm Mycket snyggare bil mer välbyggd och tystare. Högre körställning och säkrare ifall olyckan inträffar + du inte åker runt i samma sossecontainer som 80% av tjänstebilsåkarna.

Har själv beställt en xc60 d3 awd r-design + en massa lull lull och tycker inte att v70 kan mäta sig på något område förutom bagageutrymme. Men ska jag till sälen har jag takbox och ska jag på sommarsemester används även då takboxen ifall mycket skall med.

En v70 är inte överdrivet mer stor i bagaget än en xc60.
av Nikk
mojja skrev:Detta borde ju vara det absolut enklaste valet någonsin.

Hade valt xc60n alla dagar i veckan d3 awd + prestandaoptimering = 245hk/520nm Mycket snyggare bil mer välbyggd och tystare. Högre körställning och säkrare ifall olyckan inträffar + du inte åker runt i samma sossecontainer som 80% av tjänstebilsåkarna.

Har själv beställt en xc60 d3 awd r-design + en massa lull lull och tycker inte att v70 kan mäta sig på något område förutom bagageutrymme. Men ska jag till sälen har jag takbox och ska jag på sommarsemester används även då takboxen ifall mycket skall med.

Jo jag instämmer nog med dig. Vill bara försäkra mig att XC60 även är en bra familjebil... man har ju gjort förhastade beslut tidigare som grundat sig mest på utseende och känsla ;)

Egentligen står nog valet mellan XC60 och BMW X3 men BMW'n blir ju väldigt snålt utrustad för 375'... :|
av mojja
Nikk skrev:
mojja skrev:Detta borde ju vara det absolut enklaste valet någonsin.

Jo jag instämmer nog med dig. Vill bara försäkra mig att XC60 även är en bra familjebil... man har ju gjort förhastade beslut tidigare som grundat sig mest på utseende och känsla ;)

Egentligen står nog valet mellan XC60 och BMW X3 men BMW'n blir ju väldigt snålt utrustad för 375'... :|
Jag kommer att ha 2 barn 0 och 3 år i min xc60 konstant, Lånade en xc60 upp till fjällena och då var vi en 3 åring+ 1 5åring och två vuxna. Bakåtvänd bilbarnstol bakom passagerar sätet och framåtvänd bakom förarsätet alla satt bekvämt och hade mer än väl med utrymme,

Nu beställde jag min bil med integrerade barnsäten så jag kommer slippa barnstol till min 3 åring till sommaren och ett babyskydd kommer monteras till den nyfödda:)

Bmwn tittade jag med på och även om man specar en sådan till 500k så kan man inte på nå vis jämnföra prestanda och utrustning man får på en xc60, Min spec hamnade på 520 k brutto på volvon motsvarande bmw klättrade upp i 650 k brutto :-O)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nikk skrev:Vad får man egentligen i XC60 som man inte får i V70 (förutom en högre, modernare och coolare bil) ??
Du får högre luftmotstånd, högre förbrukmimg, lägre toppfart, mindre utrymme och sämre acc.

Jag gillar inte högbyggda bilar där man står upp i en låda och kör och man sitter flera meter upp iluften och vinglar även om det idag är absolut högsta mode..
av mojja
VolvoB20 skrev:
Nikk skrev:Vad får man egentligen i XC60 som man inte får i V70 (förutom en högre, modernare och coolare bil) ??
Du får högre luftmotstånd, högre förbrukmimg, lägre toppfart, mindre utrymme och sämre acc.

Jag gillar inte högbyggda bilar där man står upp i en låda och kör och man sitter flera meter upp iluften och vinglar även om det idag är absolut högsta mode..

Ja b20 vi vet att du tycker en xc70 är världens bästa bil. Och allra helst din gamla som drog 0.6 milen med 2 tons släp bakom:)

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]