Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HerrDödén
Jag tror att det till syvende och sist handlar mycket om personliga preferenser. Säkert kommer D5:an att kosta mer pengar även i det långa loppet men enligt min uppfattning är det också ganska mycket mer bil.

Har en 2.5FT MY10 sedan maj förra året (780 mil i skrivande stund) vilken kompletterades med en D5 AWD MY11 i torsdags (14 mil i skrivande stund). Föredrar den senare sju dagar i veckan men det har också mycket med att göra hur man är som bilförare och vilka egenskaper man uppskattar. Naturligtvis är etanolskåpet ganska mycket rappare medan dieseln lever på rå urkraft. D5:an är långt mycket mer sofistikerad än jag hade väntat mig, kom från en XC70 MY07 tidigare och blev överraskad över hur mycket som skiljer. Den senare upplevdes som en väldigt rå och oborstad arbetshäst medan den nya känns väldigt mycket mer genomarbetad och solid. Med de arktisvintrar som varit de senaste två åren känns det fantastiskt tryggt att kunna rulla tur och retur landet samt Åre med fyrkrafs. Skillnaden i uppförande och beteende på vägen går kan inte nog poängteras.

Sist men inte minst, glöm för guds skull inte att välja till Volvo on Call. Prisa gudarna - här kommer dieselvärmaren äntligen till sin fulla rätt!
Användarvisningsbild
av kave
Har du inte tillgång till garage så har ju D5 bränsledriven motorvärmare=alltid varm bil hela vintern.
Helt klart värt en eventuell högre kostnad.
Användarvisningsbild
av betterlead
I min kristallkula kostar dieseln 18:-/liter om fyra år. E85 ca en dryg tia. Men det är bara som jag kraxar nu när jag själv bytt till det miljövänligare alternativet.
av perhall
Guligan skrev:Jag håller med Mwi - och måste tillägga att det egentligen en ganska märklig trend att dieselbilarna blivit så extremt populära de senaste åren. Vi kan t.ex. gå tillbaka till årsmodell 2005. Då kostade en D5 163 hk samma pengar som en 2,5T 210 hk. Då såldes det fler bensinbilar trots att:

* Dieseln var betydligt billigare än bensin
* Den tidens D5:a (utan partikelfilter) var riktigt bränslesnål
* Det var full skatt på 2,5T. Dagens 2,5FT är skattefri och har reducerat förmånsvärde.

Ovanstående exempel kan man säga att motsvarande diesel D5 205 är 30 Tkr dyrare än bensin/etanolalternativet som har 231 hk. Trots detta propagerar många för dieselbilen, och rekommenderar den utan tvekan till en som liksom TS kör 1 500 mil/år. :roll:
Redan 2007 när jag köpte min kostade D5 185 hk 35000 mer än 2,5T 205 hk. Ungefär lika "snabba".
Men med tanke på den enorma skatten på den gamla D5:an så undrar jag om jag hade tjänat på det på 3,5 år/8000 mil.
Båda är ju rätt törstiga.
En D5 står 20 högre än en 2,5T ungefär nu, MY08 men kanske det skiljer mer i slutpris (lättare att pruta på en 2,5T gissar jag).
PH
av svendufva
Jag köpte en -11:as D5 AWD. Jag stod ut i 50 mil men hann köra 300 innan jag blev av med den. Aldrig mera diesel på mina körsträckor som är mindre än 1500 mil/år
AWD är dock underbart men pruta hårt på en T6:a
Användarvisningsbild
av Jensen
Bland det mest lättsålda som finns i en modern bilhall idag så är det faktiskt en
D5 AWD, den bör ha en automatlåda för att bli extra lättsåld.
Med ett R-design paket mm så är det inga problem, och kommer så ej
att vara längre fram.
Skälet till detta är enkelt, det säljs väldigt lite AWD bilar (Obs XC ej inkl)
Och många vill inte betala mer för en XC som man tycker har en massa extra
plast som ej behövs.

En 2,5FT kommer inte heller att med ett R-Design pkt vara särskilt svårsåld,
men den kommer aldrig att kunna mäta sig med AWD:n i värdeminskning.
av Mwi
andreas_lofgren skrev:
Mwi skrev: Kör du mycket innanför biltullarna i Stockholm för de avgifterna slipper du med en miljöbil.
Den förmånen är faktiskt borttagen för nyregistrerade miljöbilar numera.
Hej & tack för rättelsen jag var faktisk säker på att man slapp trängselskatten med en 2,5FT men det är ju inte alltid man har rätt. Här i Jönköping där jag bor får vi faktiskt gratis parkering i en timma med en miljöbil så det var anledningen till att jag trodde man slapp även trängselskatten.
av Lövet
betterlead skrev:I min kristallkula kostar dieseln 18:-/liter om fyra år. E85 ca en dryg tia. Men det är bara som jag kraxar nu när jag själv bytt till det miljövänligare alternativet.
I min kristallkula kan E85 tappa sin skattefrihet och kosta 16kr/litern framöver. Vi får se vem som har rätt...
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]