Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Vi pratar bilar med riktigt låg ljudnivå i kupén. Är det något som påverkar ljudnivån på riktigt så är det vägunderlag och val av däck. Jag har nu en V70 med laminerade rutor men märker faktiskt ingen som helst skillnad mot en bil med standardrutor.

Åkte en VW Passat taxi i veckan. En i mitt tycke betydligt bullrigare bil. Dock hade den dubbdäck, och det är ju förbjudet på mina bilar... 8)
av perhall
Guligan skrev:Vi pratar bilar med riktigt låg ljudnivå i kupén. Är det något som påverkar ljudnivån på riktigt så är det vägunderlag och val av däck. Jag har nu en V70 med laminerade rutor men märker faktiskt ingen som helst skillnad mot en bil med standardrutor.

Åkte en VW Passat taxi i veckan. En i mitt tycke betydligt bullrigare bil. Dock hade den dubbdäck, och det är ju förbjudet på mina bilar... 8)
Intressant. Jag avstod laminerade rutor eftersom jag köpte en billig bil den här gången (kampanjad V70R-Design), eg. ville jag även ha Premium Sound med sub, servotronic och några andra saker som är bra men kostar massor pengar och ger lite i andra hand. Sen lär ju en R-Design med 18" vara aningen bullrigare än en 17" med std-chassi som jag har nu.

Många på forumet menar ju att laminerade rutor gör stor skillnad för ljudnivån.

Måste dock säga att dubbdäcken inte hörs så mycket att det skulle göra bilen Passat-bullrig... det händer faktiskt att dubbdäck är tystare än sommardäck med samma dimension. Hade en BMW e46, med Pirelli P6000 var den lite bullrigare än med GY dubbdäck (som dock hade världens sämsta dubbutstick på is).
PH
Användarvisningsbild
av Guligan
perhall skrev: Måste dock säga att dubbdäcken inte hörs så mycket att det skulle göra bilen Passat-bullrig...
PH
Det håller jag med dig om. En Passat med tystaste friktionsdäcken är trots det bullrigare än en V70/S80 med dubbdäck.
av dst02
perhall skrev:Låter oroväckande om V70 med laminerade rutor låter mer än V60 utan.
DRIVe-motorn är tyst för att vara en 1,6-diesel - klart tystare än 2,0D faktiskt - och även om den är femväxlad så varvar den ganska lite (2000 i 95 vill jag minnas).
DRIVe har sportchassi men det har ju även V60 som standard.
Jag tycker det blir allt svårare att föra såna här diskussioner, många bilar är ungefär lika tysta om vi pratar om de bästa...
Sen är det väl så med breda däck, sp.chassi och laminerade rutor att under vissa omständigheter påverkar de ljudet väldigt lite (typ vindstilla, tyst asfalt, nya däck) medan slitna breda däck skapar mer ljud än slitna smala, och lam.rutor bör ju göra större skillnad på grov asfalt el. när det är storm.../PH

Ang varvtal, kollade idag, min gör 105 km/h vid 2000 varv :)
Användarvisningsbild
av Guligan
Det är väl helt ok med tanke på att DRIVe "bara" är 5-växlad.
Användarvisningsbild
av bjornw
Lånade en xc70 D5 under dagen i väntan på vår nya xc60. Skillnaden i ljudnivå var påtaglig till 70:ns nackdel. Framförallt motorljud men även vägljud och slamret från fjädring är markant högre och den kändes överlag som en mkt äldre bil. Båda har dubbdäck och laminerade rutor.
av EFI93
Provade en S60 D5 en dag när jag hade min V70 på service. Upplevde den mycket bullrigare än min bil. Antog det berodde på däcken, den hade 225. Jag
har standard 205/60-16 Michelin vilket den går väldigt tyst på. Tror det beror väldigt på däcken hur man upplever ljudet.
av perhall
Det var många bud. De två sista pekar åt helt olika håll...
225-däck låter visserligen mer än 205 men det är inte någon större skillnad om det är samma däckmärke och tum.
Min uppfattning är att XC70D5 är en väldigt tyst bil men är det gamla D5-motorn så bullrar den ju en del, vilket f ö även gäller 2,0D-motorn. Nya D5-motorn samt, faktiskt, 1,6D är tystare.
PH
värme problem

Hej! nej kylarlocket har jag faktiskt inte bytt, m[…]

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

webasto doserpump v70n 07

Hej. Doserpumpen till dieselvärmaren gick s&[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]