Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ok, så här långt har det gåt (jepp långsamt jag vet :)...

Jag var på verkstaden och de gjorde en diagnos sökning. Aboslut inga fel dök upp.
De kollade då även alla säkringar och alla var hela.

Jag satt och pillade lite på stereon idag när jag la märke till att efter att man trycker på knappen och det står High Performance i displayn och att den sedan slocknar så hör man ett svagt surr, låter som att cd spelaren försöker komma igång men inte klarar det. Låter ett par sekunder och sedan tyst en sekund för att sedan upprepas. Min slutsats är att trots att displayen släcks så är strömmen på till stereon men sedan är det som om den måste gå igenon några "steg" för att komma igång men fastnar på vägen.

Någon som känner igen det?
av andy2008
Någon som tror att det kan vara någon kabel som lossnat? Var går egentligen kablarna som har med stereon att göra?

Glömde även i förra posten nämna att de även testade back sensorn och den fungerade som den skulle, felet var bara att eftersom stereon inte går igång kom det inga varnings pip :(
av perhall
Jag hade det här felet på min nya bil idag. Panelen är tänd, den perforerade bilen dyker upp på skärmen men stereo o parkvarnare funkar inte. Hände två gånger, sen inte mer. Kan tänka mig att de inte hittar något om jag lämnar in den och vet inte om jag orkar göra det, men vill gärna veta vad det är för fel.../PH
av Peanuts
Jag har haft det där på min bil och fått en ICM(?) bytt på garanti för det. Som verkstaden har förklarat det för mig så är det ett fabrikationsfel på vissa enheter som gör att de ibland glappar och då får man det här beteendet. Risken är väl att du får bekosta det själv om inte verkstaden vill ta det på goodwill.
Jag måste tillägga att jag har fått det här felet även efter bytet, men jag misstänker då att det kan ha haft med batteriet att göra. Tydligen så är stereon det första som bilen släcker ner när det börjar bli knackigt med ström...
perhall skrev:Jag hade det här felet på min nya bil idag. Panelen är tänd, den perforerade bilen dyker upp på skärmen men stereo o parkvarnare funkar inte. Hände två gånger, sen inte mer. Kan tänka mig att de inte hittar något om jag lämnar in den och vet inte om jag orkar göra det, men vill gärna veta vad det är för fel.../PH
Jag hade ju det felet på min bil(MY-11) och på den fanns det 4 felkoder registrerade. De sa att ett servicemeddelande fanns och så böt de någonting. Efter det funka det tills jag sålde oljebrännaren.
av Peanuts
perhall skrev:Fast min bil har gått 200 mil varav 180 på motorväg i 170 så det borde inte vara batteriet som är urladdat.../PH
Nä, det borde väl inte vara något problem för dig. Du har ju nybilsgarantin kvar så det är bara att åka till verkstaden och beskriva dina problem, det verkar ju inte vara direkt ovanligt med tanke på allt som står här på forumet...
Idag var jag i närheten av verkstaden och hade ett par timmar över. De plockade av mittkonsolen, kollade alla kablar, tog ut hela stereon och pillade ut CD:n som satt i fall att den hade något med problemet att göra. Innan de tog ut CD:n så fick jag i allafall bekräftat att det är ström till stereon för CD:n snurrade. När 2 timmar gått av mixtrande var jag tvungen att åka vidare och får åka inom nästa gång jag har tid igen.

Sammanfattning vad som gjorts:

Fel diagnos vilket gav inga fel alls
Säkringar kollade och var hela
Alla kablar satt som de skulle
CDn som satt i var inte problemet.
Ström når fram då CD:n snurrade.

Vad är nästa steg? byta ut hela stereon mot en ny? låter dyrt om man inte har garanti kvar :(
Jag måste ha nått glapp nånstans. Så fort kärringen haft bilen funkar inte prylarna. Sist la jag mig under passagerar stolen och kolla den orangea fiberkabeln och sen bara fungerade det tills igår.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Tyvärr inte. Släcker motorlampan då[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Motorn tappar tomgången när den bö[…]