Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Det är en solidarisk handling att välja FT före Diesel. Vi ser vad som händer i fattiga länder som Nigeria med oljebolagens svinerier. FT för den globala miljön, FT för lokala miljön. Idag dör 5000 personer i sverige pga partiklar i avgaser från trafiken. Dieselbilar med partikelfilter släpper ut de farligaste partiklarna, sk nanopartiklar. Detta reglerar viserligen EURO5, men problemet är att euro5 inte tar hänsyn till patikeltypen utan bara till vikten partiklar.Alltså får de minska och farligaste passera ut i luften och ändå uppfylla euro5. Dieselns kväveoxider är farliga både för hälsa och bidrar till försurning. Ekonomi då? Inte heller där tror jag på diesel. På Volvo är det idag D5 som ska jämföras med 2.5FT och där går 2.5FT billigare om hänsyn tas till alla bränlsle paramaterar på D5. EU körcykel kan inte användas då den gynnar diesel med fantasisiffor som följd. Dieselbränslet lär heller inte bli billigare då vi troligen passerat peakoil. När Volvo får ut sim T4F tror jag den blir riktigt billig att köra, kanske 0.8-0.9 l/mil E85. Andra snåla etanolbilar är Passat 1.4 TSI Multifuel som går långt under litern etanol.

Problemet idag är att dieseln gynnas i EU körcykeln och det får som följd att Svensson gör glädjekalkyl och väljer dieselbil efter plånboken. Inte heller utsläppen är teknikneutrala i euro5 utan där gynnas också dieselbilen.
av XCThord
Jag försöker att hålla mig utanför diesel vs etanol-diskussionen (eftersom den är helt meningslös - vissa gillar diesel och vissa etanol) - men på vilket sätt gynnas dieselbilar av EU-mixen?

Jag har kört rätt många diesel-, bensin- och etanolbilar de senaste åren och i alla dessa har förbrukningen överstigit EU-mixen med kanske 10-20%. När jag ansträngt mig och verkligen snålkört har iaf dieslarna hamnat på den angivna siffran. Senaste gången jag körde kollegans V70 2,5FT automat MY10 stod det 1,82 l/mil på färddatorn. Har aldrig kört den eller någon annan 2,5FT under 1,6 l/mil. (Med etanol i tanken och körning i Storsthlm.)

Förtydligande: i övrigt inget ont om 2,5FT. Tycker den är riktigt skön att köra :) Och som referens kan nämnas att min Cayenne Turbo (automat, mesta i utrustningsväg, MY06) just nu sörplar i sig runt 2,7 l/mil ;)
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Vad spelar förbrukningen för roll om man har förmånen att få äga en Porsche Cayenne!! Grattis till dig från en avundsjuk R-designare (2.5FT-11)
av Erst
Jag tycker det är smått vansinnigt att köra etanolbil av miljöskäl. Etanolen konkurrerar med matproduktion om jordbruksmark, och vi kan redan se att matpriserna i fattiga länder skjuter i höjden. Ska vi då göra den ännu dyrare genom att elda upp mat i våra bilar? Nej, då föredrar jag nog ändå olja - det är ingen som blir hungrig för att man eldar upp den.
Användarvisningsbild
av FWH
Finns det något belägg för detta argument om att etanol produktionen driver upp mat priser?

Jag säger inte att det är inkorrekt, jag önskar bara lite underlag för det.
Tack.
av MattiasD
Erst skrev:Jag tycker det är smått vansinnigt att köra etanolbil av miljöskäl. Etanolen konkurrerar med matproduktion om jordbruksmark, och vi kan redan se att matpriserna i fattiga länder skjuter i höjden. Ska vi då göra den ännu dyrare genom att elda upp mat i våra bilar? Nej, då föredrar jag nog ändå olja - det är ingen som blir hungrig för att man eldar upp den.
Det finns inga studier som visar det du påstår. Att matpriserna gick upp för några år sedan berodde inte på biobränsleproduktion utan för att oljan blev dyrare. Dyr olja = dyr mat. Nu går matpriserna upp igen och den här gången pga olika katatrofer. Katastrofer som mycket väl kan vara ett resultat av miljöförstöringen, dvs oljan. Idag finns heller ingen brist på åkermark. Ta gärna på vad som händer i t ex Nigeria innan du av humanitära skäl väljer olja.
av MattiasD
XCThord skrev:Jag försöker att hålla mig utanför diesel vs etanol-diskussionen (eftersom den är helt meningslös - vissa gillar diesel och vissa etanol) - men på vilket sätt gynnas dieselbilar av EU-mixen?
EU körcykeln körs i ett labb under ideala förhållanden. Gemensamt för diesel och otto är AC, musikanläggning, kallstarter, som inte räknas in i körcykeln. Dessa ger förstås ett fel. Men dieseln har ytterligare parameterar som bränslevärmare och regenering av partikelfiltret som inte räknas in. Så felet på diesel blir större än för otto. Tittar vi sedan vad EU körcykel innebär, och har någon kunskap i hur motorerna fungerar, ser man att det är lågt effektuttag i de olika momentet (0-70 km på 20s). Lågt effekt uttag gynnar diesel. Det gör också att effektstarkare motorer kan ha samma förbrukning som svaragare motorer. Men verkligenheten är förstås en annan. Och detta ligger till grund för miljöklassningen av dieselbilar. Även vad gäller utsläpp väljer regelverket att stödja diesel med lägre krav.
av dst02
Erst skrev:Jag tycker det är smått vansinnigt att köra etanolbil av miljöskäl. Etanolen konkurrerar med matproduktion om jordbruksmark, och vi kan redan se att matpriserna i fattiga länder skjuter i höjden. Ska vi då göra den ännu dyrare genom att elda upp mat i våra bilar? Nej, då föredrar jag nog ändå olja - det är ingen som blir hungrig för att man eldar upp den.
Håller helt med och dessutom mycket lång transport från bla sydamerika kan ju inte va så miljövänligt.
Användarvisningsbild
av Camel
dst02 skrev:
Håller helt med och dessutom mycket lång transport från bla sydamerika kan ju inte va så miljövänligt.
Är oljan inhemsk?
Köpråd volvo s60 t5

Enligt Google. S60 T5, 6växlad i vissa fordo[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]

Damasker såg hela ut. Testade att plocka ur[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]