Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Ser ganska roligt ut i exceltabellen där 2,0 och 2,5FT är bredvid varandra. 2,0 varvar 32,5 och 2,5FT 58,6...

Sverige, Australien och USA är nog de tre länder i världen (och kanske några till...) där en hög utväxling passar bäst. Oavsett om man kör 110, 130 eller 160 så handlar det ofta om jämn hastighet och få våldsamma accelerationer. I många andra länder behöver man ofta acca och bromsa även på motorväg och då är en hög utväxling inte optimalt. Visst kan man växla ned men man kan ju också föra följande resonemang:

En bil med hög utväxling (säg 60 km/h/1000 r/m) behöver 2,5 l, turbo, 250 hk och 350 Nm för att gå 0-100 på 8 sekunder och kännas pigg och ha bra omkörningsprestanda.

Med lägre utväxling (säg 47) behövs 2,2 l, turbo, 210 hk och 310 Nm för att nå samma acc och kännas lika pigg och ha lika bra omkörningsprestanda på högsta växeln.

Då är det inte längre säkert att det är totalekonomiskt en bra idé med den högre utväxlingen.

Pratar vi BMW kan man säga att en 330i med riktigt hög utväxling skulle kännas som en 325i med normal utväxling. Men fortfarande mycket dyrare att äga etc.
PH

PH
:D
perhall skrev:Jag har funderat en stund och är ganska säker på att detta är en av historiens högst växlade manuella bensinbilar. Kanske har den t o m rekordet bortsett från några extrema sportbilar typ Corvette som gör 300km/h+ och når maxvarv tidigt.
PH
Vipern ligger på 1100-1200 rpm vid 110 km/h som är bra mycket låge än 1800 som väl volvon har
perhall skrev:Pratar vi BMW kan man säga att en 330i med riktigt hög utväxling skulle kännas som en 325i med normal utväxling. Men fortfarande mycket dyrare att äga etc
Håller inte med alls, Har kört många tusen mil med BMW och det känns ju 1000 ggr mera premium med stora V8an som lufsar fram på strax över tomgång på motorväegn till vardags för att sedan expolera i acc när man växlar ned 3-4 växlar istället för en liten motor med låg utväxling som snurrar som en tandläkarborr när man ligger i jämn fart på motorvägen.---- sportigt jovisst.... men jobbigt i längden tycker jag,

Supran jag har ligger också och lullar på lågvarv på motorvägen så det känns som strax över tomgång. Vill man slippa växla ned själv på motorvägen för max acc så är det ju bättre att välja automat än att dreva ned bilen tycker jag. Att ligga på höga varv i jämn fart tycker jag blir så surrigt.
av perhall
Ja, Viper och Corvette är extrembilarna jag tänker på. Ingen annan standardbil som jag känner till varvar mindre än 2,5FT.

Jag håller verkligen med om att det är väldigt opremium att ha den utväxling som 2,0F och vissa BMW och Audi har. På jobbet hade vi för några år sedan en Passat 1,8 med 3000 varv i 100 - pigg, nja, surrig, verkligen!

Men om man har en bil - då oftast utan turbo - med begränsat vrid så är det inte säkert, enligt min åsikt, att det är bra med en hög utväxling. BMW, Audi och Volvo försökte under 80-talet, och delvis under 90-talet, med hög utväxling i kombination med vridsvaga motorer. Jag skulle säga att en 320i-86 är bra mycket piggare än en för högt växlad 320i-84 t ex som är helt död på femman och måste köras på trean med släp (maken till vridslö bil är svår att finna).

Extremaste exemplet är väl Nissan Micra som TV testade 1984 och konstaterade att den drog mer på femman än på fyran. Och inte orkade över 110 på femman just.

Även Volvo 744 GL-86 är för högt växlad. 112 hk, förgasare och 4000 varv på 3:an i 120. På femman brölade bilen bara när man gasade men ingenting hände...

Har man vrid som i 2,5FT - och fr a D5 - så är en hög utväxling helt klart att föredra. Men inte alltid.
PH
Jag förstår inte diskussionen...

Vem vill inte ha en hög utväxling?

Vi har idag en V70 Bi-Fuel -03 och en Opel Zafira -03
Volvon varvar väl ca 2600 varv vid 120km/h och Opeln 3800 varv vid samma hastighet.
Gissa vilken som är skönast att åka på motorväg med?

Nu har jag beställt en V70 2.5FT AFV och är väldigt glad över utväxlingen.
Passar det inte kan man väl växla ned, svårare än så är det inte...

Jag fick en V70 2.0F som hyrbil en gång och då blev jag verkligen förvånad över den låga utväxlingen, nu kommer jag inte ihåg vad den hamnade på men säg 3500 varv vid 120km/h. Vem blir glad över det???
Är det lönt att ha 6 växlar då? Det hade väl räkt med 4 som på den gamla goda tiden...

Tyvärr så är jag pessimistiskt och tror att vi snart har >7 växlar på en vanlig Nissan Micra
För länge sedan hade vi bara 4 växlar
Då gnällde folk över att varvtalet var för högt och en elektriskt överväxel togs fram.
Snart var 5 växlar ett permanent inslag på alla bilar och alla är nöjda tills...
Folk inte orkar växla ned från 5:ans växel och gnäller över att omkörningar tar för lång tid och vips ändras utväxlingen så att det går att köra om på 5:e växeln igen.
MEN då är vi tillbaka på ruta 1 och folk gnäller över högt varvtal och nu har vi plötsligt en 6:e växel

Vad kommer hända härnäst tro?
Biltillverkarna kommer att växla ned så folk kan köra om på högsta växeln igen och vi får bilar som V70 2.0F
Snart kommer klagosången ljuda så att vi får 7 växlar och sedan 8, 9 och 10 växlar...

Jag tycker 5 växlar är rätt lagom MEN det viktiga är att högsta växeln har hög utväxling.

Ha det /
hhedstrom2369 skrev:Folk inte orkar växla ned från 5:ans växel och gnäller över att omkörningar tar för lång tid och vips ändras utväxlingen så att det går att köra om på 5:e växeln igen.
MEN då är vi tillbaka på ruta 1 och folk gnäller över högt varvtal och nu har vi plötsligt en 6:e växel

Vad kommer hända härnäst tro?
Biltillverkarna kommer att växla ned så folk kan köra om på högsta växeln igen och vi får bilar som V70 2.0F
Snart kommer klagosången ljuda så att vi får 7 växlar och sedan 8, 9 och 10 växlar...
Exaktamente... huvet på spiken. De som inte orkar växla ned vid omkörning borde välja automatare istället för att tvinga tillverkarna att dreva ned sina bilar så att de tokvarvar på motorvägen :-)-)
Kan inte påstå att det är värst ofta jag skulle behöva mer än 4 växlar.. visst en diesel har ju inte så långt användbart register, men fullt tillräckligt för att 4 växlar med hyfsat långt avstånd mellan skulle funka till 95%..

Det är väl som med allt annat! "En mer på nästa modell" skapar sug bland köparna!
Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev:Utväxlingen är inte ganska hög, den är extremt hög.
Jag vet ingen bil med manuell låda förutom Corvette och liknande som varvar så lite.
Utväxlingen 58,6 hittar man annars i amerikanare med 4,2l-sexa eller V8 och automat, stora sexor med automat ligger ofta kring 55. Dieslar kring 60, ibland 65 men då pratar vi 300 hk bilar.

Det är mycket trevligt på många sätt med den höga utväxlingen och den passar utmärkt till V70:s glidarkaraktär. Men det finns åtminstone en nackdel och det är att bilen blir tråkigare att köra, det är ju ingen rolig bil att acca genom växlarna med eller hålla på höga varv på kurviga sträckor... redan utväxlingen på MY09 var hög och rätt körglädjedämpande, nu är det ännu mer av detta.../PH
Utväxling Corvette Z06 MY04 i km/h per 1000 rpm (2,5FT MY11 siffror inom parantes):

1:an = 12,4 (9,3)
2:an = 17,7 (16,6)
3:an = 25,6 (26,5)
4:an = 36,5 (37,8)
5:an = 43,6 (48,5)
6:an = 65,3 (58,6)

Om allt hängde på utväxlingen vore ju en 2,5FT rena superbilen. Nu finns betydligt mer hk och Nm i Corvette än 2,5FT men jag gillar hög utväxling även i vanliga bilar. Ger avspänd körning och inte så mycket surr på motorväg (gillar att glida fram i hög fart och äta mil). Om man önskar öka farten snabbt så växlar man ner en växel eller två. Då ökar farten tillräckligt snabbt även på en 2,5FT.
av perhall
Till 2,5FT passar utväxlingen utmärkt. Men jag tror inte den genomsnittliga köparen av en BMW 335i, M3, eller Saab 9-3 Aero skulle uppskatta 58,6 /1000 motorvarv. Det passar ju bara i en riktig glidarbil är min mening.

Bra fråga varför 2,0F varvar 3000 redan i 97,5 - förmodligen för att man bedömer att den på vissa marknader skulle bli dödligt trött om den varvat mycket mindre.

Det är ju dock konstigt att inte D5 varvar mindre än den gör, den varvar ju mer än 2,5FT fast den har mycket mera vrid. D5 är ju precis som FT en riktig glidarbil.

PH
Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev:Till 2,5FT passar utväxlingen utmärkt. Men jag tror inte den genomsnittliga köparen av en BMW 335i, M3, eller Saab 9-3 Aero skulle uppskatta 58,6 /1000 motorvarv. Det passar ju bara i en riktig glidarbil är min mening.
Jag håller med. Dock skulle jag allmänt på prestandabilar uppskatta en högt växlad högsta växel "transportväxel" på en 6-växlad låda, med "lång" etta och att mellanliggande växlar 2-5 är tätstegade och anpassade för motorns maxvarvtal där toppfarten nås på 5:an. Nu är 2,5FT att räkna som glidarbil och där passar hög utväxling utmärkt.
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]