- tor 17 feb 2011, 00:21
#500381
Ser ganska roligt ut i exceltabellen där 2,0 och 2,5FT är bredvid varandra. 2,0 varvar 32,5 och 2,5FT 58,6...
Sverige, Australien och USA är nog de tre länder i världen (och kanske några till...) där en hög utväxling passar bäst. Oavsett om man kör 110, 130 eller 160 så handlar det ofta om jämn hastighet och få våldsamma accelerationer. I många andra länder behöver man ofta acca och bromsa även på motorväg och då är en hög utväxling inte optimalt. Visst kan man växla ned men man kan ju också föra följande resonemang:
En bil med hög utväxling (säg 60 km/h/1000 r/m) behöver 2,5 l, turbo, 250 hk och 350 Nm för att gå 0-100 på 8 sekunder och kännas pigg och ha bra omkörningsprestanda.
Med lägre utväxling (säg 47) behövs 2,2 l, turbo, 210 hk och 310 Nm för att nå samma acc och kännas lika pigg och ha lika bra omkörningsprestanda på högsta växeln.
Då är det inte längre säkert att det är totalekonomiskt en bra idé med den högre utväxlingen.
Pratar vi BMW kan man säga att en 330i med riktigt hög utväxling skulle kännas som en 325i med normal utväxling. Men fortfarande mycket dyrare att äga etc.
PH
PH
Sverige, Australien och USA är nog de tre länder i världen (och kanske några till...) där en hög utväxling passar bäst. Oavsett om man kör 110, 130 eller 160 så handlar det ofta om jämn hastighet och få våldsamma accelerationer. I många andra länder behöver man ofta acca och bromsa även på motorväg och då är en hög utväxling inte optimalt. Visst kan man växla ned men man kan ju också föra följande resonemang:
En bil med hög utväxling (säg 60 km/h/1000 r/m) behöver 2,5 l, turbo, 250 hk och 350 Nm för att gå 0-100 på 8 sekunder och kännas pigg och ha bra omkörningsprestanda.
Med lägre utväxling (säg 47) behövs 2,2 l, turbo, 210 hk och 310 Nm för att nå samma acc och kännas lika pigg och ha lika bra omkörningsprestanda på högsta växeln.
Då är det inte längre säkert att det är totalekonomiskt en bra idé med den högre utväxlingen.
Pratar vi BMW kan man säga att en 330i med riktigt hög utväxling skulle kännas som en 325i med normal utväxling. Men fortfarande mycket dyrare att äga etc.
PH
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24