Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
2,5FT är både törstigare och slöare än 2,5T-05
Nu kan jag inte siffrorna för automat men en manuell 2,5T-05 går 0-100 på 7,4
Den nya modellen har bättre avgasrening (EURO5), 200 kg mer vikt, större frontyta och detta kompenseras inte av högre utväxling
Med automat varvar FT "bara" 52,3 och låt mig gissa att 2,5T-05 ligger kring 45-47 så skillnaden är inte så stor där heller (normalt varvar en automat mindre på högsta växeln, men inte FT)
Det stämmer också som 5cylindrar skriver att V70II är en bil som ökar mycket i förbrukning med hastigheten, åtminstone med 2,5T/FT
Men i övrigt är ju V70II en ljusår bättre bil på många punkter, modernare inredning, mycket tystare, rymligare bagage, bättre säkerhet...
PH
Nja, det är särskilt i stadskörning med kall motor som 2,5FT sörplar i sig mycket bränsle. Automatlåda spär på ytterligare.
ZizzoZ skrev:Kör på bensin om du tänker på miljön, etanolen är så smutsig att framställa så det du "värnar" om miljön när du kör på etanol kompenserar inte för vad det redan förstört genom att framställa det.
Och du har naturligtvis belägg för detta? Källa, tack.
av perhall
betterlead skrev:Nja, det är särskilt i stadskörning med kall motor som 2,5FT sörplar i sig mycket bränsle. Automatlåda spär på ytterligare.
Upp till 120-130 är den ok också. Men jag har tyvärr (?) en vana att köra 150-160 och då drar den 1-2 dl mer än gamla modellen och 3 dl mer än 525iA e60.../PH
Det var ungefär likadant med min D5:a, den slutade vara snål vid hastigheter över ca 110 km/h. Inte för att den söp, men inte längre "jätte-återhållsam".
<OT> Min D5:a var faktiskt inte särskilt snål i stadstrafik heller.
Användarvisningsbild
av SvenB
ZizzoZ skrev:Kör på bensin om du tänker på miljön, etanolen är så smutsig att framställa så det du "värnar" om miljön när du kör på etanol kompenserar inte för vad det redan förstört genom att framställa det.
Det var en annan vinkling från en dieselryttare. Dieselförespråkarna brukar uppmana till att beställa dieselmotor i stället, men det var ju roligt med omväxling.
betterlead skrev: Och du har naturligtvis belägg för detta? Källa, tack.
Du kan nog inte vänta dig någon källa för det påståendet. Möjligen någon gammal utredning om majsetanol från 2005
Användarvisningsbild
av Bosa
Har också sneglat mot 2,5FT mest för att den är relativt billig som beggad, kommer i så fall iofs att köra den på bensin endast så förbrukningen är jag helt klart nyfiken på. Vad ligger bensinförbrukningen på vid landsvägskörning i 120-130km/h samt blandad (är manuell som är intressant)?
Varför köper man en FT och tankar på bensin? Det är dyrare, mer miljöförstörande och faktiskt fult när man får en rabatt på skatten för att just vara
miljövänlig
sandberg skrev:Varför köper man en FT och tankar på bensin? Det är dyrare, mer miljöförstörande och faktiskt fult när man får en rabatt på skatten för att just vara
miljövänlig
Jag ställer mig i samma undrande kö.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.