Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att likställa ett lägre pris med lägre kvalite och billigare lösningar är nog att dra det lite för långt. Jag är helt övertygad att t.ex KIA skulle kunna tillverka en bil med samma kvalite och lösningar som i en dyr premium bil. De skulle nog kunna tillverka en precis tekniskt lika bra bil. Skulle då KIA kunna ta lika mycket betalt för bilen? Knappast.
Tobbev skrev:Att likställa ett lägre pris med lägre kvalite och billigare lösningar är nog att dra det lite för långt. Jag är helt övertygad att t.ex KIA skulle kunna tillverka en bil med samma kvalite och lösningar som i en dyr premium bil. De skulle nog kunna tillverka en precis tekniskt lika bra bil. Skulle då KIA kunna ta lika mycket betalt för bilen? Knappast.
Att köpa billigt och förvänta sig att man får toppkvalite, då är man nog ute på tunn is.
Att Volvo internt har haft (har) en kostnadsjakt är väl inte okänt för de som arbetar på Volvo, konstruktionsmässigt jagar man billigare lösningar, kortsiktigt kanske det inte märks för konsument, men på lång sikt så tappar man kunder som söker sig till märken som förväntas att leverara lite mer än KIA, Ford eller Skoda
Det är klart att det pågår en kostnadsjakt på Volvo, det pågår alltid, hos alla tillverkare. Att tro något annat är naivt. En billigare lösning måste dock inte alltid vara sämre. Ny teknik och nya tillverkningsmetoder gör att man kan införa lösningar som kostar mindre men presterar bättre. Synergier mellan olika bilmodeller sparar också pengar.

Det jag ville få sagt var att ja, man får vad man betalar för, men det måste ju per definition inte innebära bättre kvalité eller dyrare lösningar om bilen kostar mer. Man kan även baka in parametrar som grannens blick på garageuppfarten och annat som tro det eller ej också kostar pengar.
Tobbev skrev:En bils tillverkningspris är rätt så löst kopplat till priset som kunden får betala, dvs en biltillverkare tar ju precis så mycket betalt för bilen som man tror att kunden kan tänka sig att betala. En BMW som kostar 150k mer än en Volvo kostar inte i närheten av 150.000 mer att tillverka, likaså kostar förmodligen inte en V60 T6 AWD 110.000 mer än en V60 T3 att tillverka.

Anledningen till att premiumsegmentet är så åtråvärt för biltillverkarna är naturligtvis att marginalerna är mycket mycket större på varje såld bil.
Detta förstår nog var och en men TS påstod att Volvo / BMW hade ungefär hade likvärdig prissättning för drygt 10 år sedan - Nu har Volvo lägre priser - Detta kan jag hålla med om. det intressanta är då hur Volvo resonerar. Strävar man inte som de flesta andra märken åt premiumhållet ? Då kan man ju ta ut högre marginaler. Eller har man måntro fått nya direktiv från Kina.
joschua skrev:
Tobbev skrev:En bils tillverkningspris är rätt så löst kopplat till priset som kunden får betala, dvs en biltillverkare tar ju precis så mycket betalt för bilen som man tror att kunden kan tänka sig att betala. En BMW som kostar 150k mer än en Volvo kostar inte i närheten av 150.000 mer att tillverka, likaså kostar förmodligen inte en V60 T6 AWD 110.000 mer än en V60 T3 att tillverka.

Anledningen till att premiumsegmentet är så åtråvärt för biltillverkarna är naturligtvis att marginalerna är mycket mycket större på varje såld bil.
Detta förstår nog var och en men TS påstod att Volvo / BMW hade ungefär hade likvärdig prissättning för drygt 10 år sedan - Nu har Volvo lägre priser - Detta kan jag hålla med om. det intressanta är då hur Volvo resonerar. Strävar man inte som de flesta andra märken åt premiumhållet ? Då kan man ju ta ut högre marginaler. Eller har man måntro fått nya direktiv från Kina.
Jacobys linje är att fördubbla försäljningen och göra volvo till en massbil. Precis som Kina önskar.
Vissa Volvo är billiga men inte alla.
Är det inte ny modell på gång så att de säljer ut de sista 11:orna?
Jag tror inte man kan beställa dagen modeller så många veckor till innan 12:orn börjar säljas.

Jag har precis beställt en AFV och den var inte direkt billig, där är en Passat tex mycket (10%) billigare

Ha det / H
viktore skrev:
Steff 99 skrev: Har man bilen i 3-4 år så håller den nog ihop, men dessa Volvo bilar kommer inte att vara kvar på vägarna om 15 år.
Släpp sargen, det där har du ingen aning om. 8)
Släppa sargen...fattar inte vad du menar !!
Personligen skiter jag i om bilen bara håller i tre år, jag har aldrig haft en äldre bruks bil det är därför jag åker Volvo just nu för jag räknar med att inte jag skall drabbas av ev. kvalites problem, eftersom jag oftast har garanti tills att jag byter.
hhedstrom2369 skrev:Vissa Volvo är billiga men inte alla.
Är det inte ny modell på gång så att de säljer ut de sista 11:orna?
Jag tror inte man kan beställa dagen modeller så många veckor till innan 12:orn börjar säljas.

Jag har precis beställt en AFV och den var inte direkt billig, där är en Passat tex mycket (10%) billigare

Ha det / H
Det må va att den e mycket billigare, men vem vill åka passat? :P Spec den nya gillar den inte för 5 öre. Gillar inte vw alls, men beror nog på att jag kommer från göteborg o bor i dalarna där varenda j*vel kör vw. På 1000 invånare är det 2000 vw :shock:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]

Eftersom du har selekt så är det inte s[…]

Ja, det är väl dags för mig att sv[…]