Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Har det sagt det förr, och säger det igen! Alltid roligt med folks listor!
Vissa saker är ju väldigt personliga hur man upplever och det väl kanske inte riktigt rätt saker att jämföra.

Vilken som är snyggast bilen ligger ju i betraktarens ögon.
Vad det gäller stolarna måste jag nog säga att jag blir förvånad, åker av och till med en kollega som har en A4 2008:a och vi, båda två tycker att stolarna är bättre i min, även om jag tycker att sittdelen i V70 kunde varit lite längre! (Hur mycket skiljer det egentligen mellan olika stolar i samma bilmodell, finns det många olika att välja på!?)
Tror inte att A4:ans andrahandsvärde står sig bättre, tvärtom..
Menar du att byggkvaliteten ÄR högre, eller KÄNNS högre?
av perhall
sandberg skrev:Jag hade en A4 Avant (B8, nya modellen) innan min V70 och jag skulle förklara de så här

* V70:n I längden en snyggare design, åtminstone med 18", vinge och rätt tillbehör. A4 kan bli lite trist efter ett tag
* V70:n har bättre familjekomfort, skönare säten bak och som passagerare.
* A4 har överlägset mycket bättre förarkomfort. Stolar som är minst 10 gånger bättre än V70:s stolar som både är små och rätt svampiga.
* V70 är tystare än A4:an
* Audins infotainment är överlägset. En fin finess jag saknar som jag inte vet om V/XC/S60 har i sin infotainment är att i A4:an fick man upp alla aktuella radiokanaler som man hade mottagning på, och alla la sig i listan som man bläddrade emellan. En liten sak, men jag stör mig på det här gammaldags sättet som V70 har nu.
* Audin är tyvärr extremt spårkänslig. Prova bilen på dålig väg så får du se. Det är inte kul någonstans, vet dock inte hur det är utan sportchassi. Men testa att åka mellan Södertälje och Botkyrka om du har möjlighet. Då vill man bara slänga bilen i diket efteråt :D. Hade ändå "bara" 17".
* V70 är rymligare
* Gissar att A4 håller bättre i andrahandsvärde.
* Byggkvaliteten är högre i Audin, ingen tvekan om saken.

Sen vad man väljer är ju upp till en själv. För mig är Audi lite att "hitta hem", men jag måste alltid göra en avstickare emellan innan jag går tillbaka till VW-gruppens stilrenhet.
Håller med om allt!
Bra lista.
När det gäller designen kan man nog säga att båda är snygga men inte särskilt vågade. Audi har ju verkligen kört fast designmässigt.../PH
Användarvisningsbild
av kave
Tänk på verkstäderna också. VW koncernens verkstäder är fortfarande de som får sämst omdömen.
Personligen gillar jag inte nya A4 alls, den ser väldigt tråkig ut både inuti och utanpå. Vidare är den väldigt spårkänslig eftersom Audi försökt göra den "körgladare" eller vad det ska föreställa.
Vill du h något annat så titta på V60 istället.
av Amli
Variosboy skrev: Vad det gäller stolarna måste jag nog säga att jag blir förvånad, åker av och till med en kollega som har en A4 2008:a och vi, båda två tycker att stolarna är bättre i min, även om jag tycker att sittdelen i V70 kunde varit lite längre!
Är det då den gamla B7 eller den nya modellen B8? Är det standard eller sportstolarna?
Med all säkerhet gissar hur som helst att det är sportstolarna och dessa håller även jag högre än de som sitter i V70. Hur jag än försökte kunde jag aldrig hitta en perfekt sittställning i min förra XC70. De två saker jag störde mig på allra mest var att sittdynan var alldeles för kort och gav dåligt stöd samt att jag inte kunde sänka stolen så mycket som jag ville. Jag hade iofs elstolar så just problemet med att sänka inte är lika stor på de vanliga stolarna.

Jag kan tänka mig om man är ganska kraftig eller överviktig uppskattar man säkert bättre de mer platta stolarna i V70 som inte har lika mycket sidostöd.

Just spårkänsligheten kan jag hålla med om lite, men det gäller främst de som är FWD.

Vad som är snyggt eller ej är upp till var och en att avgöra. Personligen tycker jag att A4 med S-line extriörpaket samt 18" eller 19" är ruggigt snygg.

I övrigt håller jag mycket med om det sandberg säger.
av Steff 99
Håller med om att alla "listor" ger en väldigt personlig bild av bra eller mindre bra

Skillnaden mellan Audi A4 och V70 är lite som att välja liten bil eller större bil.
A4 är liten bil, man sitter bra fram ,förutom att Audis stolar är det sämsta med bilen, dessa passar inte mej alls.
Verkstäderna, jag tror inte att Audiverkstaden är sämre än Volvos verkstäder generellt. jag har inte några positiva upplevelser med Volvos.
I övrigt är det lite tycke o smak, hade jag varit tvungen att välja mellen Audi och Volvo, då hade jag inte valt något av TS allternativ utan jag hade tagit en V60, samma storlek som A4 men bättre och modernare i många avseende.
av sandberg
Listor är SJÄLVKLART personliga, och det är alltid upp till betraktaren att avgöra vad man tycker är bra och mindre bra.
När det gäller stolarna så kan det vara en inövningstid för att lära sig hårdare stolar som det är i Audi jämfört med Volvo, men har man bara kommit över den perioden är det just som förare helt oslagbart med Audi stolar. Menar då sportstolarna, de vanliga har jag aldrig testat.

Hade förövrigt just FWD så har man tur så är väl Quattron mindre spårkänslig. Men vad du än väljer, om du nu väljer A4, välj utan sportchassi. Jag har ju Sportchassi på min R-design nu, men det känns ju som en gammal amerikanare i jämförelse mot Audin. Men ack så mycket bättre. Jag vet att familjen klagade rätt mycket på att det blev ryckigt och rätt obekvämt att åka i A4:an just av den anledningen.

Jag har haft kontakt med båda Audis verkstäder och Volvos verkstäder, och jag tycker båda är lika dåliga. De är generellt sett nonchalanta, och absolut inte direkt Service-minded.

Av de Audi jag haft hittils, (3 stycken) så har andrahandsvärdet varit suveränt i jämförelse, och kollar du t ex B7:an så kostar den runt 170-180 för 07:or som alltså är 4 år gamla (diesel, quattro, manuell). Nypris för 4 år sedan var då cirka 275-285). Tycker det är ett orimligt högt andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Amli skrev: [Jag kan tänka mig om man är ganska kraftig eller överviktig uppskattar man säkert bättre de mer platta stolarna i V70 som inte har lika mycket sidostöd.
Ska höra med honom vad det är för modell han har på bil och stolar. För övrigt kan jag tillägga att vi båda är i trakterna 185cm långa och 90Kg tunga. :wink:
av perhall
sandberg skrev:Apropå andrahandsvärde

http://www.kvd.se/objekt/nr/491287/Audi ... 70hk).html

Den går för mer än "marknadsvärdet" och bilen har max tappat 120-130 på 3½ år och 11500 mil. Alltså runt 36-38%. Ren idioti
Även några av Volvo-bilarna. V70II 2,4D -09 9000 mil R-design sprucken vindruta utslitna SOV-däck skrapade alufälgar revor i skinn, insynsskydd saknas: högsta bud 222500 + inropsavgift. Också idioti. Man får en ny T4 R-Design för 277900.../PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ja det må jag säga! Det trodde jag inte ens att min var värd som är myyyyyyyycket finare och inte gått hälften så långt ens en gång mm mm..

Tror tyvärr att auktioner lockar fram tävlingsgenerna hos vissa individer!

Har vid ett par tillfällen satt ut saker på tradera som jag inte lyckats sälja på blocket, och till min stora förvåning har jag vid ett flertar tillfällen fått mer betalt på tradera än jag begärt på blocket.

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]