Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

StringerBell skrev:
epostaren skrev: Motorn:
helt underbar. Man kör helt enkelt mycket lugnare. Man vet att det finns resurser om det skulle behövas = trygga omkörningar m.m.
Uppförande på vägen:
lugnt och skönt glider man fram på vägen. Man kommer fram utvilad när man slipper vara så aktiv i sin körning.
Varvtalet:
helt perfekt skönt att glida fram med så låga varvtal.
(mina understrykningar)

Ser ut som beskrivning av D5!! :) Har du kollat beteckningen på bakluckan :)
Ja, det har jag :) . Skulle jag ha en diesel, skulle det definitivt vara en D5. Kör alldeles för lite och diesel är egentligen inte min grej precis, fast jag förstår dom som behöver och tycker om D5-maskinen. Kollegan har en ny S60 med D5 och den är riktigt trevlig att åka i. Inte så trevlig som min V70, men ändå...
dst02 skrev:Jo men har du kännt att den inte släpper p bromsen direkt utan de liksom tar emot ganska ordenligt innan den släpper? De gör den på min, nästan så motorn dör innan den släpper p bromsen
Nejdå, inga konstigheter på min. Kanske en justeringssak på din?
hm ok, Jag har bara provat den några gånger och har behövt gasa till för att få den att släppa annars är de som på vanlig bil att man blir ordentligt påmind om att man glömt p bromsen. I och för sig sitter de ju ingen direkt montermotor i bilen Jag har men ändå.
dst02 skrev:Ärs, Jag va tvungen att åka ut å prova å de funkar utmärkt, bara Jag som tidigare inte gasat alls eller nåt.

Fin bil föresten, va blev de för utrustning?
Den har businesspaket med elinfällbara backspeglar och elmaövrerat förarsäte. Nokia Hakka 7 på NAOS-fälgar. Färgen är Seashell Beige metallic. Ja, den är verkligen snygg, tycker jag. Hade svart bil förut, så på denna syns inte smutsen så direkt som det gjorde på den svarta. Har Ditec-behandlat också, så nu slipper man putsa, bara tvätta...
Jag lossar alltid handbromsen genom att använda knappen, Jag tycker inte om att "bryta loss bilen" genom att bara gasa iväg, det känns som det sliter i onödan.

Har provat på flera bilar och alla kändes lika.
epostaren skrev:
Noodles skrev:Hur mycket har den dragit i snitt under de här 110milen?
Kör du etanol eller bensin?
Manuell eller automat?
:)
Kollade försäkringen Volvia kontra LF, LF var nog 100:- billigare/månad för mig.
Har bara kollat med den sista tanken (med bensin) och då låg den på 0.92 ungefär (mätt vid pumpen). Mest stadskörning (mycket korta turer o många , många kallstarter...) Manuell låda.
Du skulle ju kunna bli eco driving-proffs. EU-mixen är ju 1.37 eller något sånt i stan. Och jag har svårt att köra en 2,5FT på 0,92 ens på landsväg (bensin)/PH
VolvoB20 skrev:Jag lossar alltid handbromsen genom att använda knappen, Jag tycker inte om att "bryta loss bilen" genom att bara gasa iväg, det känns som det sliter i onödan.

Har provat på flera bilar och alla kändes lika.
Det är nog svårt att slita ut handbromsbackarna... de kanske mår bra av lite lossbrytning...? Men systemet lär ju slitas. Sen finns det två fördelar till - minst - med att lossa manuellt: mjukare och snabbare. Det tar ju ibland några sekunder tills det lossnar. Och ja, det sliter säkert på kopplingen att bryta sig loss också.../PH
dst02 skrev:Jo men har du kännt att den inte släpper p bromsen direkt utan de liksom tar emot ganska ordenligt innan den släpper? De gör den på min, nästan så motorn dör innan den släpper p bromsen
Står du i motlut så krävs det mera gas innan den släpper. Det krävs såpass mycket gas att bilen absolut inte rullar baklänges när bromsen släpper, ungefär. En säkerhetsgrej faktiskt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]