Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad är det för typ av fel då? Och hur presenterar man antalen? Totalt sett antal bilar med fel, eller väger man det mot körsträcka!?
Visar man bara totalt antal så förstår jag att dieslarna hamnar högt eftersom de oftast går många fler mil/år..
av perhall
Variosboy skrev:Vad är det för typ av fel då? Och hur presenterar man antalen? Totalt sett antal bilar med fel, eller väger man det mot körsträcka!?
Visar man bara totalt antal så förstår jag att dieslarna hamnar högt eftersom de oftast går många fler mil/år..
I Tyskland går de inte särskilt mycket längre per år. De kör ca 1200 mil/år i snitt och dieselandelen är 50-60%.

Jag orkar inte plocka fram en systematisk statistik kring detta men eftersom jag jobbat många år i bilbranschen i Tyskland och Sverige så känner jag till omfattande och dyra problem med dieslar.

Kolla den här t ex: alla motorfel är dieslar, förutom ett fal med gas (Kia) och direktinsprutad bensin (Scirocco): http://www.autobild.de/bilder/die-moehr ... 97484.html

PH
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det finns några saker att tänka på när det gäller etanolbilar. För det första bör man tanka bensin var 5 - 10:nde tankning, inom taxi är det vanligt med var 10:nde. Sen skulle nog jag om jag hade en etanolbil byta oljan var 1000:de mil eftersom oljan tar stryk i etanolbilar.

Ett problem på volvobilar är att tankpumpen ger upp.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av SvenB
Det där med att tanka bensin vid vissa intervaller är nog en skröna, eller har du belägg för det? Jag har aldrig gjort det i alla fall. Tankpumpsproblemen var väl bara tidiga V70 2,0F, det är väl löst nu?
Användarvisningsbild
av hakank
Tack för all kommentarer hittills. Kan tillägga att jag kört en 2.5T bensinare i fyra år utan några som helst motorproblem. Med tidigare kommentarer känns det som om att jag skulle kunna känna mig trygg med en Flexi också.
/Håkan
Användarvisningsbild
av gnestakalle
KKR skrev:Det där med att tanka bensin vid vissa intervaller är nog en skröna, eller har du belägg för det? Jag har aldrig gjort det i alla fall. Tankpumpsproblemen var väl bara tidiga V70 2,0F, det är väl löst nu?
Som taxiåkare hade jag två SAAB 9.5 etanol efter varandra och nu kör jag som anställd i ett åkeri med 15 st V70 etanolbilar och det är ingen skröna utan ett faktum.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av SvenB
Ok. Jag har inte gjort det i min bil i alla fall, har aldrig tankat bensin. I de bilar jag kört i taxitrafik har vi inte heller tankat bensin annat än i nödfall. Jag vet via en kompis som har en Ford Focus Flex att Ford rekommenderade detta för något halvår sedan i samband med svavelhalten i etanolen, som för övrigt är löst nu. Av den anledningen har jag frågat på den lokala Volvoverkstaden om detta. De sade att de ser ingen anledning till det.
av perhall
gnestakalle skrev:
KKR skrev:Det där med att tanka bensin vid vissa intervaller är nog en skröna, eller har du belägg för det? Jag har aldrig gjort det i alla fall. Tankpumpsproblemen var väl bara tidiga V70 2,0F, det är väl löst nu?
Som taxiåkare hade jag två SAAB 9.5 etanol efter varandra och nu kör jag som anställd i ett åkeri med 15 st V70 etanolbilar och det är ingen skröna utan ett faktum.

Mvh GK
En intressant fråga då är: hur fungerar V70 etanol, vilken motor är det och hur långt har de gått? Enligt ett par kontakter på Taxi Stockholm fungerar de inte utan problem.../PH
Användarvisningsbild
av SvenB
De erfarenheter jag har och enligt de kontakter jag har fungerar de hyggligt. 2,0F är väl lite svag med automatlåda, men 2,5FT är bra. Men fel som är relaterade till etanoldriften är nog inte så vanliga.
Användarvisningsbild
av hakank
Slog till på en V70 2.5F idag. 3200 mil. Tillbaka till kombi igen efter ett par S60. Har någon nån kalkyl på när man tjänar på att tanka etanol resp. bensin?

/Håkan
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]