Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr T
kave skrev:När jag kört fwd XC70 tyckte jag den var riktigt fin att köra. Mycket lättare i styrning och uppträdande än AWD modellerna.
Kan det inte varit så då att FWD-bilen hade progressiv servo? Den ger en mycket bättre vägkänsla överlag och går dessutom att ställa in så att det är betydligt lättare än vanlig servo.

//Mr T
av perhall
Mr T skrev:
kave skrev:När jag kört fwd XC70 tyckte jag den var riktigt fin att köra. Mycket lättare i styrning och uppträdande än AWD modellerna.
Kan det inte varit så då att FWD-bilen hade progressiv servo? Den ger en mycket bättre vägkänsla överlag och går dessutom att ställa in så att det är betydligt lättare än vanlig servo.

//Mr T
Jo, en del menar det, andra menar att man får sämre kontakt med vägen, skönt på E4 men inget för kurviga vägar, själv har jag ingen koll på detta mer än att jag haft det på en BMW som ju hur som helst har bättre styrkänsla än en Volvo 70. Inget som man kan säga att V70II/XC70 har så mycket av ändå men...

Det finns ju några grejer som laminerade rutor, 4C och progressiv servo som är bra men svårt att säga hur de påverkar helheten om man inte direkt jämför.
PH
av Mr T
perhall skrev:Jo, en del menar det, andra menar att man får sämre kontakt med vägen, skönt på E4 men inget för kurviga vägar, PH
Förvisso är "bättre vägkänsla" en högst subjektiv sak. Dessutom får man inte lura sig på rattmoståndet. Litet motstånd betyder inte nödvändigtvis dålig vägkänsla men kan misstas för det.

Jag har progressiv servo min nuvaranade bil och hade det på den förra också och närhelst jag kör en V70II/XC70II utan progressiv servo så slås jag av skillnaden.

Det är ungefär samma känsla som när man kör en enkel renault med el.servo. Servon finns där och gör sitt jobb men det känns väldigt inexakt och diffust. Ungefär så är skillnaden när man jämför progressov mot icke-progressiv.

Sen finns det väl iofs en sju-åtta olika "styrsnäckor" så det skiljer sig säkert en del även utan progressiv servo.

//Mr T
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför är progressiv servo så förbålt dyrt att köpa till?

På alla mina billiga japsar har det varit standard.

Det är ju bara hastihetssignalen som påverkar fjädern i bilden så servotrycket minskas när farten ökar. Kan inte kosta många kr i tillverkning men lyfter bilens hela körupplevelse. För bara några kronor skulle man ju kunna göra alla volvobilar mycket körgladare. Det skulle säker betala sig med god marinal i många fler sålda bilar.

Bild
av Amli
VolvoB20 skrev:Varför är progressiv servo så förbålt dyrt att köpa till?
Det kostar ju 2700:- på V70. Inte så dyrt tycker jag i alla fall.
Användarvisningsbild
av Its1more
Mr T skrev:
perhall skrev:Jo, en del menar det, andra menar att man får sämre kontakt med vägen, skönt på E4 men inget för kurviga vägar, PH
Förvisso är "bättre vägkänsla" en högst subjektiv sak. Dessutom får man inte lura sig på rattmoståndet. Litet motstånd betyder inte nödvändigtvis dålig vägkänsla men kan misstas för det.

Jag har progressiv servo min nuvaranade bil och hade det på den förra också och närhelst jag kör en V70II/XC70II utan progressiv servo så slås jag av skillnaden.

Det är ungefär samma känsla som när man kör en enkel renault med el.servo. Servon finns där och gör sitt jobb men det känns väldigt inexakt och diffust. Ungefär så är skillnaden när man jämför progressov mot icke-progressiv.

Sen finns det väl iofs en sju-åtta olika "styrsnäckor" så det skiljer sig säkert en del även utan progressiv servo.

//Mr T
Mr T; om jag förstår det hela rätt få tycker du att hastighetsberoende servo är att föredra? Jag ska precis till att beställa en V70 D3 aut och har tänkt välja till hastighetsberoende servo. Har du lust att dela lite erfarenheter om hur den är i stan vid typ 30-50 km/h samt 70-90? Påverkar justeringslägena även servoverkan vid stillastående?

Tack på förhand,
Fredrik
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Har hastighetsberoende servo och har också funderat på om det bara är i "högre" hastigheter man kan märka av denna funktion.

Kör alltid på det trögaste läget. Får väl kolla om det märks någon skillnad om man ändrar till lättaste läget.
Bilen känns stabil men, som sagt, jag har inte testad hur stor skillnaden mellan lägena egentligen är. Har någon annan gjort det?

/H
Användarvisningsbild
av Guligan
FWH skrev:
Etanol och gas bilarna kallas inte DRIVe vad jag har sett.

Det är den snålaste dieseln i varje bil som kallas DRIVe, oberoende av om den klarar 120g gränsen eller inte.
Jopp, min 2,5FT MY10 är DRIVe. I alla fall har Volvo kletat på dekalen på bakluckan.
Användarvisningsbild
av Its1more
Henry_Fågeljazz skrev:Har hastighetsberoende servo och har också funderat på om det bara är i "högre" hastigheter man kan märka av denna funktion.

Kör alltid på det trögaste läget. Får väl kolla om det märks någon skillnad om man ändrar till lättaste läget.
Bilen känns stabil men, som sagt, jag har inte testad hur stor skillnaden mellan lägena egentligen är. Har någon annan gjort det?

/H
Tack för informationen, Henry. Men du ångrar inte att du tog det?

Tack,
F
av Amli
Henry_Fågeljazz skrev:Har hastighetsberoende servo och har också funderat på om det bara är i "högre" hastigheter man kan märka av denna funktion.

/H
Jo, det är skillnad. Jag körde alltid på mellan eller trögaste, beroende på väglag (vinter eller sommar). Den lättaste tycker jag blir för lätt och bilen känns bara ännu mer sladdrig.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]