Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Enzo skrev:Nej, men en dl till, men en betydligt starkare motor, större bil, fyrhjulsdrift och automat. Så bränsleförbrukningsdelen är ju faktiskt irrellevant. Om man sedan hellre åker V60 än XC70 är ju rent personligt. Jag kan tänka mig att den sportigt lagde uppskattar en V60, men å andra sidan, D3 är ingen sportig motor (inte D5 heller iofs).
Ja självklart är det personligt vad man tycker om olika volvo modeller och motorer (tack o lov) men jag har aldrig tidigare ägt en volvo som har en sån underbar komfort, låg förbrukning och snygg design i en o samma bil :D
Jag gillar min D5 aut AWD med Polestar. Enda problemet är att man snabbt vänjer sig vid att ha gott om kraft.

Man märker dock att man är bortskämd när man någon gång hamnar bakom ratten i en annan bil.

Apropå AWD. Jag hade nöjet att dra upp min käre svåger ur en snödriva häromdagen. Alltid roligt att imponera lite på släkten. 8)

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av Honke
Enzo skrev:Ja du, om man absolut inte måste snåla in, så är D5 en mkt roligare och bättre motor. D3 är ju hur trist som helst. Visst, den duger bra att glida runt med, inte tu tal om det men om man ändå ska lägga så mkt pengar på en bil så kan man väl lika gärna ta en rejäl motor. Jag har sagt det tidigare, D5 står inte någon konkurrent efter.
Men med det resonomanget så kanske man inte ska snåla in utan köpa en Bmw 535D touring istället....

Ja de var ju synd att man absolut inte hade råd med en D5 :roll: Den som är så mycket bättre än min D3 skitmotor D5 känns som en raket o min stackars D3 känns som en åkgräsklippare, D5 drar 0.5l/mil o min skit D3 drar minst 1l/mil Dessutom så får D3 som jag inte hade råd med riktigt dålig kritik i samtliga tester, speciellt i förra numret av teknikens värld där de verkligen varnade folk för D3 o menade att det absolut bästa motorn i V70 är D5. Om man har råd, för det är ju bara ett fåtal förunnat att kunna införskaffa denna oöverträffliga skövde-maskin som bara fortsätter leverera sin skyhöga monstereffekt ju mer den varvas.
Ja som sagt, synd att man inte hade råd :(
av Lazy
Honke skrev:
Enzo skrev:Ja du, om man absolut inte måste snåla in, så är D5 en mkt roligare och bättre motor. D3 är ju hur trist som helst. Visst, den duger bra att glida runt med, inte tu tal om det men om man ändå ska lägga så mkt pengar på en bil så kan man väl lika gärna ta en rejäl motor. Jag har sagt det tidigare, D5 står inte någon konkurrent efter.
Men med det resonomanget så kanske man inte ska snåla in utan köpa en Bmw 535D touring istället....

Ja de var ju synd att man absolut inte hade råd med en D5 :roll: Den som är så mycket bättre än min D3 skitmotor D5 känns som en raket o min stackars D3 känns som en åkgräsklippare, D5 drar 0.5l/mil o min skit D3 drar minst 1l/mil Dessutom så får D3 som jag inte hade råd med riktigt dålig kritik i samtliga tester, speciellt i förra numret av teknikens värld där de verkligen varnade folk för D3 o menade att det absolut bästa motorn i V70 är D5. Om man har råd, för det är ju bara ett fåtal förunnat att kunna införskaffa denna oöverträffliga skövde-maskin som bara fortsätter leverera sin skyhöga monstereffekt ju mer den varvas.
Vi får träffas och gråta ut :-)-)
av sorsj
Kom ihåg att det inte i första hand är de 205 hk i D5 som gör skillnaden mot D3. Det är i stället de två turboaggregaten, som gör att motorn är fullständigt utan den tröghet i startögonblicket som t.ex. D3 har.
sorsj skrev:Kom ihåg att det inte i första hand är de 205 hk i D5 som gör skillnaden mot D3. Det är i stället de två turboaggregaten, som gör att motorn är fullständigt utan den tröghet i startögonblicket som t.ex. D3 har.
D3 är en modellbetäckning som innefattar olika motorer, detta är svårt för många att ta till sig.
i dagsläger finns som de flesta vet D3 som 5 cyl med en motorvolym på 2,0l och en som har 2,4l
men båda har 163 hk men 2,0 har 400nm och 2,4 420nm
2,4 l är en D5 som fått annan programvara.
2,0 är en ny motor som förminskats till 2 liter
av Enzo
Honke skrev:

Synd att du inte kan hålla dig saklig, men du har ju rätt i att D5, som de flesta motorer, ger mer effekt på högre varv.

Om du tycker D3 är en bättre motor för dig så fine, huvudsaken är att du är nöjd.

I övrigt så stinker ditt inlägg av confirmation bias-komplex.

Och ja, jag tycker D5 känns som en raket jämfört med D3, men man vänjer sig vid allt. Det jag eg ville få fram är att man inte tjänar något i förbrukning genom att välja en D3. Man tjänar däremot i kapitalkostnad, pga det lägre inköpspriset.

Att sedan jämföra äpplen och päron blir ju bara larvigt. Väx upp! Om du tycker D3 upplevelsemässigt eller prestandamässigt är bättre än D5, ja men argumentera för det då. Förutom inköpspriset ser jag inga som helst fördelar med D3, men det är ju min åsikt, och jag hoppas jag får ha den för dig.
av Enzo
Ynot skrev:
Enzo skrev:Nej, men en dl till, men en betydligt starkare motor, större bil, fyrhjulsdrift och automat. Så bränsleförbrukningsdelen är ju faktiskt irrellevant. Om man sedan hellre åker V60 än XC70 är ju rent personligt. Jag kan tänka mig att den sportigt lagde uppskattar en V60, men å andra sidan, D3 är ingen sportig motor (inte D5 heller iofs).
Ja självklart är det personligt vad man tycker om olika volvo modeller och motorer (tack o lov) men jag har aldrig tidigare ägt en volvo som har en sån underbar komfort, låg förbrukning och snygg design i en o samma bil :D
Det är ju kanon att du tycker så. Jag tycker precis likadant om min.
Honke skrev:

Klart du hade råd, du har ju bara felprioriterat här i livet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: . Du har ju köpt en massa lull istället för rejäl motor...... Aut Business Premium + lite annat godis såsom sportchassi...

Jag har skippat alla paket och automat osv och lagt pengarna på motorn istället, det gäller bara att prioritera.

Men D3 kan säker ge en lugn och harmonisk körning med bra prestanda.

Som ENZO brukar säga, för att få max acc ska man ligga på det varvtal som ger max effekt och D3 2.0 ger ju mazeffket vid 2900 rpm så man bör ju ligga runt det varvtalet för att få max och det kommer ju ge en positiv upplevelse att man inte alls tjänar på att varva för att det ska acca bra.

Det är lika bra att peta i nästa växel strax över 3000 rpm så landar man på strax under 2900 rpm på nästa växel och kan därmed hålla sig på effektpukelns topp utan att varva speciellt mycket, jag tror många förare uppskattar detta.

Får man för sig att varva till 4000 rpm så kommer det bara att gå saktare.
Användarvisningsbild
av FWH
Steff 99 skrev: D3 är en modellbetäckning som innefattar olika motorer, detta är svårt för många att ta till sig.
Måste erkänna att jag glömmer detta ibland... argh.. jag är inte helt förtjust i Volvo's nya system att namnge modellerna på.

Populärt att säga 100 mil per tank, men […]

Blankt papper :party:

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]