Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sandberg
Jag är ingen freak av stora motorer utan klarar mig med "OK"-motorer, men jag skulle ALDRIG någonsin köra en 2,0F. Jag skulle ju då hellre satsa på en 1,6Drive, som åtminstone ibland kan få en "skjuts".
Och kommer du dessutom ifrån 2,4D så blir nog upplevelsen ännu sämre
av Novis01
Jag hade 2.0F som hyrbil en vecka när min 2,4D stod på verkstad.

Så nära självmord som efter den veckan har jag aldrig varit... :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
Novis01 skrev:Jag hade 2.0F som hyrbil en vecka när min 2,4D stod på verkstad.

Så nära självmord som efter den veckan har jag aldrig varit.
Det är konstgt att man lever efter 15 månader i en etanolbil. De är inga raketer om man bortser från 2,5FT, men helt klart körbara. Ett gott råd, låna bilen du tänkt på och bilda dig en egen uppfattning. Du kanske också mår bra av att göra miljön en tjänst genom att sluta köra på diesel, vem vet.
av MattiasD
Novis01 skrev:Jag hade 2.0F som hyrbil en vecka när min 2,4D stod på verkstad.

Så nära självmord som efter den veckan har jag aldrig varit... :wink:
Nu var ju frågan huruvida 2.0F är skattebefriad eller ej. Vi och miljön mår också bättre av en 2.0F.
av markgard
Det skall stämma att den är skattebefriad om den är reggad efter 1/7 2009. Har själv en 2,0F och visst, det är inget fartmonster, men upplever inte att den är trött. Dock hade det inte skadat med en 6:e växel.

Förbrukningen snittar på 1 liter/mil ungefär, men då kör jag mycket stadskörning. Etanol något högre förbrukning.

En diesel drar mindre, men har både högre inköpspris och skatt (cirka 6000 kr/år?). Den som åker mycket kan troligen spara en god slant på slutraden. Om inte de många milen drar ner andrahandsvärdet?
av Steff 99
För en manuell V70 D3 är skatten inga 6000 kr , på min D5 aut ligger den på ca 4.400 så D3:an ligger nog under 3000kr efter årskiftet.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
2,0F varvar ca 3.500-4.000 varv i 110 om jag inte minns fel.........det gör att förbrukningen är svår att hålla låg även vid ren landsväskörning. Och det är surrigt att höra motorn på så höga varv hela tiden. Vid 50km/h har du redan lagt i femmans växel.......

ca 1,2l E85/mil och 0,85 blyfri 95 hade jag.....dvs samma som min nuvarande 2,5FT...
Användarvisningsbild
av FWH
Den klarar iaf inte mer än 205 på nord tysk autobahn.... :twisted:
av markgard
Steff 99: Där ser man. Fick höra en siffra på 6000, men det måste varit en helt annat motor.

Racetwin: Cirka 3200 varv i 110 km/h brukar jag ligga på om jag minns rätt. Nålen pendlar mellan 3000 och 3500 ungefär. Håller med om att det är lite surrigt, så en 6:e växel hade inte varit fel när man fått upp farten. :-)
av Mano
Jag har nu kört 3 år 12000 mil med min 2.0F och förbrukningen mätt vid mack har legat för etanol 1,05-1,15. Har inte kört många tankar med bensin men de få gånger jag tankat bensin 2ggr efter varandra så att den i princip gått på ren bensin så har den dragit 0,83-0,85.

Nu var det dags för byte och Volvo hade inga etanolalternativ för mig som är tvungen att köra med det så nu väntar jag på en ny Passat. Den ligger på 0,67 bensin och 0,9 för etanolen så den är ju snålare, kanske samma siffror som Volvos nya T4F kommer att ha och det blir ju betydligt roligare att tanka i framtiden + att man inte behöver besöka macken lika ofta.

Nya Passaten upplever jag som mycket prisvärd, för 6,5 basbelopp som är vår gräns har jag fått in följande:

TSI 160 Multifuel

Läderklädsel
Sportstolar
sportchassi
17" fälgar
elektriskt utfällbar dragkrok
Backkamera
parkeringssensorer fram och bak
Xenon med dynamiskt kurvljus
Dimljus med statiskt kurvljus
Däcktryckskontroll
Blåtandshandsfree
Navigator
Elinställbara framstolar med minne
Tonade rutor

Lägger man in denna utrustning på en Volvo så får man lägga till ungefär 30-40'.
Service Peugeot 107 2007

Har nu fått iordning på äldsta ba[…]

Bil: V70, Classic -2000 Avtagbar dragkrok : &a[…]

Plockar upp denna tråd igen. Min trådl[…]

Vad jag förstått så är det s[…]