Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moody
Har varit ute och provat lite nu igen (på säkert ställe :wink: ) och kan konstatera att lampan faktiskt aktiveras vid sladd, men att det krävs ganska rejäla sladdar för att systemet ska ingripa. Case closed!

Provade även att stänga av DSTC via menyn och det verkar som att det bara är antispinn som stängs av, inte antisladdfunktionen.
Användarvisningsbild
av kave
Steff o Amli: där definierade ni falsk säkerhet rätt bra.
Dessvärre kan inte dstc påverka bromssträckan över huvud taget. Vidare griper dstc in så fort man släpper gasen om nu den egna förmågan överskattats.
Frågan är vart vi är på väg när folk inte vågar köra utan dstc aktiverat.
Vad ska alla med äldre bilar göra? Skrota dem direkt?
Med fwd bilar får man köra väldigt illa för att avaktiveringen av dstc ska spela någon roll för säkerheten. Det spar väl mest däck.
Kör ni för fort på fel ställe hjälper inga system i världen. Främst är det hastigheten som är avgörande.
av Steff 99
Nu avsåg jag inte ABS som påverkar bromssträckan, utan DSTC tyvärr så är det nog så att du inte heller "förstått" hur detta hjälper dej när du måste väja , det kan vara skillnaden mellan att lyckas eller inte.
Må vara så att du är världsmästare på att köra bil, men när det plötsliga händer så är ALLA hjälpta av dessa hjälpsystem som DSTC m.m.
Jag skall inte moralisera , men det finns många som fortfarande tror att man kan hålla emot med händerna när man krockar och därför inte använder säkerhetsbälte.
Den dagen du klarat dej pga DSTC så lovar jag att du kommer att ändra uppfattning.
Användarvisningsbild
av kave
Steff: innan du uttalar dig om det ena ellrr det andra föreslår jag att du faktiskt provar att deaktivera dstc. Du blir nog förvånad.
Då kan jag avslöja att abs inte heller ger dig några extra marginaler.
Det som gäller är att anpassa hastigheten efter rådande situation. Vid plötslig händelse vid för hög fart hjälper inga system.
av Amli
kave skrev: Frågan är vart vi är på väg när folk inte vågar köra utan dstc aktiverat.
Med fwd bilar får man köra väldigt illa för att avaktiveringen av dstc ska spela någon roll för säkerheten. Det spar väl mest däck.
Kör ni för fort på fel ställe hjälper inga system i världen.
Det är ju inte frågan om att våga eller inte. Varför ens vilja? Jag vågar att köra utan säkerhetsbälte oxå men väljer att inte göra det.
Det är ju främst vid undanmanövrar som dstc är till stor hjälp. Det gäller såväl awd, rwd eller fwd. Att inga system hjälper förstår jag inte alls vad du menar. Det lär ju inte göra saken värre i alla fall... Med det resonemanget skulle vi ju kunna skippa säkerhetsbälte, abs, antisladd och alla tänkbara säkerhetsutrustning som numera finns i bilarna. Oops, helt plötsligt försvann Volvos främsta försäljningsargument. "Det är ju bara att anpassa farten...". Det blir nog inte så många fler bilar sålda där tippar jag :roll:

Jag vill inte heller moralisera då du gör precis som du vill och koppla ur dtsc är inte olagligt. Men att komma med något trams om att säkerhetssystemen ändå inte är till någon nytta är ju bara larvigt. Att anpassa farten då det t ex hoppar upp en älg framför bilen blir ju svårt. Ska du då ge dig på att göra en tvär inbromsning samt väja kan jag GARANTERA dig att det är en stor fördel om bilen du rattar är utrustad med ABS och DTSC. Oavsett hastighet.
av dst02
Enda anledningen att Jag stänger av DTSC är numera för att få bättre framkomlighet
i djupare snö etc, att stänga av den fär att kunna åka lite brett känns helt onödigt med
en framhjulsdriven dessutom tung bil som V70. På min förra bil, en BMW 3 serie var de en
självklarhet att stänga av antisladd å antispinn de första Jag gjorde efter att ha startat motorn så fort de va lite halt ute .
Användarvisningsbild
av kave
Amli: Om du antingen läst vad jag skrivit, eller vågat prova stänga av hade du förstått. När du väljer att avaktivera DSTC händer det i princip inget på en FWD V70. Du kan spinna lite mer med hjulen möjligen, men antisladdsystemet är fortfarande precis lika aktiverat.
På en AWD så tillåts bilen sladda något lite så länge man gasar, när man släpper gasen, eller om det går åt annat håll än hjulen pekar så griper det in precis lika mycket för det.
Vad som är det livsfarliga i detta förstår jag inte.
Självklart kan både ABS och DSTC hjälpa till vid vissa situationer. Men det är föraren som ansvarar för att hålla korrekt hastighet i varje given situation.
Min största skräck är ett litet barn som hoppar ur framför bilen i ex ett villakvarter. Där hjälper inga system i världen utan enbart en på förhand korrekt anpassade hastighet.
Vad hjälper bilbälten och liknande jämförelser så brukar man skilja på aktiva säkerhetsystem och passiva.
Volvo har fina visningar av fabriken där ni som inte förstår skillnaden kan få en genomgång.
Eller menar ni då att så länge ni kör bil med ABS och DSTC behöver ni inte bilbälten? Ungefär samma onödiga liknelse.
Användarvisningsbild
av Osu
Nu verkar den här tråden ha övergått från frågan om kontrollampa till att handla om att stänga av DSTC. Och dst02 stänger av systemet för att få bättre framkomlighet??!? Här är det nåt som jag inte förstår. Det innebär alltså att allt som DSTC åstadkommer är att man får SÄMRE framkomlighet? Jag som trodde att det var just det som antispinn var till för, just att slippa hjulspinn och därmed få bättre framkomlighet. Men jag kanske har missförstått det hela?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]