Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Steff 99 skrev:Man kan inte kalla alla som är bilförsäljare för "pack" jag tror du haft otur, men säljer du din bil på Blocket är du då också del i detta "pack" ?
Jag vill nog påstå att de som säljer sina bilar privat är de som hanterar sanningen mest vårdslöst.
Sen är grejen den att jag inte säljer min bil på blocket av just den anledningen, jag vill inte bli kallad för "pack" :D , förstår att alla inte är pack, men många är speciella, det bara är så, det som gör att jag återkommer som kund hos Liljas bil i Växjö är ju knappast för att min säljare är top of the line precis, nä skulle nog säga att min service tekniker är det som gör att jag återkommer.
av perhall
Gurra82 skrev:
Steff 99 skrev:Man kan inte kalla alla som är bilförsäljare för "pack" jag tror du haft otur, men säljer du din bil på Blocket är du då också del i detta "pack" ?
Jag vill nog påstå att de som säljer sina bilar privat är de som hanterar sanningen mest vårdslöst.
Sen är grejen den att jag inte säljer min bil på blocket av just den anledningen, jag vill inte bli kallad för "pack" :D , förstår att alla inte är pack, men många är speciella, det bara är så, det som gör att jag återkommer som kund hos Liljas bil i Växjö är ju knappast för att min säljare är top of the line precis, nä skulle nog säga att min service tekniker är det som gör att jag återkommer.
Ser fram emot dina Blocket-annonser. Bara en sån sak som att du skriver att du har en 2,4d 2WD verkar bra:) Den finns ju inte med AWD... så du lär ju inte sälla dig till skaran som lurar på någon en AWD som bara visar sig driva fram.../PH
Användarvisningsbild
av Gurra82
perhall skrev: Ser fram emot dina Blocket-annonser. Bara en sån sak som att du skriver att du har en 2,4d 2WD verkar bra:) Den finns ju inte med AWD... så du lär ju inte sälla dig till skaran som lurar på någon en AWD som bara visar sig driva fram.../PH
:) 2wd kom bara till för en rolig grej, alla bilar skyltas ju idag med awd, så då kan väl min heta 2wd.

Den som sålt en xc70 drive till en kund och inte under affärens gång talat om att bilen är 2wd borde inte få vara bilförsäljare, dessutom verkar det har hänt mer än en gång.
Jag kan tänka mig hur enormt besviken han/hon ska bli som kund när första halkan kommer och det visar sig att den är 2WD. Inte bara att säga: Nä den här passade inte mig, jag tar nog en annan i stället.... öppet köp gäller? Hörrni, skulle ni kunna programmera om datorn så bakhjulen också driver?? Inte det?? Nähä.... Kunden har lagt 330000 på en XC70 (en kanonaffär) och gått och längtat och så blir det detta magplask... Nöjd kund? Tror inte det... Men men, samtidigt, köper man en grej för 300 000+ så får man kanske läsa på lite vad det är man köper.... Ändå håller jag med om att bilförsäljarna måste informera och läsa på lite mer. Min försäljare direkt avrådde mig från att köra på etanol efter oktober. Eller förresten, han tyckte jag skulle köra på bensin jämt..... Jag har dock trotsat dessa ord och kört på etanol hela vintern så här långt.

Mycket meningslös text men.....

Tomas
Användarvisningsbild
av Guru
Gurra82 skrev:Ser fram emot dina Blocket-annonser. Bara en sån sak som att du skriver att du har en 2,4d 2WD verkar bra:) Den finns ju
Den som sålt en xc70 drive till en kund och inte under affärens gång talat om att bilen är 2wd borde inte få vara bilförsäljare, dessutom verkar det har hänt mer än en gång.
farmerswalk skrev:Jag kan tänka mig hur enormt besviken han/hon ska bli som kund när första halkan kommer och det visar sig att den är 2WD. Inte bara att säga: Nä den här passade inte mig, jag tar nog en annan i stället.... öppet köp gäller? Hörrni, skulle ni kunna programmera om datorn så bakhjulen också driver?? Inte det?? Nähä.... Kunden har lagt 330000 på en XC70 (en kanonaffär) och gått och längtat och så blir det detta magplask... Nöjd kund? Tror inte det... Men men, samtidigt, köper man en grej för 300 000+ så får man kanske läsa på lite vad det är man köper.... Ändå håller jag med om att bilförsäljarna måste informera och läsa på lite mer. Min försäljare direkt avrådde mig från att köra på etanol efter oktober. Eller förresten, han tyckte jag skulle köra på bensin jämt..... Jag har dock trotsat dessa ord och kört på etanol hela vintern så här långt.
Förstår hur ni tänker men vill inte hålla med. Ni säger i princip att alla kunder tror att XC-modeller är AWD och att det är säljarens fel om kunden köper fel.
Ex. SAAB, en 9-3 1,8t är ju faktiskt en 2-liters. Eller BMW, X16d, X18d, X23d är alla 2-liters. X25d och X35d är 3-liters. Listan över tillverkare och modeller kan göra hur lång som helst. Upplyser säljaren om att det som står på bakluckan inte stämmer med vad som sitter under huven? Men vänta lite nu tänker ni, SAAB och BMW avser ju inte motorvolymen utan effektnivån eller något i den stilen. Samman sak med Volvo säger jag, XC är en högre bil med allt vad det innebär och med annat utseende, inte synonymt med AWD.

Sen tycker jag att det är helt horribelt att folk köper bilar för upp mot halvmiljonen utan att veta vad dom köper? Antingen så vet man att DRIVe är FWD eller så frågar man. Här passar ett känt citat in... "Assumption is the mother of all fuck-ups!".
Användarvisningsbild
av Bosa
Ja någonstans så måste det väl ligga i mitt intresse som kund att faktiskt ta reda på vad jag köper. Att skylla allt på bilförsäljarna är väl samtidigt att idiotförklara kunderna vilket iofs kunderna sköter ganska bra själva som går och köper bilar för 3-500k utan att veta vad de köper.
Tycker faktiskt att det är vilseledande eftersom XC faktiskt varit synomymt med 4WD i över 10 år.

Med bilbranchen skiljer sig ju inte från andra brancher när det gäller att vilseleda!

Vi kan ta hemelektronik som ett exempel! Hur många är det inte idag som köper LED-TV i tron om att det är just en LED-TV när det i själva verket bara är en sketen LCD med lysdioder istället för lysrör som bakgrundsbelysning!?!? (En riktig LED-TV heter OLED och inget annat!)
Användarvisningsbild
av Guru
Variosboy skrev:Tycker faktiskt att det är vilseledande eftersom XC faktiskt varit synomymt med 4WD i över 10 år.
Tiderna ändras. Precis som BMW/Mercedes emblem. I långt mer än 10 år har det varit synonymt med motorstorlek, idag något annat. Fast på ett sätt är det ju vilseledande, för övriga trafikanter! -Titta på mig, jag kör en dyr XC! (men det syns inte att jag inte vill betala priset eller förbrukningen det medför att köra AWD) :wink:

På tal om emblem, T5 idag är inte vad det var igår.
Jag tycker det är skillnad med motorstorlek. Kajsa 57 år skiter i om det är 1.8 eller 2 liter i motorn. Däremot så kanske hon förlitar sig till försäljaren när hon har sett en annons om en XC70 som bara kostar från 299.900. Även om det kanske står i annonsen nånstans så kan väl säljaren klämma ur sig att - Du är medveten om att den endast är framhjulsdriven?.... Men jag kan ha fel....
Användarvisningsbild
av Guru
Min poäng är att om kunden vet vad han/hon vill ha och köper en XC DRIVe så tycker jag inte att det är nödvändigt för säljaren att påtala att bilen är FWD. Ska säljaren förutsätta att kunden inte vet vad han/hon är på väg att köpa? Om ja, var ska man dra gränsen?
Skulle kunden däremot säga att han/hon vill ha en XC men vet inte vilken variant dom är intresserade av, då räknar jag med att säljaren förklarar skillnaden på DRIVe och övriga XC.

En kund med ny D5 tankar bensin. Är det säljarens fel om han/hon inte uttryckligen talat om att den går på diesel? Var går gränsen mellan säljarens plikt att informera och köparens plikt att ta reda på?

Nog med OT nu...
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]