- tor 20 jan 2011, 07:46
#490221
Angående det där med motortempen så kan jag berätta något roligt jag fick reda på häromdagen!
En kollega till mig har jobbat som konstruktör på elektroniksidan på Volvo, och när jag nämnde det här med tempmätaren saknades nu för tiden, så sa han: "Ja, det var väl för väl att dom tog bort den dyngan".
Jag fattade inte alls vad han menade med det, utan bad honom förklara sig..
För att göra en lång historia kort så berättade han följande:
I USA är ägarna så nojjiga så att om tempmätaren visar ett par tre grader lågt eller högt, alltså i förhållande till normal temp, så lämnar de in bilen och hävdar att det är fel på bilen.
På grund av detta har Volvo gjort så att tempmätaren visar "normal" inom ett större område, faktiskt så stort så att man inte kan utläsa hur det faktiskt ligger till. Låt säga att bilen ska ha en kylvattentemp på 90 grader, då är deras mätare konstruerad för att visa N från kanske 75-100 grader!
Alltså är ju egentligen tempmätaren som tex finns i V70N ganska värdelös..
Assumption is the mother of all f ups.