Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Det är inget nytt, båda mina tidigare nya BMW (316 compact 2002 och 318 sedan 2005) såg precis likadan ut som på min nya V70 drivE. Finns ingen igentlig anledning att lacka inne i motorrummet, samma sak kan man se innanför bagagepaneler och på andra liknande ställen också. Karosserna lackas med robott så det är nog ingen som bara lyckars missa eller glömt att lacka på div utrymmen.
Användarvisningsbild
av mange69
Det är inte bara färg under huven som saknas. Man kan ju inte ens få upp motortemperatur i displayen... Som bilägare idag ska man inte ha koll på något, utan bara köra och serva :roll:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Angående det där med motortempen så kan jag berätta något roligt jag fick reda på häromdagen!

En kollega till mig har jobbat som konstruktör på elektroniksidan på Volvo, och när jag nämnde det här med tempmätaren saknades nu för tiden, så sa han: "Ja, det var väl för väl att dom tog bort den dyngan".
Jag fattade inte alls vad han menade med det, utan bad honom förklara sig..

För att göra en lång historia kort så berättade han följande:

I USA är ägarna så nojjiga så att om tempmätaren visar ett par tre grader lågt eller högt, alltså i förhållande till normal temp, så lämnar de in bilen och hävdar att det är fel på bilen.
På grund av detta har Volvo gjort så att tempmätaren visar "normal" inom ett större område, faktiskt så stort så att man inte kan utläsa hur det faktiskt ligger till. Låt säga att bilen ska ha en kylvattentemp på 90 grader, då är deras mätare konstruerad för att visa N från kanske 75-100 grader!
Alltså är ju egentligen tempmätaren som tex finns i V70N ganska värdelös..
Användarvisningsbild
av Anders E
Det som dock vore fint att se är att motorn har kommit upp i temp innan man trycker ner gaspedalen för mycket.
Plattan i mattan med kall motor känns sådär......
Det kunde man på V70N iaf.
av VXC70
men att man inte ens kan gå in i färddatorn och kolla aktuell motortempratur. helt otroligt att den försvunnit. försvinner varvräknarn är ju det lika värdelöst. fan man har ju oftast stereo osv på så man inte hör motorn.
Användarvisningsbild
av NordmanV8
För övrigt är väl oljetempen det man bör vara mest intresserad av då vattnet blir varmt förhållandevis fortare än oljan och övriga motorn..

På hojen har jag satt en oljetempmätare som jag sneglar på innan jag vrider fullt på rullen...
(Den är förvisso bara luft/oljekyld :roll: )..

Sena GDI, minns inte vilket fabrikat men det var j[…]

Bensindoft utanför bil

Angående ditt laddningsproblem, jag har samm[…]

Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]