Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svedan
HenrikM skrev:Hej

......men min bil har vid 2 tillfällen nu sagt "Häll på 0.5L olja". Min kollegas har inte druckit 1 droppe olja medan min druckit 1L!!

Till råga på allt hittade jag inte oljestickad och kände mig som en tonnårsbrud på macken, men nu i efterhand fick jag reda på att det inte finns någon oljesticka, hehe :lol:

Kan det skilja så radikalt 2 identiska motorer emellan???
Fråga: hur visste du att du behövde fylla på olja? Kom varningslampan upp?
Användarvisningsbild
av P1800
HenrikM skrev:Hej

Jag och min kollega köpte varsin identisk V70 D3 Business Premium i November. Båda har automatlåda och det mesta lullet som gick att lasta i. Vad som däremot skiljer bilarna radikalt åt är oljeförbrukningen, båda har rullat 1000 mil men min bil har vid 2 tillfällen nu sagt "Häll på 0.5L olja". Min kollegas har inte druckit 1 droppe olja medan min druckit 1L!!

Till råga på allt hittade jag inte oljestickad och kände mig som en tonnårsbrud på macken, men nu i efterhand fick jag reda på att det inte finns någon oljesticka, hehe :lol:

Hej,

På min 2,4d -10 har ojenivån hela tiden indikerats på max under snart 2000 mil utan påfyllning. Det borde ju vara så på en ny bil.

Jag tycker att du ska kontakta verkstaden. Antingen är din oljeförbrukning onormal och bör undersökas eller också så kan det vara mätfel och då kan du ha fyllt för mycket olja! En bekant har en bensinurbo som vid två tillfällen indikerat för låg oljenivå trots att stickan visar rätt nivå. Möjligen kan du drabbats av samma fel på din D3:a? (Antaget att nivågivare är liknande eller kan få liknade fel) Att åka med för mycket olja är ju inte bra. Volvo har ett återkallelseprogram på D5-motorerna för att sänka oljenivån...
av merced
Steff 99 skrev:Varför skall man rota efter oljestickan när oljenivån kommer upp digitalt om man använder menyn.
Var hittar man den?
Jag har en Volvo V70 2.4D -08.
Finns samma funktion på V60 D3 -11?
Användarvisningsbild
av 164E
HenrikM skrev:min bil har vid 2 tillfällen nu sagt "Häll på 0.5L olja"

Min 2,4D, MY10 gick från maxmärket till 1/2 full på oljemätaren under det första året (3000 mil). Tycker att det låter lite mycket om du har fått uppmaning att fylla på olja två gånger med tanke på att motorn först måste förbruka det som finns i vid leverans innan den ger uppmaningen att fylla på mer (om nu motorn var helt fylld med olja vid leverans).
Användarvisningsbild
av 164E
merced skrev:
Steff 99 skrev:Varför skall man rota efter oljestickan när oljenivån kommer upp digitalt om man använder menyn.
Var hittar man den?
Jag har en Volvo V70 2.4D -08.
Finns samma funktion på V60 D3 -11?
Har för mig att den elektroniska stickan kom med den nya 2,4D/D5 motorn 2010
av HenrikM
Har nu bokat tid på Tisdag till min nya Volvo V 70 D3. När snön nu smällt är plattorna på garageuppfarten helt nedoljade, så bilen dricker nog inte olja men att en helt ny bil uttagen i November 2010 för 412.000:- läcker olja är fan skandal, vilket skit!
av ZizzoZ
HenrikM skrev:Har nu bokat tid på Tisdag till min nya Volvo V 70 D3. När snön nu smällt är plattorna på garageuppfarten helt nedoljade, så bilen dricker nog inte olja men att en helt ny bil uttagen i November 2010 för 412.000:- läcker olja är fan skandal, vilket skit!
Fy va tråkigt :( Det är då man vill lämna tillbaka bilen o ha pengarna tillbaka men det lär väl inte hända
av HenrikM
Är mest garageplattorna som jag vill ha rena o snygga igen, bilen skiter jag i, är en lesingbil så den får skära om den vill!
av HenrikM
Haft bilen inne hos Volvo idag, problemet var att serviceoljestickan inte var isatt ordentligt antingen från fabrik eller om någon på Volvo i Halmstad kollat nivån innan de lämnade ut den. Har under 1000 mil tryckts ut ungefär 1 liter den vägen, händiga killar som jobbar på Volvo :twisted: nötter!
Användarvisningsbild
av Doffen
HenrikM skrev:Haft bilen inne hos Volvo idag, problemet var att serviceoljestickan inte var isatt ordentligt antingen från fabrik eller om någon på Volvo i Halmstad kollat nivån innan de lämnade ut den. Har under 1000 mil tryckts ut ungefär 1 liter den vägen, händiga killar som jobbar på Volvo :twisted: nötter!
Så lenge det er mennesker som monterer bilene, så skjer det feil.. kjipt for deg som kunde, men sånn er det bare :) Skal nå være glad det ikke var verre :)
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]