Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

så länge du inte köper en fullutrustad bil så finns det inte på kartan att man tappar 50% på 3 år och 6000 mil. Tappar du 40% har du gjort en dålig affär.

Min grundregel har oftast varit att köpa standardbilen. Inte den snålaste med snikutrustning, utan volymbilen. De brukar oftast hålla bäst i värde. Sen gäller det nog att köpa rätt utrustning till rätt bil. En Summum med massa extra till en 1,6Drive eller 2,0F får man nog inte inte igen sin merkostnad på, och en D5 AWD Kinetic kan vara riktigt svårsåld.

Det är alltid dyrt att köpa ny bil, men man måste nog ställa sig frågan varför man gör det. Man gör det sällan för att det är det mest ekonomiska, utan snarare för att det är roligt, lyxigt och jäkligt bekvämt. Byt därför bilen när det passar dig bäst, när du känner att du vill ha en ny bil alternativ om du är orolig för att bilen börjar närma sig första rejäla reparationsvändan.

Jag har hittills köpt 6 stycken nya bilar på 6 år och har på 5 av bilarna aldrig tappat mer än cirka 3100:- i månaden trots priser mellan 220-299000. Den enda dåliga affären jag gjorde var med en V70 Classic jag köpte 2007, och nu är man alltså där igen :D
sandberg80 skrev:så länge du inte köper en fullutrustad bil så finns det inte på kartan att man tappar 50% på 3 år och 6000 mil. Tappar du 40% har du gjort en dålig affär.

Min grundregel har oftast varit att köpa standardbilen. Inte den snålaste med snikutrustning, utan volymbilen. De brukar oftast hålla bäst i värde. Sen gäller det nog att köpa rätt utrustning till rätt bil. En Summum med massa extra till en 1,6Drive eller 2,0F får man nog inte inte igen sin merkostnad på, och en D5 AWD Kinetic kan vara riktigt svårsåld.

Det är alltid dyrt att köpa ny bil, men man måste nog ställa sig frågan varför man gör det. Man gör det sällan för att det är det mest ekonomiska, utan snarare för att det är roligt, lyxigt och jäkligt bekvämt. Byt därför bilen när det passar dig bäst, när du känner att du vill ha en ny bil alternativ om du är orolig för att bilen börjar närma sig första rejäla reparationsvändan.

Jag har hittills köpt 6 stycken nya bilar på 6 år och har på 5 av bilarna aldrig tappat mer än cirka 3100:- i månaden trots priser mellan 220-299000. Den enda dåliga affären jag gjorde var med en V70 Classic jag köpte 2007, och nu är man alltså där igen :D
Glada optimister finns alltid, går man efter regeln att en bil på tre år tappar ca 50% så är man väldigt nära sanningen.
Att du lyckats att få ut mer är väl bara att gratulera, men gå in och titta på inbyteslistorna så ser du hur det ser ut.
Den värderingen ligger också till grund för restvärde vid leasing, sedan kan det naturligtvis variera från olika modeller och utrustning.
Att man skall tappa 35.000 om året på en bil som kostar runt 300.000 är fantasier, att man tappar 25% första året är inget ovanligt.
Steff 99 skrev:
sandberg80 skrev:så länge du inte köper en fullutrustad bil så finns det inte på kartan att man tappar 50% på 3 år och 6000 mil. Tappar du 40% har du gjort en dålig affär.

Glada optimister finns alltid, går man efter regeln att en bil på tre år tappar ca 50% så är man väldigt nära sanningen.
Att du lyckats att få ut mer är väl bara att gratulera, men gå in och titta på inbyteslistorna så ser du hur det ser ut.
Den värderingen ligger också till grund för restvärde vid leasing, sedan kan det naturligtvis variera från olika modeller och utrustning.
Att man skall tappa 35.000 om året på en bil som kostar runt 300.000 är fantasier, att man tappar 25% första året är inget ovanligt.
Jag har aldrig bytt in en bil och kommer nog sannolikt aldrig att göra, det är verkligen att ge bort pengar. De inbytespriser jag fått som förslag från säljarna har varit mellan 45-70 000:- lägre än vad jag verkligen har sålt bilen för (När jag köpte V70 Classic så hade jag en Audi A4 som var 6 mån gammal, inbytespris var 205000:- och jag fick 275000:- när jag sålde den privat).

Min förra Audi A4 jag sålde för 2 månader sedan hade jag i i 21 månader, tappade 64000:- på 5500 mil. Nypriset var 299 000:-). Så inte är det fantasier. Det är vad jag ser mycket tidningarna som skrämmer upp alla nybilsköpare. Man sätter ut listpris och räknar sedan på inbytespris och tar mellanskillnaden som kostnaden.
44-46% av nettopriset brukar man räkna med som inbytespris efter 3år i leasingavtal.
Dessa är förstås räknade så att man har lite marginal.
Därför skriver jag ca 50% som tumregel lite beroende på bilmodell och körsträcka.

Sedan så talar vi om inbytespris och säljpris, är det ett företag som säljer så skall de ha sin marginal och täcka in garantikostnader bl.a
Säljer du själv som privatperson så kan du få ut mer om du hittar en köpare.
Vad jag nämner är den värdering som finns, vill någon köpa för ett högre belopp så är det väl bra att säga "tack för kaffet"
Har man rätt bil som är efterfrågad så har man ofta ett högre värde, har du en bil som är kall på marknaden så kan du tappa mer än 50%
Ta V70 som ett exempel, där är utbudet alltid är enormt stort, där är det svårt att få ut toppris för en bil med 3år på nacken.
Köparen väljer oftast billigaste bil med mest utrustning, en summum står högt i kurs , snikvarianterna skall vara riktigt billiga för att säljas snabbt.
Jag vet att tumregeln 50% brukar användas men det är också den som skrämmer folk från att köpa nya bilar ofta.

V70 är nog som du säger kanske lite mitt i nånstans, det finns sånt enormt utbud att man nog måste sticka ut med antingen utrustning eller pris för att sälja snabbt.
Vi byter in vår xc60 efter ca 11 mån (om leveransen håller) och ca 2200 mil. Vi gör en värdeminskning på knappt 9%. Att sälja den privat skulle ge lite mindre minskning, ca 6,5%, men då skulle vi få mindre rabatt på nya bilen så det tar ut varandra.

På xc90:n vi bytte in mot 60:n gjorde vi en minskning på ca 32% på 32 månader. Den sålde vi förresten privat.

Att 50% på tre år är en grundregel är många ense om men jag hävdar att det har extremt mycket med modellen och marknadsläget att göra.
Fast nu tillhör ju XC60 de mer heta modellerna och lär näppeligen bli kalla i bilhallarna...

Jag förlorade också 32% på min XC90 på 36 månader. Detta pga ett synnerligen bra inköpspris (de visste inte hur väl den skulle sälja när jag beställde före sommaren 02) och att de fortfarande var heta på hösten 05.
Jag sålde min XC90 med vinst:)

En viktig fråga är ju var och hur man servar bilen. ViB hade för några år sedan en Volvo 850 som de körde 20 000 mil eller om det var lite mer med. Räknade snabbt ut att det inte hade blivit dyrare för dem att byta den efter ca 12 000 mil mot en ny. Detta beroende på att de fullservade den på Bilia till fullt konsumentpris och bytte allt som verkstan rekommenderade (dämparna bak börjar ju bli lite hängiga va, o så kopplingen e ju lite sliten va = 17500 fattigare). Och extra rostskyddsbehandling etc. Dvs. som statliga myndigheter underhåller sina fordon men inte kreti och pleti. Det är inte många människor som har 20 000 mil V70 2004 som fullservar på Bilia och byter allt de rekommenderar... tror jag.
PH

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]