Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ingen själv med kör en hel del hyrbil av den modellen. Mesatdels motorväg och jag brukar hamna mellan 0.49 och 0.52 på färddatorn. Osäker på verklig förbrukning då jag använder värmaren en hel del.

/MArtin
carvo skrev:Har en DRIVe 2011 uttagen i augusti och förbrukningen har stigit ca 0.10 till 0.15 l/mil p.g.a. vintern. Vid varm väderlek låg snittförbrukningen på 0.48l/mil och nu på ca 0.6l/mil (båda vid ganska lugn körning).
Ska kanske tillägga att detta är verklig förbrukning inklusive värmaren som används dagligen. Färddatorn visar nu 0.51l/mil.
Hei, har hatt en V70 DRIVe siden slutten av september. Den er nå gått hele 1900 km (!) og kjørekomputeren viser 5,6 l/100km. Nesten all kjøringen er småkjøring, den har aldri vært mer enn 70 km hjemmenfra. Målt på pumpen har jeg notert følgende med et gjennomsnitt på 6,2 l/100km:

1: 6,1 l/100km sommerdekk
2: 5,7 l/100km vinterdekk
3: 6,3 l/100km vinterdekk
4: 6,5 l/100km vinterdekk med noe dieselvarmer

Ingen harde akselerasjoner, følger girskiftindikatoren, ligger på fartgrensen og ruller ut så mye som mulig.

s
svedan skrev:körde landsväg i veckan. 42 mil, 102Km i snitt, 0,75/mil, returen 93 km i snitt, 0,71 l/mil.
AWD, automat. Ok för den törstiga volvodieseln tycker jag.?
Du kan ju fylla i profilen så vi vet vad du har för bil mer exakt.
svedan skrev:körde landsväg i veckan. 42 mil, 102Km i snitt, 0,75/mil, returen 93 km i snitt, 0,71 l/mil.
Enkelt att få en lågförbrukning, för jag förmodar att det var enligt färddatorn, men verkligheten vid pump säger något helt annat.
Inget ovanligt att man får lägga till 0,25l/milen nu på vintern
Steff 99 skrev:
Enkelt att få en lågförbrukning, för jag förmodar att det var enligt färddatorn, men verkligheten vid pump säger något helt annat.
Inget ovanligt att man får lägga till 0,25l/milen nu på vintern

Vet inte om det är så jättelågt, en stor tung 200 hk diesel med AWD bör väl ligga kring 0,7-0,8 på landsväg o motorväg. Det är ju ingen större idé att köra diesel annars. En bensin drar ju max en liter under de omständigheterna.

Sen verkar det genomgående vara så att de med DRIVe kör väldigt lugnt. "INte över 80, använder växlingsindikatorn..." etc.

PH
Det jag svarde på var den citerade kommentaren då var det inte en DRIVe utan en AWD och aut, och det är väl bra om man lyckas att få en sådan att dra under liten nu på vintern 8)
Om det ska vara någon mening att jämföra förbrukningsvärden så måste det framgå vilken motor man har, man/automat, Tillsatsvämare på/av, om man använt parkeingsvärmare och ungefär hur mycket den står för. Vidare måste det klargöras om det är beräknad förbrukning / körd sträcka eller läst från färddatorn samt typ körning / körsätt. Kanske bästa jämförelsen mellan olika bilar ändå fås från färddatorsifrorna trots allt då denna bortser från bränslevärmaren?

MIn 2,4d man Polestar 195hk färddator visade nu 6,7 med ca 20 mil körning <20km i -20C med ytterligare 25 mil långsam landsvägskörning i snöovädret i förrgår kröp snittet ner till 5,9.

Tillsatsvärmaren i auto använder jag normalt bara när det är kallare än -20C. Normalt värmer jag bilen med El hemma och parkeringsvärmaren före avfärd.
Steff 99 skrev:Det jag svarde på var den citerade kommentaren då var det inte en DRIVe utan en AWD och aut, och det är väl bra om man lyckas att få en sådan att dra under liten nu på vintern 8)
Ja, det är bra:)

Skulle tro att de som har AWD aut kör rätt mkt hårdare än de som har DRIVe. I genomsnitt.

Sen är jag lite förvånad över att en del med diesel är så imponerade av att de lyckas få ned bilen till 0,7 på landsväg. Det är ju över EU-mix och inte så mkt mindre än en bensinbil drar..

Själv ligger jag för tillfället på 2,2 i stan och 1,3 när jag kör omrking stan... andra med 2,5FT kör dem på 0,8, de kör nog inte likadant...
PH

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]