Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vet inte om det har med fukt att göra då den endast verkar krångla när
det är riktigt kallt, när bilen blivit varm (i kupén ) så funkar det.
Bakre sensorerna är ju lika kalla för det.
Jag hade problem med att vänster givare tjöt hela tiden och visade att något "limmade" mot den trots att den var lika ren och fin som de övriga. När något hinder verkligen kom nära så skärpte den till sig och visade rätt. Jag var helt säker på att den var trasig och behövde bytas. Tänkte kolla om det verkade svårt för att gissa hur lång tid det skulle ta på verkstan och hittade då en massa snö på insidan kofångaren. Gjorde rent där inne och efter det funkar allt som det ska, även om det är en flinga eller två på givaren.

Med andra ord, kolla om det finns is och snö i kofångaren runt baksidan av givaren, det kan uppenbarligen få den att ge utslag.
Anders E skrev:Vet inte om det har med fukt att göra då den endast verkar krångla när
det är riktigt kallt, när bilen blivit varm (i kupén ) så funkar det.
Bakre sensorerna är ju lika kalla för det.
Jag kan förstås inte säga vad som är fel på just din bil,men kan med glädje meddela att jag blivit av med mitt problem! Det har inte felpipit en endaste gång sedan jag drog på elektronikspray för en dryg vecka sedan.

Ta och känn på sensorerna från insidan så upptäcker du nog mycket smuts och fukt. Det gjorde jag iaf. Säkert lätt hänt att det kryper upp fukt på ställen där det inte ska vara.

När det är riktigt kallt ute och du kör in i ett fuktigt varmgarage så immar ju rutorna igen på utsidan. Denna kondens lägger sig förmodligen över (och under) hela bilen. Sedan kör du ut i kylan igen och allt fryser. Så upprepas detta nästan dagligen. Ställ in laptopen i en ångbastu och se vad som händer? :lol: Finns säkert bättre liknelser :oops:

Mina sensorer kunde fungera om jag undvek varmgarage under dagtid..

Som sagt: det kan ju vara något helt annat fel på din bil men jag är väldigt glad att jag lyckades hitta felet på min..
Hade liknande problem förra vintern, fick byta ena sensorn bak, det hade gått in fukt i själva sensorn
Vet inte om man kan koppla bort en sensor åt gången för att se vilken är fel annars får man köpa en och bytta tills felet är borta.(min byttes på volvo och de sa att det var ett känt fenomen att givarna krånglar)
Slezii
Man har grafik i displayen, kom på sena MY08 tror jag det var så man ser vilken som felar och då byter enbart den.
Det går att uppdatera så du får grafiken...

Mvh
Per
Nog ska det gå på din bil men man måste nog säga att dom ska uppdatera just den...

Mvh
Per
Jag kan inte tänka mig att dom uppgraderar alla programvaror för var enda liten sak i bilen per automatik...
Det är bara att höra med dom står det i 2.0 servicen att ALLT ska uppdateras så är det ju bara att
låta dom göra det på PDC bak utan kostnad...

Jag är till 99% säker att du ska kunna ha grafiken i din bil till PDC...

Mvh
Per
Grafiken går inte att få på S80 07 8är en schassi nmmer begränsning på när det funkar o inte funlar (det sklijer i hårdvaran)

Eventuellt kanske nån tidig V70ii inte heller kan få.

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]