Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
för att klara upp några saker.
Om man har problem med at vrida den mekansika nyckel, så ska man smörja i nycke hålet
Om man har problem med att ytterhand taget kärvar/fasnat, så ska det demonteras & smörjas, men även modifieras lite.
Om man har problem med att ldörren inte blir stängd när man stänger dörren, så ska man smörja i låskistan.

Tänk även på att vatten fryser vid minuskgrader !!! verkar inte vara alla som har koll på det (fukt är vatten, kondens som är fukt frigörs från luften när varm luft träffar en kall yta)
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
CarMan skrev:för att klara upp några saker.
Om man har problem med at vrida den mekansika nyckel, så ska man smörja i nycke hålet
Om man har problem med att ytterhand taget kärvar/fasnat, så ska det demonteras & smörjas, men även modifieras lite.
Om man har problem med att ldörren inte blir stängd när man stänger dörren, så ska man smörja i låskistan.

Tänk även på att vatten fryser vid minuskgrader !!! verkar inte vara alla som har koll på det (fukt är vatten, kondens som är fukt frigörs från luften när varm luft träffar en kall yta)

Tack ”Carstens80” och ”tko”, jag ska försöka fixa det så fort som möjligt...

Frågan till ”CarMan”:

Jag har ju varken mekanisk nyckel eller nyckelhål och mina problem beskriver jag som:

”...ca -5 grader och bilen var parkerat utomhus i några timmar.
Jag märkte inget när jag öppnade bilen, men då gick det inte att stänga ordentligt dörren på passagerarsidan. Min kollega fick hålla i dörren inifrån för att den inte ska öppnas i svängarna.
På förarsidan så låstes dörren så att det inte gick öppna från insidan utan blev jag tvungen att dra ner fönsterrutan och dra i det yttre handtaget.”

Vad rekommenderar du i detta fall?
Användarvisningsbild
av CarMan
Du har allt det där!
Men du har inte probelm att stoppa i metall nyckel, då du inte andvände den, så skippa det
du har eller inte problem mad had taget så skippa det också

men du har probem med låskistan, så smörj den
Låskista är den delen på dören som greppar tag i B-stolpens betall tunga som sticker ut. (motsvarar låskolven som åker in & ut på din ytter dörr! Om den inte åker in/ut, så smörje du väll inte hålet där d stoppar in din nyckel?)
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
CarMan skrev:Du har allt det där!
Men du har inte probelm att stoppa i metall nyckel, då du inte andvände den, så skippa det
du har eller inte problem mad had taget så skippa det också

men du har probem med låskistan, så smörj den
Låskista är den delen på dören som greppar tag i B-stolpens betall tunga som sticker ut. (motsvarar låskolven som åker in & ut på din ytter dörr! Om den inte åker in/ut, så smörje du väll inte hålet där d stoppar in din nyckel?)
TACK för det snabba svaret!

Vilken spray eller smörjmedel rekommenderar du?

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
Har inte nummret i huvet, men jag kör emd ett spray avsed för endamåler som har volvo numer & volvo logga :D
Användarvisningsbild
av CarMan
Kör du med fel spray kan det orsaka fel. en sparay som fryser funkar ju inte, en spray som är för seg, eller blir seg i kyla försämrar även den.

de måste driva ur fukten & smörja! semt minska friktion
Användarvisningsbild
av FWH
CarMan skrev:Kör du med fel spray kan det orsaka fel. en sparay som fryser funkar ju inte, en spray som är för seg, eller blir seg i kyla försämrar även den.

Vilka sprejer skulle du rekommendera utöver Volvo sprejen?

Är 5-56 och WD40 ok?
Användarvisningsbild
av Variosboy
5-56 och WD40 är bra till att göra rent med, men när det kommer till att smörja, och framför allt att få det att stanna kvar på det som ska smörjas, så är de nära på värdelösa!
Skaffa litiumfett, det stannar kvar!
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Pratade med Bilias verkstad. De säger att det finns en ”felutformad plastdel” som samlar på vatten. Därför, säger de, att man måste demontera alla dörrar, få bort vatten, torka allt och smörja. Troligen även byta den plastgrejen, där fattar jag inte direkt vad de skulle göra med den...

Känner du igen historien? CarMan eller nån?
Stämmer det?
Användarvisningsbild
av tko
CarMan skrev:Kör du med fel spray kan det orsaka fel. en sparay som fryser funkar ju inte, en spray som är för seg, eller blir seg i kyla försämrar även den.

-29 igår och dörrlåsen fungerade som vanligt, 5-56 verkar funka som smörja för låskistan :wink:

Nope, tar man BE nu så är högsta […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]