Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Steff 99 skrev:Det är viktigt att ha ljudet på telefonen rätt inställt speciellt på en Iphone, annars så blir det väldigt svagt i bilen via blåtanden
Det är ju de han pratar med som inte hör honom bra nog, det går väl knappast att ställa in i iPhonen?
av Steff 99
Tartryffel skrev:
Steff 99 skrev:Det är viktigt att ha ljudet på telefonen rätt inställt speciellt på en Iphone, annars så blir det väldigt svagt i bilen via blåtanden
Det är ju de han pratar med som inte hör honom bra nog, det går väl knappast att ställa in i iPhonen?
Det kan man tolka som man vill, som en liten info så är det så om du har låg ljudstyrka inställd på Iphonen så kommer det ut väldigt svag i högtalarna i bilen. via blåtanden oavsätt om du höjer ljudnivån via bilens meny..det var bara det jag vill informera om...
Men om det nu var fel svar så är det väl bara att strunta i det.
av Tartryffel
Steff 99 skrev:
Tartryffel skrev:
Det kan man tolka som man vill, som en liten info så är det så om du har låg ljudstyrka inställd på Iphonen så kommer det ut väldigt svag i högtalarna i bilen. via blåtanden oavsätt om du höjer ljudnivån via bilens meny..det var bara det jag vill informera om...
Men om det nu var fel svar så är det väl bara att strunta i det.
Finns ingen anledning att vara så snarstucken, du kan väl tåla en enkel fråga om du skriver någonting? ;)

Jag ifrågasätter inte ljudet ut från iphonen. Det jag tycker låter tveksamt är om man kan reglera mikrofonupptagningen i telefonen. Det normala är ju att den som ska lyssna reglerar volymen i sin enhet till behaglig nivå, inte den som pratar. Jag har inte sett den funktionen i de iphones jag har haft.
av Steff 99
På Iphonen sitter volymknappen på sidan, har du den neddragen så påverkar det bilens ljud via blåtand, det innebär att det hörs dåligt i bilens högtalare.
Jag lyckades med detta i början och fattade inte varför jag knappt hörde vad den i andra ändan sa trots att jag höjde volymen via bilens meny till max.

Jag är inte snarstucken , jag bara svarade med samma tonläge som påståendet ställdes. :wink:
av Tartryffel
Steff 99 skrev:På Iphonen sitter volymknappen på sidan, har du den neddragen så påverkar det bilens ljud via blåtand, det innebär att det hörs dåligt i bilens högtalare.
Jag lyckades med detta i början och fattade inte varför jag knappt hörde vad den i andra ändan sa trots att jag höjde volymen via bilens meny till max.

Jag är inte snarstucken , jag bara svarade med samma tonläge som påståendet ställdes. :wink:
Fast vi pratar om olika saker nu. Höja och sänka på iphonen reglerar bara ljudet man hör, inte hur man själv hörs "i andra änden". Det stämmer att om man sänker ljudet på telefonen så hörs BT-ljudet lägre. Men i TS-fallet så är det personen han pratar med som inte hör honom, och ljudupptagningen kan man inte reglera.
av Andy74
Hej på er jag köpte premium sound till min 2,5 FT Rdesign med baslåda jag är grymt nöjd med ljudet men som sagt radion är riktigt kass med tanke vad priset var! om jag får säga mitt men jag kör nästan all musik genom iPhone genom högtalar sladd in i bilen och vilket grymt ljud!! så all musik hämtar man på Sportify så cd skivorna kan man kasta åt pipan nu!! :lol:
av Tartryffel
Andy74 skrev:Hej på er jag köpte premium sound till min 2,5 FT Rdesign med baslåda jag är grymt nöjd med ljudet men som sagt radion är riktigt kass med tanke vad priset var! om jag får säga mitt men jag kör nästan all musik genom iPhone genom högtalar sladd in i bilen och vilket grymt ljud!! så all musik hämtar man på Sportify så cd skivorna kan man kasta åt pipan nu!! :lol:
Om du tycker auxljudet är bra, vänta tills du lyssnat med direktingång :)
av Windman
Hej Dennis,

Sorry sent svar.
Min tid blev avbokat pga sjukdom på verkstaden.
Har inte bokat någon ny tid ännu, så har ingen ny info att komma med.

Andy74,
USB/MP3-ljudet är bra mkt bättre än iPhone->AUX.
Jag har jämfört dessa med samma låtar, och sedan växlat mellan ingångarna.
Det är en jädra skillnad... Så testa USB skall du få se :)
(Om det är AUX in eller iPhonen som är flaskhalsen, det låter jag vara osagt.)

Förtydling,
Det är inte blåtandsljudet i bilen som låter dåligt.
Det är dom jag pratar med som klagar på att jag låter dåligt.
Detta är dock inte i närheten av ett så stort problem som att radion låter skit på vissa stationer.
Det går helt enkelt inte att lyssna på en kanal när detta fenomen uppstår... så dåligt är det.

Men jag har verkligen fått känslan att den hoppar mellan mono och stereo, att det är det som gör att man upplever svaj i ljudet.

Återkommer så fort jag haft den inne på verkstaden.

/Arne
av Tartryffel
Windman skrev:Hej Dennis,

Sorry sent svar.

Andy74,

Förtydling,
Detta är dock inte i närheten av ett så stort problem som att radion låter skit på vissa stationer.
Det går helt enkelt inte att lyssna på en kanal när detta fenomen uppstår... så dåligt är det.

Men jag har verkligen fått känslan att den hoppar mellan mono och stereo, att det är det som gör att man upplever svaj i ljudet.

/Arne

Kan du ställa ljudet till mono permanent? Har faktiskt aldrig tänkt på om det finns i menyerna.
av AndS
Windman skrev:Hej Dennis,

Sorry sent svar.

Andy74,

Förtydling,

/Arne
Iphone 3 har problem med vissa headset både via BT och trådat. Vet inte om det gäller Volvo BT-handsfree men kan vara värt att kolla. Symtomen är som du beskriver att mikrofondelen har problem så den du pratar med hör dig dåligt. Om du har möjlighet att testa med annan mobil så kan du snabbt få svar eller om någon här på forumet har samma problem. (välkänt problem men då användaren själv inte märker det så blir det sällan uppmärksammat)
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]