Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:Brukar ställa torkarna i serviceläget när jag kör värmaren på timer så slipper man att det som tinar rinner ner på torkarbladen och fryser fast!
Sådär gör jag oxå, annars blir ju torkarna två ispinnar :wink:
För att spara på rutan är det viktigt att man hyvlar av isen från rutan
Man får inte dra fram och tillbaka med isskrapan
Man ska hyvla av isen, så man skär bort isen från rutan, om man drar tillbaka på rutan med isskrapan så trycker man smutspartiklar ner mot rutan mellan isskrapan och rutan och repar rutan
Serviceläget och lyftar ut torkarbladen så de står rakt ut under dagen då bilen står parkerad på jobbet. Kör med elmotorvärmare och kupévärmare. Normal Norrlandsrutin vintertid. :wink:
ZizzoZ skrev:
Doffen skrev:
Jöns skrev:Ja, det är mycket att tänka på när man stänger av bilen numera; reducerad larmnivå för att inte larmet ska gå igång av kupéfläkten och torkare i serviceläge. Teknikens under...
Er det virkelig nødvendig å sette alarmen i redusert nivå ?
Har til dags dato ikke hatt problemer med dette ved bruk av dieselvarmeren. Så for meg høres det veldig rart ut at man skal behøve dette
Jag behöver inte heller ställa ner larmnivå. Jag kör oxå med dieselvärmare. Men Jöns har 2.5FT så gissar på att han kör med motorvärmare och kupéfläkt.

edit: alltså kupévärmare :)
Ja, det stämmer att jag har kupévärmare. Larmet går direkt när den går igång...
Hallå!

En fråga, hur ställer man torkarna i serviceläge? Har irriterat mig på detta då jag tvättar bilen.

Mvh Lasse Rox
Honke skrev:Du har tändningsläge1, alltså nyckeln i. Håll sen upp spaken du manövrerar torkarna med i 2-3 sekunder så stannar de i serviceläget.
Tack, skall prova detta nästa gång jag tvättar.

Mvh Lasse Rox
Antagligen är jag bara korkad... men jag måste fråga;
Vad fasiken pratar ni om ? :lol: :roll:

Serviceläge på vindrutetorkarna ?
Vindrutetorkarna tar i motorhuven ?
Normalläge ?
Armarna ner i normalläget igen ?

... vad är allt detta för något ? :P

Är vindrutetorkarna speciella på en V70II ?

....... förstår ingenting. ?:-/
opA skrev:Antagligen är jag bara korkad... men jag måste fråga;
Vad fasiken pratar ni om ? :lol: :roll:

Serviceläge på vindrutetorkarna ?
Vindrutetorkarna tar i motorhuven ?
Normalläge ?
Armarna ner i normalläget igen ?

... vad är allt detta för något ? :P

Är vindrutetorkarna speciella på en V70II ?

....... förstår ingenting. ?:-/
JA, dom är speciella. Någon måste ha klantat till det när bilen konstruerades. Vänstra torkaren kan inte lyftas i uppställt läge med mindre än att torkarna körs upp från det ordinarie viloläget pga att 15 cm av torkararmen är gömd under huvens bakkant. Därför hatr man infört ett serviceläge. Om man glömmer att fälla ner torkarna när man startar bilen så sler det automatiskt, hel briljant lösning men det finns ett aber: motorhuven behöver lackeras om efteråt Jag gissar att denne någon har en släkting med samma IQ som jobbar på avdelningen där man designat larmet som hoppar igång när man kopplar in kupévärmaren. Briljanta lösningar på en bil for svenska vinterförhållanden! Jag kan inte helt utesluta att konstruktören bakom vindrutespolningen är en kurskamrat till de nyss nämnda förmågorna. Spolningen når nämligen upp på halva vindrutan-
Nej, man behöver inte använda serviceläget. Man borstar och skrapar ren rutan. Avslutar sedan med att föra isskrapan längs med torkarna så de släpper från rutan och knackar rent dem.
Skulle du vilja lyfta upp dem i serviceläget och sedan glömmer att släppa ned dem så är det inte hela världen. De tar då mot huvkanten på undersidan och fälls ned, och det blir inga märken på huvens ovansida eller omlackningsbehov. Volvo har väl aluminiumhuv så det finns inget som kan rosta av något litet märke vid huvkantens undersida som inte syns.
Så för min del är det inga problem, men jag har ju också värmaren till hjälp då jag kör diesel.

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]