MattiasD skrev:Det vore ju fint med ett antal flexifuelmotorer att välja på. Både överladdade små och snåla motorer som T4F men också motorer för den som vill ha mer effekt som 2.5FT, men ändå köra på ett bra bränsle. Och någon motor därimellan. En motor helt optimerad för etanol vore ju det bästa men det vore ju för bra.
Noterar en kraftig uppgång av fossilbränslena (bensin och diesel) senaste tiden och det borde bidra till ökat intresse för etanol- och gasbilar (för de som bara räknar kronor och ören).
En orsak till att det säljs mer fossilbränslemotorer är att fabrikanterna optimerar småmotorer framförallt bensin att bli mycket snålare samt att man ger dessa ett bättre kraftuttag.
Nu när man börjar närma sig 0,5l milen blandadkörning men ändå kan plocka ut 150 hk , dieslarna går samma väg men där bibehåller man cylindervolymen men sänker co2 istället.
Skillnaden är som många säkert läst, att kostnaderna för att ta fram och tillverka dieslar är höga, därför så är bensinmotorer intressanta för kostnaden är bättre.
Sedan så kommer mer o mer elvarianter som singel eller hybrid.
Därför tror jag att etanolen bara kommer att få en marginell del av utvecklingskostnaden så vi skall nog inte vänta på för många olika motorvarianter för etanol.