Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av betterlead
Nej, frågade inte. Sorry.
av MattiasD
Det vore ju fint med ett antal flexifuelmotorer att välja på. Både överladdade små och snåla motorer som T4F men också motorer för den som vill ha mer effekt som 2.5FT, men ändå köra på ett bra bränsle. Och någon motor därimellan. En motor helt optimerad för etanol vore ju det bästa men det vore ju för bra.

Noterar en kraftig uppgång av fossilbränslena (bensin och diesel) senaste tiden och det borde bidra till ökat intresse för etanol- och gasbilar (för de som bara räknar kronor och ören).
av Steff 99
MattiasD skrev:Det vore ju fint med ett antal flexifuelmotorer att välja på. Både överladdade små och snåla motorer som T4F men också motorer för den som vill ha mer effekt som 2.5FT, men ändå köra på ett bra bränsle. Och någon motor därimellan. En motor helt optimerad för etanol vore ju det bästa men det vore ju för bra.

Noterar en kraftig uppgång av fossilbränslena (bensin och diesel) senaste tiden och det borde bidra till ökat intresse för etanol- och gasbilar (för de som bara räknar kronor och ören).
En orsak till att det säljs mer fossilbränslemotorer är att fabrikanterna optimerar småmotorer framförallt bensin att bli mycket snålare samt att man ger dessa ett bättre kraftuttag.
Nu när man börjar närma sig 0,5l milen blandadkörning men ändå kan plocka ut 150 hk , dieslarna går samma väg men där bibehåller man cylindervolymen men sänker co2 istället.
Skillnaden är som många säkert läst, att kostnaderna för att ta fram och tillverka dieslar är höga, därför så är bensinmotorer intressanta för kostnaden är bättre.
Sedan så kommer mer o mer elvarianter som singel eller hybrid.
Därför tror jag att etanolen bara kommer att få en marginell del av utvecklingskostnaden så vi skall nog inte vänta på för många olika motorvarianter för etanol.
av MattiasD
Steff 99 skrev:
MattiasD skrev:Det vore ju fint med ett antal flexifuelmotorer att välja på. Både överladdade små och snåla motorer som T4F men också motorer för den som vill ha mer effekt som 2.5FT, men ändå köra på ett bra bränsle. Och någon motor därimellan. En motor helt optimerad för etanol vore ju det bästa men det vore ju för bra.

En orsak till att det säljs mer fossilbränslemotorer är att fabrikanterna optimerar småmotorer framförallt bensin att bli mycket snålare samt att man ger dessa ett bättre kraftuttag.
Nu när man börjar närma sig 0,5l milen blandadkörning men ändå kan plocka ut 150 hk , dieslarna går samma väg men där bibehåller man cylindervolymen men sänker co2 istället.
Skillnaden är som många säkert läst, att kostnaderna för att ta fram och tillverka dieslar är höga, därför så är bensinmotorer intressanta för kostnaden är bättre.
Sedan så kommer mer o mer elvarianter som singel eller hybrid.
Därför tror jag att etanolen bara kommer att få en marginell del av utvecklingskostnaden så vi skall nog inte vänta på för många olika motorvarianter för etanol.
Utvecklingskostanden för en flexifuelmotor är nära noll. Egentligen förstår jag inte varför man lansera nya motorer som enbart går på bensin.

En motor på 150 hk som belastas drar mer än 0.5l/mil (diesel?). Snart kommer vi säkert att få se dieselmotorer på över 200 hk som drar under 0.45 l/mil diesel. Är det inget skumt med det? Såklart det är. Effekten utnyttjas inte i eu körcyklen och det är märkligt att detta inte uppmärksammas mer. Nu har Vi Bilägare börjat vakna vilket är bra. För det är ren bluff att eu körcykeloptimera dieselbilarna och dessutom blir de skattebfriade i 5 år. Dessutom köra på ett bränlse som är lägre beskattat än bensin och som släpper ut mer hälsofarliga emissioner. Lägg dessutom på bränslevärmare och regeneringen av partikelfiltret...då kan vi se i stjärnorna efter den fina förbrukningen som miljöklassade hela bilen. Så, kort och gott, vi behöver fler riktiga miljömoterer att välja på som etanol och biogas.

En hybrid ska drivas av förnyelsebart bränsle som etanol. Opel Ampere är ett bra exempel.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om detta att EU-körcykeln inte överensstämmer med det "verkliga livet" för bilarna hörde jag en intervjuv med miljöministetern för någon månad sedan. De tittar på om vi i Sverige skall titta på om man skulle kontrollera utsläppen i verkliga livet innan man ger en bil "miljöstämpel".
av MattiasD
KKR skrev:Om detta att EU-körcykeln inte överensstämmer med det "verkliga livet" för bilarna hörde jag en intervjuv med miljöministetern för någon månad sedan. De tittar på om vi i Sverige skall titta på om man skulle kontrollera utsläppen i verkliga livet innan man ger en bil "miljöstämpel".
Jag hörde också detta, men det låter som kostsamt och krångligt att en myndighet ska kontrollera alla bilars förbrukning. Bäst vore ju att inte miljöklassa dieselbilar alls. Men ska man ändå göra det, kan man ändå basera miljöklassningen på eucykeln om man tar hänsyn till att den är fel. Alltså, sätt t ex 80 g/km för CO2 istället för 120 g/km och glöm heller inte alla andra utsläpp från dieselmotorn. (vilket gör att det är svårt att motivera miljöklassning av diesel överhuvudtaget)
av Steff 99
Nu var inte mitt inlägg menat som ytterligare en nystart på en debatt om etanolens vara eller icke vara.
Jag ville bara kommentera att fabrikanternas inriktning och prioritering på investerings och utvecklingskostnader när det gäller motorutveckling inte verka ligga på att utveckla etanoldrift.
Det är nästan bra här i Sverige och i detta forum som det finns etanol ivrare, därför lär nog vi inte få se så många nya etanolbilar.
Ändras också förmånsbeskattningen och ett antal förmåner försvinner så får vi hoppas att fabrikanternas satsningar på bränslesnåla och nya elmotorer ger resultat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MattiasD skrev:Det vore ju fint med ett antal flexifuelmotorer att välja på. Både överladdade små och snåla motorer som T4F men också motorer för den som vill ha mer effekt som 2.5FT
Jag behöver inte en massa effekt, men T4F lär väl få katastrofalt låg släpvikt. Då vill man ju ja ha 2,5Ft istället så man kan dra ett släp.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
VolvoB20 skrev:
MattiasD skrev:Det vore ju fint med ett antal flexifuelmotorer att välja på. Både överladdade små och snåla motorer som T4F men också motorer för den som vill ha mer effekt som 2.5FT
Jag behöver inte en massa effekt, men T4F lär väl få katastrofalt låg släpvikt. Då vill man ju ja ha 2,5Ft istället så man kan dra ett släp.
Jag fick följande svar från Volvocars för någon månad sedan på min fråga om det kommer fler etanolmotorer

"Det vi vet idag är att någon gång under våren kommer en 180 hk motor. I dagsläget finns det inga planer på att ta framvarken någon 240 eller 203 hk motor."

Sorgligt men sant men kanke kan man hålla hoppet uppe om 2,5FT ett tag till. - Nu borde det ju finnas mindre intresse att sälja Ford-motorer. Bättre att tjäna pengar på sina egna motorer så länge de är konkurrenskraftiga. Att utveckla nya motorer lär vara svårt om inte Geely finansierar detta-
Användarvisningsbild
av FWH
På Bilias sida - http://www.bilia.se/Meny/Nya-bilar/Volvo/

"V70 2,5 FT R-Design Limited
Nu lanseras en ny version av Volvo V70 2.5FT som är fullastad med sportiga och exklusiva detaljer. R-Design kompletterar utrustningsnivån Momentum och resultatet blir en riktigt läcker bil med rejäla kraftresurser (231hk)."
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]