Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
ZizzoZ skrev:Dock när jag kör mkt med dieselvärmaren så går förbrukningen upp 1.5-2 dl/mil i snitt på en hel tank.
Samma här min förbrukning går upp ca 20% när jag kör mycket värmare (dvs med timern)
Precis, dom siffrorna lägger jag min röst på. Håller på nu att köra ekonomiskt och med dieselvärmaren för att se vad för siffror jag uppnår vid pumpen. Men dom senaste gångerna nu när det varit så kallt så har färddatorn visat ca 0.68 och jag har fått över 0.85. Men när jag inte körde med dieselvärmaren så fick jag 0.67 färddator och 0.66 riktig förbrukning vid pumpen. Nu visar färddatorn 0.57 så skall bli intressant sen när jag tankar. Förbrukningen av dieselvärmaren (vid tidurs eller direktstart, alltså inte under körning) räknas ju inte med på färddatorn
PaNi skrev:Tar färd-datorn någonsin hänsyn till dieseln som konsumeras av värmaren? Jag levde i tron att den bara räknade mängden bränsle som sprutades in i motorn, men jag kan ju ha fel. Någon som vet?
Jag vet ingenting men TROR inte att den tar hänsyn till värmaren alls.
PaNi skrev:Tar färd-datorn någonsin hänsyn till dieseln som konsumeras av värmaren? Jag levde i tron att den bara räknade mängden bränsle som sprutades in i motorn, men jag kan ju ha fel. Någon som vet?
Värmarens förbrukning syns inte i färddatorn. Den gör en "avancerad" beräkning. Så om du har en trimbox, så visar färddatorn för lågt värde! (Boxen "lurar" ju instrutningen). Så korrekt värde kan du bara få när du tankar bilen
ZizzoZ skrev:
Jag vet ingenting men TROR inte att den tar hänsyn till värmaren alls.
Ja så är det.
ZizzoZ skrev:
VolvoB20 skrev:
ZizzoZ skrev:Dock när jag kör mkt med dieselvärmaren så går förbrukningen upp 1.5-2 dl/mil i snitt på en hel tank.
Samma här min förbrukning går upp ca 20% när jag kör mycket värmare (dvs med timern)
Precis, dom siffrorna lägger jag min röst på. Håller på nu att köra ekonomiskt och med dieselvärmaren för att se vad för siffror jag uppnår vid pumpen. Men dom senaste gångerna nu när det varit så kallt så har färddatorn visat ca 0.68 och jag har fått över 0.85. Men när jag inte körde med dieselvärmaren så fick jag 0.67 färddator och 0.66 riktig förbrukning vid pumpen. Nu visar färddatorn 0.57 så skall bli intressant sen när jag tankar. Förbrukningen av dieselvärmaren (vid tidurs eller direktstart, alltså inte under körning) räknas ju inte med på färddatorn
Jag hade inte skyllt på dieselvärmaren. Åker jag landsväg så visar datorn 0,59 och på pump 0,60 , men kör jag 2mil per start så visar färddatorn kanske 0,63 men på pump är det 0,7. Detta är sommarsiffror och jag har värmaren helt avstängd. Nånting är seriöst fel på mätningen när man startar motorn. Till sommaren skall jag slå på värmaren på auto och se om siffran blir annorlunda
FSandstrom skrev:Jag hade inte skyllt på dieselvärmaren. Åker jag landsväg så visar datorn 0,59 och på pump 0,60 , men kör jag 2mil per start så visar färddatorn kanske 0,63 men på pump är det 0,7. Detta är sommarsiffror och jag har värmaren helt avstängd. Nånting är seriöst fel på mätningen när man startar motorn. Till sommaren skall jag slå på värmaren på auto och se om siffran blir annorlunda
Att bilen drar mer vid korta sträckor och vid flera starter istället för landsvägskörning är vi nog medvetna om. dock så har jag ju inte så lång erfarenhet av D3an med dieselvärmare så ska fortsätta experimentera med förbrukningen. Tycker fortfarande att dieselvärmaren drar mkt. Det är ju inte så att jag kör hårdare och mer aggressivt bara för att jag kört med dieselvärmaren innan jag åker iväg. Ändå får jag 0.2 dl mer i förbrukning per mil ungefär. Det jag undrar är vart kommer dom ifrån om det inte är från dieselvärmaren(tidur)

Jag har extra värmaren på auto och har alltid haft det.
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]