Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
s6025t skrev:Fenomenet med att den spolar ett lyse i taget ska vara så enl. volvo en säkerhetsgrej för att inte störa mer än 1ljusflöde i taget när den duschar ljusen
Ja, fast det är ju inget problem i sig att konstruktionen är sådan, problemet är ju att det stänker upp på rutan och när höger strålkastare spolas så är inte längre vindrutetorkarna aktiva..
av Steff 99
Variosboy skrev:
s6025t skrev:Fenomenet med att den spolar ett lyse i taget ska vara så enl. volvo en säkerhetsgrej för att inte störa mer än 1ljusflöde i taget när den duschar ljusen
Ja, fast det är ju inget problem i sig att konstruktionen är sådan, problemet är ju att det stänker upp på rutan och när höger strålkastare spolas så är inte längre vindrutetorkarna aktiva..
Det är inte unikt för höger sida , jag upplever det på båda sidor, eftersom den spolar växelvis på de olika sidorna, begriper inte riktig varför det skall vara så lång tid mellan att man spolar rutan, det hinnar svepa med torkarna 2-3 ggr innan strålkastar spolaren drar igång-
Användarvisningsbild
av Variosboy
Steff 99 skrev:
Variosboy skrev:
Det är inte unikt för höger sida , jag upplever det på båda sidor, eftersom den spolar växelvis på de olika sidorna, begriper inte riktig varför det skall vara så lång tid mellan att man spolar rutan, det hinnar svepa med torkarna 2-3 ggr innan strålkastar spolaren drar igång-
Alla bilar jag kört och sett har börjat skölja vänster lykta, men det gör alltså inte din!?
av Steff 99
Är det inte så att varannan gång du spolar så tar den vänster eller höger strålkastare.
av Tartryffel
Steff 99 skrev:Är det inte så att varannan gång du spolar så tar den vänster eller höger strålkastare.
Nej. Var femte gång man spolar så tar den även båda strålkastarna, och då börjar den alltid med vänster.
Användarvisningsbild
av Bothner
Själv har jag dragit säkringen för strålkastarspolningen då den inte gör någon nytta alls. Har sparat mycket spolarvätska på mina 300000km!
Användarvisningsbild
av P1800
Bothner skrev:Själv har jag dragit säkringen för strålkastarspolningen då den inte gör någon nytta alls. Har sparat mycket spolarvätska på mina 300000km!
Hur hittar jag rätt säkring? Var sitter den?
Användarvisningsbild
av Doffen
Mr T skrev:Själv är jag mer irriterad på att bakrutetorkaren när jag vill tvätta bakrutan med spolfunktionen kör ett helt varv på bakrutan innan det kommer nåt vatten ur munstycket. :x

Alltså det hörs ju hela vägen fram hur gruset repar rutan ??:-/ Ska det vara så?

//Mr T
Problemet ditt er at backventilen i slangen er defekt, slik at trykket i slangen ikke holdes om bilen står en stund.
Fikk byttet ventil etter mye diskusjon på min bil, og etter det har problemet vært borte :)
Användarvisningsbild
av tko
P1800 skrev:För övrigt är det rätt dålig timing på strålkastarspolningen. Den högra stänker vindrutan full precis som vindrutetorkarna stannat.
Precis min erfarenhet! ... men då kommer det ju ändå spolarvätska på höger sida av vindrutan som bara har en massa spår efter torkaren som smetat ut skiten eftersom spolarmunstycket på huven inte träffar annat än botten på vindrutan... Summa - summarum, inget fel som har en positiv effekt :D
av Mr T
Doffen skrev:
Problemet ditt er at backventilen i slangen er defekt, slik at trykket i slangen ikke holdes om bilen står en stund.
Fikk byttet ventil etter mye diskusjon på min bil, og etter det har problemet vært borte :)
Tack för detta och andra tips! Ska kolla med ÅF vid tilllfälle.

MVH

//Mr T
Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskattar[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]

Nu är det bytt tre uppsättningar. Tv&ari[…]