Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

5cylindrar skrev:Det känns som Volvo halkar efter mer och mer jämfört med en del konkurrenter. Volvo har då ingen riktig gasbil och ej heller etanolalternativ (ryktas dock att det kommer första halvåret 2011). Jag tror V70 kommer sjunka tungt i försäljningsstatistiken framöver.
AFV är ju ingen överlevnadssak för någont bilmärke.. Och vad som händer med Etanolen får vi väl se, vem vet, kanske följer de andra biltillverkarna efter Volvo och minskar på det också, eller så gör Volvo en vändning... Men min tro är att volvo tvingats överge etanolen för att kunna lägga krutet på sina hybrider som sägs komma 2012..
Angående etanolbilar känns det konstigt att lägga ner den delen. Inte för att det är framtidens lösning, men det är en tillfällig lösning som åtminstone är BÄTTRE än fossila bränslen. Kostnaden för utvecklingen av en etanolanpassning lär ju inte vara enormt stor heller. Så för att erbjuda ett brett sortiment känns det väl klokt att ha etanol under flera år till.
Jag håller med. Gas i sig kanske inte är en överlevnadssak men däremot kan variationen och utbudet vara det. Om kunderna inte har denna valmöjlighet så blir det lätt ett annat märke. Vad Volvo gör just nu är att dra ner på utbud och valmöjligheter.
När V70II beslutades så rådde inte den miljöfokus som idag vilket gjorde att man helt enkelt inte ansåg det värt det att integrera den bland modellerna från början. Sedan ett par år senare blev det helt plötsligt superintressant med gas igen av skatte- och miljöskäl och då blev AFV den minst dåliga lösningen. Att inte erbjuda något gasalternativ alls är sämre.

Hade Volvo haft en riktig gasvariant i stil med den gamla Bi-Fuelen hade det varit Sveriges mest sålda tjänstebil de sista 2 åren - det är jag övertygad om. Men det är lätt att vara efterklok. När Volvo konstruerade V70II såg det annorlunda ut helt enkelt.
Cox skrev:Nu vet inte jag vilken lösning det svenska företaget kör med. men denna lösning så har du fullt lastutrymme.
http://gaspoweruk.com/gallery.php?cartype=volvo men inget reservhjul men pump och lagningmedel löser ju det problemet. Krocktestat är det förmodligen annars kan det inte vara godkänt i England men visst jag kan ha fel men tvivlar på att jag har det.

Nu pratar vi äpplen o päron IGEN.

du länkar till en bil som går på LPG, vilket är ett fosilt bränsle, & desutom en pretoliumprodukt, som inte är i närheten av att var så miljövänligt som CNG.

LPG kan man komprimera till värskeform vid ganska lågt tryck. Trycket i en sån där tank är ca 10 bar o då är det lätta att göra en lite och nästan formsydd behållare. o ändå nå "normal" kör sträcka.

CNG komprimarar man till 200 bars tryck o då har man ialla fall inte nått vätskeform, så gasen tar ju enor plats = tankarn måsta var MYCKE större. CNG tanken är säkert 4ggr större, o trots det komer man bara halva körsträckan.
Men det är detta bränsle man vill köra på då det är Miljövänligt så det slår allt annat med flera häst längder!
Variosboy skrev:
5cylindrar skrev:Det känns som Volvo halkar efter mer och mer jämfört med en del konkurrenter. Volvo har då ingen riktig gasbil och ej heller etanolalternativ (ryktas dock att det kommer första halvåret 2011). Jag tror V70 kommer sjunka tungt i försäljningsstatistiken framöver.
AFV är ju ingen överlevnadssak för någont bilmärke.. Och vad som händer med Etanolen får vi väl se, vem vet, kanske följer de andra biltillverkarna efter Volvo och minskar på det också, eller så gör Volvo en vändning... Men min tro är att volvo tvingats överge etanolen för att kunna lägga krutet på sina hybrider som sägs komma 2012..
Nu är ju en etanolanpassning varken dyrt eller komplicerat att göra. Tvärtom, det billigaste sättet att minska oljeberoendet och utsläppen är att etanolanpassa bilflottan. Troligen går alla nya 4 cyl ottomotorer från Volvo att köra på etanol, men då går garantierna förlorade. Men i vår kommer ju som sagt T4F, så kan man tanka etanol utan förlorad garanti. Jag har skrivit det förut, alla nya bilar borde klara minst ett förnyelsebart bränsle. På senare tid har det kommit en rad riktigt intressanta bilmodeller med moderna motorer som konverterats för etanol (Audi 2.0 TFSI, Passat 1.4 TSI mfl) och de lär knappast försvinna. Hybrider ja, en vettig sådan ska givetvis använda ett förnyelsebart bränsle som etanol. Volvo verkar helt ha snurrat in på diesel i sina hybrider. Sorgligt nog. Visst blir förbrukningen mindre än enbart diselmotor men de lokala föroreningar kvarstår. Dessutom onödigt dyrt då dieselmotorn behöver dyr rening och ändå blir det inte bra.
CNG = Compressed Natural Gas. Inte miljövänligare än LPG (gasol). Biogas (metan) är däremot miljövänligt.
andreas_lofgren skrev:CNG = Compressed Natural Gas. Inte miljövänligare än LPG (gasol). Biogas (metan) är däremot miljövänligt.

ja naturgas är ett fosilt bränsle & det minskar bara utsläppen med 20%, presis som en LPG bil.
Men Biogas är ju en restprodukt som inte är ett fosilt bränsle, deta utvins från många komuners reningsverk & sopptippar. så det är här ma har en jäte stor vining & det sattsas mycke på detta.

När rötslam från avlopen ruttnar så bildas en gas (allt som rutnar bildar en gas, o det är den gasen vi tar reda på) denna gas är Biogas.
Det är alltså normal för ruttnelse som om vi inte tagit reda på den ändå hadde ruttnat o gått rakt upp i himmlen, så då kan man lika gärna ta vara på den o trycka inden i en tank i bilen o sen låta den åka upp i himlen. (när den passerat motorn)

Hej, tänkte väcka en äldre trå[…]

B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]