Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Moody skrev:
AWWD skrev:Att Volvo inte "ger bort" tiduret kan man inte klandra dem för, de är ju i branschen för att tjäna pengar och de flesta köper ju tidur (dvs några programrader) för 3500 kr.../awwd
Till vilken modell kostar det 3500 kr? I de prislistor jag sett kostar tidursfunktionen ca 2000 kr (V70 och XC60)
Vet inte vilka prislistor du tittat i , men i "bygg din bil" är priset 3.500 och i Bilias prislista 3.700 och det gäller både V70 och XC60
JimmyK skrev:
VolvoB20 skrev:
AWWD skrev:- Osande dieselvärmare. Med bränslevärmaren i läge för "Tillsatsvärme på" så får jag vid snabba stopp in "avgaser" i bilen. Upplevs mest i min morgonkörning med start/5 min till skolan/avstigning med motorn igång/5 min till dagis/stopp/start/10 min till jobbet. Kör istället med elmotorvärmare en stund på morgonen och tillsatsvärmen "av".
Finns visst en ombyggandssats som förlänger värmarens avgasrör till baken på bilen så försvinner problemet,

Originalkonstruktionen är ju helsjuk med avgasröret som mynnar strax under frikluftintaget till kupen...... hur tänkte man där, ?:-/
Är det så även på de nyare? har en xc60- 2010 (uttagen maj 2010) som har samma symtom.
Japp. På alla nyare bilar har man ju flyttat värmaren som förr satt i vänstra främre hörnet på bilen (och även avgasutsläppet).

På nya V70II, XC70II och XC60 sitter värmaren vid torpedplåten alldeles framför fötterna på passageraren, avgasröret mynnar nästan exakt rakt under kupens luftintag som ju sitter överst på torpedplåten i bakkant av huven. ?:-/ Hur smart är det på en skala 1-10 ?:-/ Det märks ju mest när man står still tex vid ett rödljus och man inte har någon fartvind.

Några som har klagat har fått avgasröret från värmaren förlängt bort från friskluftsintaget.

Sen är väl alla olika känsliga för dieselröken, har en kompis som kör en fotogenbrännare innomhus i hans sommarstuga.

Jag tycker det luktar satan och osar,,,,, han tycker bara det luktar "hemtrevligt" med oset :mrgreen:

Bild
Eftersom det är din första dieselbil skriver jag det igen, du behöver förmodligen inte låta värmaren stå på automatisk start. Jag har kört ner till -20 grader utan och det fungerar helt perfekt.
Särskilt snål är bilen inte heller för övrigt.

Varken BMW, Audi eller VW skickar med någon form av bränslevärmare.
AWWD skrev: Moderna effektiva dieslar alstrar för lite värme, speciellt vid låga yttertemperaturer, därav standarutrustar många tillverkare sina dieselbilar med bränslevärmare. Att Volvo inte "ger bort" tiduret kan man inte klandra dem för, de är ju i branschen för att tjäna pengar och de flesta köper ju tidur (dvs några programrader) för 3500 kr...

/awwd
ZizzoZ skrev:
VolvoB20 skrev:Bild
Om den bilden är skalenlig eller vad det heter är det en stor lampa du har hittat :)
Inte min lampa, och inte en lampa heller för den delen ........ det är en fotogenvärmare som påminner om den som han värmde sin sommarstuga med.

Lukten och oset inne i hans stuga påminner dock mycket om lukten i bilen när man kör värmaren. :mrgreen: Det var därför jag kom att tänka på den då det var ett tag sedan.

Tur vi har lågsvavlig diesel i bilarna, annars hade värmaren luktat etter värre....
kave skrev:Eftersom det är din första dieselbil skriver jag det igen, du behöver förmodligen inte låta värmaren stå på automatisk start. Jag har kört ner till -20 grader utan och det fungerar helt perfekt.
Speciellt om man gasar massor, då ger dieslemotorn massor med värme har jag märkt. På tomgång är det ju mindre.
kave skrev:Tillsatsvärmare ställer du in så den inte går igång automatiskt. Jag har aldrig behövt det ner till -20 grader om jag kört värmaren före avfärd.
Ditt råd tycker jag är fel. Om motorn är varm, går ej tillsatsvärmaren. Om motorn är kall, mår förare och motor bäst av att snabbt komma upp i drifttemperatur. (sedan kan man tänka annat om man kör 4 minuters turer hela tiden??). När jag kört i -15 och kallare, så går vämaren ganska mycket. Man vill ju ha varmt och gosigt i kupen.
Så låt automat-starten vara på!
Steff 99 skrev:
Moody skrev:Till vilken modell kostar det 3500 kr? I de prislistor jag sett kostar tidursfunktionen ca 2000 kr (V70 och XC60)
Vet inte vilka prislistor du tittat i , men i "bygg din bil" är priset 3.500 och i Bilias prislista 3.700 och det gäller både V70 och XC60
Rejäl prisökning då på sistone.
Prislistan från BraBil från april 2010 för XC60 MY11 anger 2100 kr
Prislistan från UpplandsMotor från mars 2010 för V70 MY10 anger 2000 kr
Gäller att mjölka ur alla kronor som går, i synnerhet på en storsäljare som tiduret. (synd att det inte fungerar tvärt om, att lite mer udda tillval blir billigare för att sälja fler...)
Sticker bara in med en liten fråga som inte har med övriga diskussionen att göra: "Guru": vad menas med P1, P2 o.s.v.? (på 60-talet kallades olika modeller av Ford Taunus P3, P5 mm) Jag antar att det är olika modeller av V70, men skulle gärna vilja veta mera.
Osu skrev:Sticker bara in med en liten fråga som inte har med övriga diskussionen att göra: "Guru": vad menas med P1, P2 o.s.v.? (på 60-talet kallades olika modeller av Ford Taunus P3, P5 mm) Jag antar att det är olika modeller av V70, men skulle gärna vilja veta mera.
Nja, både ja och nej faktiskt.

P1 är ett samlingsnamn för C30/S40N/V50 och C70N. Strukturmässigt är det typ 50.
P2 är ett samlingsnamn för S60/V70N/XC70N/S80 och XC90. Strukturmässigt är det typ 88.
P3 är ett samlingsnamn för S60N/V60/XC60/V70II/XC70II/S80N. Vill man speca lite hårdare är S60N/V60 och XC60 typ 78 och V70II/XC70II och S80N typ 98.

Men detta är inget som du som kund har nytta av egentligen. Mot verkstaden funkar det kanske att prata P1/P2/P3 men nämn inget om typ, då blir det bara förvirrat. ?:-/

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]