Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Novis01
rdesign11 skrev:Det var mycket tråkigt att höra. Jag har dock alltid trott att ett fast drag är mycket bättre än delbart i avseendet skaderisk när man blir påkörd bakifrån. Finns det fler källor om detta?
Har hört precis samma, en bekant till mig fick inte ha fast drag på tjänstebilen p.g.a försämrade egenskaper vid påkörning bakifrån. Men fast drag är ju bra när man ska fickparkera :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rdesign11 skrev:
greenbay skrev:Och för att minska skaderisken vid en eventuell påkörning bakifrån, välj delbart!
Håller fortfarande på med sjukgymnastik efter 6 månader sedan jag blev påkörd. Ryggen ibland smärtfri, nacken har jag ständig värk i.
Hade jag haft en delbar (och demonterad) krok, hade smällen blivit mjukare. Nu blev det så att jag blev påkörd 2 gånger, han som körde på började väja, så han stukade först draget, och därefter rammade han höger bak.
/greenbay
Det var mycket tråkigt att höra. Jag har dock alltid trott att ett fast drag är mycket bättre än delbart i avseendet skaderisk när man blir påkörd bakifrån. Finns det fler källor om detta?
Det stora problemet är inte om kroken är fast eller delbar. Tyvärr......

Om du plockar bort kroken gör ingen större skillnad, det som är problemet är att hela bakdelen blir styvare när du monterar balken till kroken och bulttar fast denna i bilens balkar, det gör hela bilen styvare bak och leder in kraften i bilen balksystem.

Om bilen bakom dig träffar på kroken med tex sitt motorblock så får du in krockvåld rakt in balkarna.

Om du har tagit bort din krok så träffar motorn från bilen bakom istället på fästet för den lösa kroken lik förbannat. Och plastkofångaren kommer inte att bromsa ned farten på detta innan smällen märkbart.

Är du orolig för whiplash ska du skippa krok helt.
Användarvisningsbild
av rdesign11
VolvoB20 skrev:
rdesign11 skrev:
greenbay skrev:Och för att minska skaderisken vid en eventuell påkörning bakifrån, välj delbart!
Håller fortfarande på med sjukgymnastik efter 6 månader sedan jag blev påkörd. Ryggen ibland smärtfri, nacken har jag ständig värk i.
Hade jag haft en delbar (och demonterad) krok, hade smällen blivit mjukare. Nu blev det så att jag blev påkörd 2 gånger, han som körde på började väja, så han stukade först draget, och därefter rammade han höger bak.
/greenbay
Det var mycket tråkigt att höra. Jag har dock alltid trott att ett fast drag är mycket bättre än delbart i avseendet skaderisk när man blir påkörd bakifrån. Finns det fler källor om detta?

Om du plockar bort kroken gör ingen större skillnad, det som är problemet är att hela bakdelen blir styvare när du monterar balken till kroken och bulttar fast denna i bilens balkar, det gör hela bilen styvare bak och leder in kraften i bilen balksystem.

Om bilen bakom dig träffar på kroken med tex sitt motorblock så får du in krockvåld rakt in balkarna.

Om du har tagit bort din krok så träffar motorn från bilen bakom istället på fästet för den lösa kroken lik förbannat. Och plastkofångaren kommer inte att bromsa ned farten på detta innan smällen märkbart.

Är du orolig för whiplash ska du skippa krok helt.
Där ser man. Jag tror att många inte är medvetna om detta. Jag är en av dem. Kan du peka på någon officiell information om detta fenomen?
Användarvisningsbild
av opA
Delbart.. utan tvekan.
rdesign11 skrev:Jag tog fast drag för jag ville inte hålla på att mecka varje gång man skall dra någonting.
Det tar ungefär 10 sekunder att sätta på draget.. inte det minsta krångligt och kräver inget direkt mekande överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av rdesign11
opA skrev:Delbart.. utan tvekan.
rdesign11 skrev:Jag tog fast drag för jag ville inte hålla på att mecka varje gång man skall dra någonting.
Det tar ungefär 10 sekunder att sätta på draget.. inte det minsta krångligt och kräver inget direkt mekande överhuvudtaget.
Ok, nu är det i alla fall för sent :)
Fick ju bilen i fredags.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rdesign11 skrev:Där ser man. Jag tror att många inte är medvetna om detta. Jag är en av dem. Kan du peka på någon officiell information om detta fenomen?
Hittar inte artikeln just nu, har för mig att jag läste det i material från folksam, de forskar ju mycket på olika risker och olyckor i trafiken.
av greenbay
[quote="VolvoB20"]

quote]

Stämmer INTE!!!
Balken du talar om sitter längre fram än vad aluminiumkofångaren och den bakre tvärbalken gör.
Vid en påkörning där man börjat väja skulle man bara bli träffad en gång, och det mesta skulle ta i kofångare och bakre tvärbalk.
Det sitter alltså en kofångare i aluminium direkt bakom plasthöljet, vitsen med alu är att det tar upp en hel del energi vid en kollision, vilket minskar risken för skador på passagerare och fordon, om det sticker ut en krok i segt gjutstål blir det ingen enrgiupptagning utan ett rejält krockvåld istället.
/greenbay
Användarvisningsbild
av VolvoB20
greenbay skrev:
VolvoB20 skrev: Det stora problemet är inte om kroken är fast eller delbar. Tyvärr......

quote]

Stämmer INTE!!!
Balken du talar om sitter längre fram än vad aluminiumkofångaren och den bakre tvärbalken gör.
Vid en påkörning där man börjat väja skulle man bara bli träffad en gång, och det mesta skulle ta i kofångare och bakre tvärbalk.
Det sitter alltså en kofångare i aluminium direkt bakom plasthöljet, vitsen med alu är att det tar upp en hel del energi vid en kollision, vilket minskar risken för skador på passagerare och fordon, om det sticker ut en krok i segt gjutstål blir det ingen enrgiupptagning utan ett rejält krockvåld istället.
/greenbay
1. Rapporten jag läste var inte Volvospecifik så volvo kanske har en bättre lösning än medelbilen vad gäller kosntruktionen.

2. Har haft ett antal bilar med delbar krok. Visst sitter balken en bit in, men fästet för lösa kroken sticker ju i princip alltid ut en bit längre än balken och hamnar därmed nästan i nivå med aluminiumen som sitter i kofångaren i alla fall.

3. Kroken är ju rätt spetsig, ska du lyckas få en överföring av energin till denna innan kofångaren tar imot så måste du ha en enorm otur att någon hård detalj på bilen bakom träffar klockrent på kroken annars gör den ju bara ett "hål" i fronten på bilen bakom vid smällen.
av pm922
Låter som "hitta på bullshit" för att förklara symptom, som någon tidigare skrev så lär det krävas en ganska precis träff på kroken för att det ska göra någon större skillnad.Om du blir påkörd bakifrån så att bakomvarandes motorblock träffar din bil lär du må ganska pissigt i vilket fall som helst, så att härleda skador på en person till vilken sorts dragkrok du haft låter svårforskat. Viktigare är nog att folk sitter som man ska i stolen så att WHIPS och allt vad det heter fungerar som det var tänkt. Blev en fast krok i varje fall, tycker kåpan är skitful. Kroken på min V70N som krånglade har legat i bakluckan större delen av sitt liv och ändå så gick det en vacker dag inte att vrida om nyckel i den, samma konstruktion idag på krok så det lär inte vara någon skillnad.
av Mr T
1. Min erfarenhet är att delbara dragkrokar åtminstonde behöver smörjas ibland för att fungera smidigt. Nyckeln använder jag aldrig.

2. Som tidigare påpekat: om kroken sitter på eller inte spelar nog mindre roll för vad som händer i en olycka.

3. Vid mindre påkörningar bakifrån tar säkert aluminiumbalken den värsta smällen, den sitter dock ganska nära dragbalken. Men det är nog inte vid denna typ av påkörningar som problem med krok uppstår.

Iom att balken är monterad så har man ju till stora delar satt bilens ordinarie deformationszoner ur spel. Och det spelar heller inte någon större roll om det är fast eller delbart drag, krok avtagen eller ej. Dragbalken sticker ut ca 5-7 cm från bilen, alu-balken ca 10-12 cm. De 5 cm som blir "kvar" av alubalken när dragbalken är monterad lär inte hålla för några kraftigare påkörningar.

Så här ser aluminiumbalken ut på en S80 - ser i princip likadant ut på en V70.
Bild

Bakom alu-balken monteras dragbalken, notera hur mycket fästet sticker ut nertill:
Bild
VolvoB20 skrev: Är du orolig för whiplash ska du skippa krok helt.
That about sums it up!

//Mr T

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]