Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
HenrikM skrev:Jag har nu kört snart 300 mil med min V70 D3, både med 18" fälgar och standard 16" friktionshjul. Har kört landsväg ca 40 mil och 30 mil motorväg på denna tank. Den går inte ner 1 mm från 6.8l/100 km. Volvo deklarerar med automat 0.6l milen blandad körning och landsväg 0.48. Med andra ord borde det ju stå ca 1 dl mindre i färddatorn. Vad är fel, har kört bilen som en liten ängel för att se hur lågt förbrukningen går!!??
Här har du något att tänka på.....

Har kört SAMMA sträcka på 3 oika vis. Ca 50 mil och mätt vid pump med XC70II D5 AWD manuell.
Försök 1. Uppehåll +8 grader
Extrem-ecco, medelfart 93 km/h = 0.52 l/m

Försök 2: Sol + 10 grader
Normalkörning, medelfart 105 km/h = 0.74 l/m

Försök 3: Regn +6 grader
Forcerad körning, medelfart 122 km/h = 0.94 l/m
Användarvisningsbild
av StringerBell
Svårt att räkna fram exakt förbrukning vid pump nu när dieselvärmaren skjuter till vid kallt väder.
av Steff 99
Att det finns en inkörningsfas och att bilen sedan skulle dra mindre efter ett antal mil är enligt mej nonsens.
Jag har haft samma förbrukning sedan bilen var ny ( nu har den rullat 3000mil), att tro att man skall komma ned till 0.65l/milen med en Diesel och automat då får man nog köra väldigt Eco.
Jag ligger på ca 0,8 l då är det blandad stad 10% motorväg 65% resterande 25% 70-90 väg.
Nu kan man nog lägga på ytterligare 0,1l/milen för värmaren, så faktiska förbrukningen vinterkörning ligger nog över 0,85
av Lövet
Att "motorn drar mindre efter 3000 mil" är något som Volvohandlarna hittat på för att få ut folk ur verkstaden. Som ovan visat stämmer det inte alls. Instruktionsboken stadgar 150 mil med lite lägre varv, that's it.

Läs exempelvis ViBilägares eller AutoBilds 10.000 mila test. Förbrukningen skiljer nästan aldrig mer än någon centiliter upp eller ner mellan 0 och 10.000 mil.
av sandberg80
Pratar tillverkarna om inkörning? Det har inte jag märkt, alla de senaste bilarna jag köpt säger de att bilarna har ett eget program för inkörning och att jag inte behöver bry mig. Vem skulle annars våga köpa en hyrbil eller demobil idag?

Jag har i väntan på min min nya V70 2,5FT R-design en hyrbil från bilfirman, en S40 2,0F manuell. Den visar faktiskt för MYCKET på färddatorn, ganska exakt 5%. Det har jag aldrig varit med om. Och förresten så drar den bilen klart under förväntan. Har tankat på 0.88-0.94 på de 4 tankningar jag gjort. På E75 (Vinteretanol). Måste säga att det känns riktigt bra!
Användarvisningsbild
av Variosboy
supersonic skrev:
Variosboy skrev:
supersonic skrev:Inkööörning... Hört talas om det? Motorn kommer dra betydligt mindre om en liten liten stund.... 8)

Fast om du har automat tvivlar jag på att du kommer komma under 6.5l/100km. Maken till ineffektiva lådor får man leta efter!
Inkörning har diskuterats flitigt och jag vill nog ställa mig till den skaran som anser att det idag, 2010 är en förlegad idé. Motorer, transmission osv osv är tillverkade på helt annat sätt idag än förr, så det här med inkörning verkar höra till det förflutna!

Att förbrukningen (eventuellt) sjunker efter X antal mil beror nog snarare på att man som förare vänjer sig med hur bilen beter sig och på så sätt lär sig att köra mer effektivt!
Tjena.

Njaa, även 2010 behöver en dieselmotor köras in. Läs instruktionsboken. Kanske det var viktigare förr men du har fortfarande kolvringar som knappast sluter tätt förens om cirka 1000 mil. Lagom belastning och inte för höga varvtal behöver en motor år 2010 också ha.

Sen om många på ett forum anser att inkörning är förlegat, finns det många som inte anser det. Bl.a. biltillverkarna själva.

Håller dock med om att förbrukningen inte brukar sjunka dramatiskt utan man ser ganska tidigt vart det barkar åt.
Det jag skrev om kommer inte enbart från forum, det kommer från bil-pressen, och från Volvo själva. Frågade specifikt om detta när jag hämtade min bil och svaret jag fick var precis detsamma som jag sade till dig nu..
Att kolvringarna skulle behöva 1000 mil för att sluta tätt var sanning på 1950-talet när man således fick byta olja efter ganska få mil för att få bort "inslitningspartiklar"..

Det här är lite som när man köper en ny mobiltelefon och säljaren säger: "Ladda batteriet 24 timmar första gångerna osv sov.." Vilket också är bullshit, för de senaste 10 åren, minst så har det det suttit intelligent laddelektronik i både batterier och telefoner som gör att när batteriet är fullt så händer inget mer, alltså, när batteriet är fullt efter ett par timmar så är det bara å använda telefonen som vanligt..)

Men det här är ju rätt vanligt i alla brancher och inom alla områden där den "nya tekniken" ligger före den allmänna åsikten som finns om sakers sätt att vara..

Det tar ganska lång tid att få folk att tänka annorlunda när det gäller nya saker, plus att många aldrig ändrar ståndpunkt oavsettt hur mycket fakta man pressenterar för dom..
av Lövet
Variosboy skrev:många aldrig ändrar ståndpunkt oavsettt hur mycket fakta man pressenterar för dom..
Håller med dig. Hur mycket tydligare kan man visa att inkörningen har minimal betydelse för förbrukningen, än att den är samma vid 0 och 10.000 mil i labbtest?
Användarvisningsbild
av supersonic
Hmm, lite olika synpunkter här... Kul! Exemplet med Kolvringarna var kanske lite grovt men faktum är att det än idag finns bilar som drar en hel del olja, även om Volvos 5-cylindriga motorer inte verkar göra det under inkörningen ens. Här skiljer det nog en hel del tillverkare emellan. VAG gruppen vet jag har haft bilar som till följd av olämplig inkörning (tungt släp) haft flera allvarliga motorras. Mina BMW's har dragit mycket mer olja än de Volvobilarna jag har haft. Speciellt bensinmotorerna...

Andreas, Vi Bilägares test, hur många olika bilar och motorer prövade dem i labbtestet?

Sen borde ju inte en motor som körs in lugnt och försiktigt ha kortare livslängd än en motor som körs tufft från dag 1. Nu tänker jag skillnad i livslängd.

Men visst är tillverkningsprocessen idag, i stort sett, betydligt mer raffinerad än för bara 20 år sedan och det är fullt möjligt/fakta att de flesta motorer inte behöver samma inkörningsprocedur som tidigare.

OBS jag är ingen bakåtsträvare och tar gärna till mig nya fakta men just inkörningen har förmodligen nån betydelse för motorns livslängd.

Min XC60 har inte sjunkit i förbrukning sen den var ny, inte nämnvärt. Första hundra milen 0.85 nu 0.81 3000 mil senare. Samma körsätt.
av Lövet
supersonic skrev:Andreas, Vi Bilägares test, hur många olika bilar och motorer prövade dem i labbtestet?
Det är inte bara ViBilägare jag hänvisat till tidigare. Främst är det tyska Autobild och de har väl långtestat ett hundratal vid det här laget. Sök på Dauertest om du vill se efter själv. http://www.autobild.de De labbtestar alltid bilen som ny och vid testets slut vid 100.000km.
av CalleV70
Glad om jag är under 8,5 l/mil. Håller 110 i snitt på långsträckor (D5 , automat, awd)
Inkörning behövs inte enligt Volvo och jag köper det.
-03 hade jag en "lånebil" xc70 i väntan på xc90. Den körde jag som en F1-förare från första milen dvs plattan i golvet och den är fortfarande den bil med lägst förbrukning jag kört (körde 2500 mil).
xc 90, en -04, gick markant ner i förbrukning efter 700 mil! Sedan -08 en xc70, D5, och den har haft samma förbrukning sedan start (nu 10000 mil). Tycker den drar obetydligt mindre än den tidigare xc90:an.
Nä, gasa på och njut.
:P :P
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]