Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petzzon
riha skrev:Få fan säger jag bara, en liten j_vla "VM Tiguan" som bygger på golf får dra mellan 2000-2260 kg beroende på kombination motor/växellåda och då snackar vi om motorer som har lägre med hästar och vridmoment också, likaså så är det strunt samma om det är diesel eller bensinare också, alla får dra minst 2000kg.

Irriterande.
Kan bara hålla med Volvo ligger oftast lägst vad gäller dragvikter, löste sig denna gång då jag beställde bil, nästa gång tjänstebilen skall bytas i april 2012 skall har jag dessutom fått utsläppskrav.
Skall då hitta en bil som får dra 2000kg och ha max 150mg utsläpp. Så nu vill det till biltillverkarna jobbar på
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bilgalen skrev:Varför inte bara köpa en Passat eller Tiguan istället. Tänk så mycket enklare ditt liv blir då :)
Jo volvo är ju ett 100% Kina-märke idag och det är väl Kina-marknaden som hägrar antar jag och där är ju dragkrok helt okänt begrepp.

Ford Modeo,
Ford Kuga,
VW Passat,
VW Tiguan,
BMW 5-serie
Skoda Superb,
Subaru
Honda
osv alla dessa har ju bra dragvikter så det är väl dessa som svenska husägare, båtägare, husvagnsägare och hästägare får satsa på i framtiden.

Passat lyckades väl slå V70 i försäjningssiffror i höstas.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
riha skrev: Ok, så volvo har skrivit fel info på sin hemsida igen.
De gjore samma sak precis när V70II var släppt, då stod det bara 1800kg, men enligt reg.bevis så stod det 2000kg.

Problemet är att lite på informationen innan man beställt/köpt en bil.
Nej hemsidan och 1800 kg stämmer, jag har kollat i flera reg.bevis .... 2000 gäller bara för Aut både på V70II och XC60

Går man på nya D3 rasar det vidare ned mot 1600 kg.
av Enzo
Petzzon skrev:Med manuell gällde 1800 med automat 2000 fattar inte varför det är skillnad men så är det på min av årsm 10 i alla fall
Det är väl kanske inte svårare än att den manuella drivlinan inte xiar mer i den bilen, men automaten gör det.
av riha
bilgalen skrev:Varför inte bara köpa en Passat eller Tiguan istället. Tänk så mycket enklare ditt liv blir då :)
Tack, men nej tack.

En passat -09 har vi redan på gården.
av riha
VolvoB20 skrev:
riha skrev: Ok, så volvo har skrivit fel info på sin hemsida igen.
De gjore samma sak precis när V70II var släppt, då stod det bara 1800kg, men enligt reg.bevis så stod det 2000kg.

Problemet är att lite på informationen innan man beställt/köpt en bil.
Nej hemsidan och 1800 kg stämmer, jag har kollat i flera reg.bevis .... 2000 gäller bara för Aut både på V70II och XC60

Går man på nya D3 rasar det vidare ned mot 1600 kg.
Ja, en problemet är ju att hemsidan skall återspegla all information. Om det redan idag står angivet hur mycket diesel den drar både med automat eller manuell låda så borde det ju stå dubbla dragvikter angivna, alltså både med automat eller med manuell. Så även om infon stämmer på hemsidan för manuell, så är det bristfällig information.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
Petzzon skrev:Med manuell gällde 1800 med automat 2000 fattar inte varför det är skillnad men så är det på min av årsm 10 i alla fall
Det är väl kanske inte svårare än att den manuella drivlinan inte xiar mer i den bilen, men automaten gör det.
Hej det hänger inte ihop för jag har manuell låda i min XC70 och den är reggad på 2100 kg dragvikt.

Största anledningen att jag kör manuell är just att jag drar långt, drar ofta och drar tungt. Om jag aldrig kört med släp kunde jag faktiskt tänkt mig välja automaten.
Lite trådkapning, men hur är volvos Automater när det gäller att dra tunga släp egentligen?
Svågern berättade i helgen att hans chef fått ras på sin automat på sin XC60 D5 AWD, bilen har rullat 8000 mil och är servad enligt ordning.

I denna tråden pratas mycket om motorstyrka kontra dragvikt, men det är ju absolut inte motorstyrkan som är enda faktor att avgöra om en bil är bra att dra med eller inte!
Bromsar och chassiets uppbyggnad i övrigt är ju långt mycket viktigare än motorn.
Sen undrar jag om det inte kan vara så att jakten på CO2 gör att man tvingas konstruera bilarna/motorerna på ett sådant sätt så de inte klarar av att dra hur mycket som helst!?!?
av Enzo
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:
Hej det hänger inte ihop för jag har manuell låda i min XC70 och den är reggad på 2100 kg dragvikt.

Största anledningen att jag kör manuell är just att jag drar långt, drar ofta och drar tungt. Om jag aldrig kört med släp kunde jag faktiskt tänkt mig välja automaten.
Men nu var det väl inte XC70 det gällde. Det var väl XC60?

Som ju verkar mer än 100 kg tyngre än XC70, så det kan väl mkt väl stämma. Jag tror ju knappast de typar in bilarna med lägre max.dragvikt bara för att jävlas, eller hur?
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]