Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lobbysleeper
nu spelar ju inte körsträckan så jättestor roll i servicekostnaden... mer än att han får göra 1-2 mellanservicar mellan varje ordinarie, vilket sänker snittkostnaden lite grann.

På Bilia i sthlm kostar mellanservice 3000kr, en 6000-mila service ca 6000kr (3000 mil aningens billigare kanske).

Men flera av oss betalar å andra sidan gladeligen några kronor extra för att slippa dieselns buller och allmänt tråkiga karaktär/automatlåda :wink:
av Steff 99
lobbysleeper skrev:nu spelar ju inte körsträckan så jättestor roll i servicekostnaden... mer än att han får göra 1-2 mellanservicar mellan varje ordinarie, vilket sänker snittkostnaden lite grann.

På Bilia i sthlm kostar mellanservice 3000kr, en 6000-mila service ca 6000kr (3000 mil aningens billigare kanske).

Men flera av oss betalar å andra sidan gladeligen några kronor extra för att slippa dieselns buller och allmänt tråkiga karaktär/automatlåda :wink:
Att 3000 milaservicen är aningen billigare än en 6000mila service är kanske en sanning med modifikation, 3000 milservicen kostar 3000kr inkl allt som jag skrev även lånebil och tvätt av den inlämnade bilen ingår,
Kör man 1250 mil om året så lär man knappast komma till 6000mil innan bilen är skrotfärdig, därför blir det nästan bara mellanservice.

Kör man så lite är det nästa billigare att skippa bilen o hyra en när man behöver bil...eller ta en taxi :shock:
av lobbysleeper
Steff 99 skrev:
lobbysleeper skrev:nu spelar ju inte körsträckan så jättestor roll i servicekostnaden... mer än att han får göra 1-2 mellanservicar mellan varje ordinarie, vilket sänker snittkostnaden lite grann.

Att 3000 milaservicen är aningen billigare än en 6000mila service är kanske en sanning med modifikation, 3000 milservicen kostar 3000kr inkl allt som jag skrev även lånebil och tvätt av den inlämnade bilen ingår,
Kör man 1250 mil om året så lär man knappast komma till 6000mil innan bilen är skrotfärdig, därför blir det nästan bara mellanservice.

Kör man så lite är det nästa billigare att skippa bilen o hyra en när man behöver bil...eller ta en taxi :shock:
Eller tvärt om, kör man så lite kan man lika gärna köpa en bil som kostar några kronor mer per mil, men som man å andra sidan är jäkligt nöjd med :D
av Steff 99
lobbysleeper skrev:
Eller tvärt om, kör man så lite kan man lika gärna köpa en bil som kostar några kronor mer per mil, men som man å andra sidan är jäkligt nöjd med :D
Jo du har helt rätt , man kör ofta en sportbil väldigt lite varje år, bara för att det är kul.
Men vad jag förstod så var det här en kostnadsjakt att gå från diesel till etanol.
Så plötsligt det bara slog mej att varför ha en bil , när man kanske kommer undan än billigare genom att hyra bil eller åka taxi...det var bara en reflextion ?:-/
Användarvisningsbild
av betterlead
Steff 99 skrev:
lobbysleeper skrev:
Jo du har helt rätt , man kör ofta en sportbil väldigt lite varje år, bara för att det är kul.
Men vad jag förstod så var det här en kostnadsjakt att gå från diesel till etanol.
Så plötsligt det bara slog mej att varför ha en bil , när man kanske kommer undan än billigare genom att hyra bil eller åka taxi...det var bara en reflextion ?:-/
Nej-nej-nej! I första hand var det för att utnyttja det goda tillfället att bli av med en traktor, byta den mot en bil och på köpet fick jag lägre kostnader.

Om vi ändå snackar kostnader så menade jag att break even redan nu (eller åtminstone just nu) ligger på beräkningen av bränslekostnaden och skatten. Tillkommer sedan som bonus lägre förmånsvärde och som jag berättat så leasar min egna lilla firma bilen. Slår jag då ihop nya bilens lägre pris - vilket ger lägre hyra, med lägre förmånsvärde och lägre inkomstskatt för mig privat, så visst bara jättebra. Ok, jag förlorar i ärlighetens namn lite pension... (Btw, tack för 50 kkr Skatteverket och Volvo.)

Att det skulle bli billigare för mig att hyra bil och åka taxi är fullt möjligt, men det är inget jag är intresserad av.
Jag vill ha tillgång till en bra bil, alltså inte en traktor - det har jag inget behov av, som står utanför min dörr, redo att transportera mig dit jag vill - precis när jag vill på ett säkert sätt och varför inte på ett mer miljövänligt vis?
Diesel och bensin skitar ned och jag kan inte själv plantera en växt som ger mig den typen av bränsle till bilen - Kör jag på etanol, är det faktiskt möjligt. Nu är min trädgård inte stor nog för detta, så jag köper bränslet av någon som har marken och övriga förutsättningar för sådant ändamål. Det jag ställer mig tveksam till, är att mycket etanol transporteras över halva jordklotet från Brasilien.
Användarvisningsbild
av betterlead
Yaiks! Sextiofem kilometer enbart i stan och färddatorn meddelar en förbrukning på 24,7 l/100km. Fram med cykeln?!
av sandberg80
Kunde mäta för första gången idag. Har en 2,5FT R-design automat som gått cirka 60 mil nu. Drog 1,196 l/mil och då är det nog cirkus 95% av E75 i tanken. Mest landsväg, men en del stadsskörning, och flera kallstarter. Färddatorn visade 1,21 och resultatet var 1,196...

Måste säga att jag efter första tanken känner mig klart nöjd med förbrukningen.
av lobbysleeper
Jag hade 1,6 i snitt vid första tankningen, mätt vid pump.
17" vinterdäck, automat i minusgrader och ganska lätt på gasen. 70% stockholmskörning 30% landsväg.
Kommer jag ner mot 1,3 om ett tag så känns det nog bättre.
Användarvisningsbild
av js1
betterlead skrev:Yaiks! Sextiofem kilometer enbart i stan och färddatorn meddelar en förbrukning på 24,7 l/100km. Fram med cykeln?!
När man läser såna här siffror blir man ju mörkrädd. Lite det som gjort att jag dragit mig för att slå till. Har tyckt att dom verkar grymt törstiga dom gånger jag provkört. Å andra sidan kör man kanske inte ekonomiskt i början med 231 hästar under locket.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?