Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
lobbysleeper skrev:Undra om inte detta kan åtgärdas på samma sätt som tidigare årsmodeller (MY08 t.ex) av V70, där dörrlåsen frös på vintern så man inte kunde låsa bilen. Jag råkade ut för detta.
Volvo har ett servicemeddelande för detta, de fettade då in låsen med ett annat fett som är mer vattenavstötande/fryståligt (ungefär).

Kanske tanklockslåset också behöver denna smörjning.
Kommer inte att hjälpa på tanklåset, det är ju en plasthake som fryser, Ford hade samma service medd när jag åkte Mondeo den var inne för infettning av samtliga lås pga av fulfett från produktionen. Har för mig att Volvo drabbades av samma fulfett :D
av Steff 99
Tartryffel skrev:
freezingalaskan skrev:Nu kan jag ju förstås vara ute och cykla, men jag har för mig att man kan nå en "nödöppnare" på insidan av bilen bakom panelen i bagaget där påfyllningsröret sitter. Kan inte komma ihåg var jag läst detta, men detta minns jag. Om någon har mer information berätta gärna innan jag börjar riva i inredningen själv.

freezingalaskan
Existerar en sådan (och det låter högst rimligt att den gör det) så måste det ju stå i instruktionsboken. Som visserligen är romantjock, men ändå. Det finns ju ett index längst bak.
Det finns ingen "nödöppnare" på V70 men det finns på XC60.
Steff 99 skrev:
Tartryffel skrev:
freezingalaskan skrev:Nu kan jag ju förstås vara ute och cykla, men jag har för mig att man kan nå en "nödöppnare" på insidan av bilen bakom panelen i bagaget där påfyllningsröret sitter. Kan inte komma ihåg var jag läst detta, men detta minns jag. Om någon har mer information berätta gärna innan jag börjar riva i inredningen själv.

freezingalaskan
Existerar en sådan (och det låter högst rimligt att den gör det) så måste det ju stå i instruktionsboken. Som visserligen är romantjock, men ändå. Det finns ju ett index längst bak.
Va? Står ju att det finns i (MY11) manualen;

Manuell öppning tanklucka
Tankluckan kan öppnas för hand när elektrisk
öppning från kupén inte är möjlig.
1. Öppna/avlägsna sidoluckan i lastutrymmet
(samma sida som tankluckan) och sök fram
en grönfärgad lina med handtag.
2. Dra linan försiktigt rakt bakåt tills tankluckan
fälls ut med ett klickljud.

VIKTIGT
Dra försiktigt i linan – minimal kraft behövs
för att frigöra luckans lås.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Steff 99 skrev:
Tartryffel skrev:

freezingalaskan
På min V70II MY09 finns det..
Användarvisningsbild
av Variosboy
supersonic skrev:Undrar om kvaliteten på Volvobilarna blir bättre eller sämre med Geely som ägare. Tror Sverigedirektörerna och Geely har lite olika syn på Volvos framtid. Ogillar sådan här läsning, en Volvo ska man väl för tusan kunna tanka med på vintern. Samma problem med min XC60, ibland. Jag har kört mest Volvo i livet men även en del andra märken och jag är inte riktigt imponerad av kvaliteten jämfört med vad Volvobilarna kostar.
Det här problemet har knappast något med Geely att göra, det fanns innan geely kom in i bilden..
Användarvisningsbild
av supersonic
Variosboy skrev:
supersonic skrev:Undrar om kvaliteten på Volvobilarna blir bättre eller sämre med Geely som ägare. Tror Sverigedirektörerna och Geely har lite olika syn på Volvos framtid. Ogillar sådan här läsning, en Volvo ska man väl för tusan kunna tanka med på vintern. Samma problem med min XC60, ibland. Jag har kört mest Volvo i livet men även en del andra märken och jag är inte riktigt imponerad av kvaliteten jämfört med vad Volvobilarna kostar.
Det här problemet har knappast något med Geely att göra, det fanns innan geely kom in i bilden..
Det förstår jag väl. Det var jag som var lite off-topic och oroar mig för framtida Volvobilar i Kvantitet och inte Kvalitet. Never mind. ;-//
Användarvisningsbild
av P1800
Min lucka frös fast redan ett par veckor efter att jag hämtade ut bilen ny förra hösten. Efter reklamation och uppsmörjning har det funkat hittills. Prata med din verkstad, Det finn säkert ett servicemeddelande på detta!
Användarvisningsbild
av Doffen
Steff 99 skrev:
Tartryffel skrev:

freezingalaskan
Greitt å vite hva man prater om før man prater.
Det finnes nødåpner, skulle da bare mangle. Har testet denne selv, bare for å vite at den faktisk funker.
Men har til dags dato ikke hatt problemer med lokket på min V70 II
av Peanuts
Tack för alla tips! Bilen ska snart in på första servicen, ska be att de kikar på det här då. Kan tillägga att frugan hade bilen dagen efter och då var det inga problem att få upp luckan, även fast temperaturen ute var ungefär lika.
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]